60%
65%
50%
  • Uitdagend
  • Echte arcadegame
  • Verwacht geen uren aan aaneengesloten spelplezier

Het wintersportseizoen staat weer voor de deur, maar voor veel wintersporters zal dit seizoen niet op de pistes worden doorgebracht. Zelf ben ik er één van. Helaas voor mij geen wintersport eind dit jaar en begin volgend jaar, maar dat maakt het alleen maar leuker om digitaal te gaan skiën of snowboarden, want de wintersportkriebels zijn wel aanwezig. Wellicht zelfs meer dan ooit door het missen van twee jaar wintersport. Laten we eens samen met Horatio Goes Snowboarding de piste onveilig maken!

Start met je weg naar de huurshop om je snowboard op te halen en loop naar de helikopter. Deze brengt je vervolgens naar de pistes, want daar start de snowboard-pret pas echt. Horatio Goes Snowboarding brengt deze pret in de vorm van een arcadegame. Het spel is geïnspireerd op klassieke wintersportspellen, die we vooral kennen uit de arcadehal. Kortom een lekker simpele game zonder al te veel poespas.

Geen uitleg (nodig?)

Zodra je het spel opstart en op de play button drukt, start het spel direct. Je hoeft hierbij niet te rekenen op een uitleg over de mechanics of gameplay. Dit voelt in het begin een beetje vreemd, maar de mechanics zijn zo vanzelfsprekend dat je deze eigenlijk ook niet nodig hebt.

Zodra het spel start,is je eerste doel naar de verhuurshop lopen, hierbij moet je wel uitkijken voor de voorbij razende auto’s. Ondanks de aanwezigheid van een zebrapad zullen deze geen enkele vaart minderen. De eerste paar pogingen zal dit verkeer best wat frustratie opleveren. Zo werd ik bij de eerste poging direct te pletter gereden. Echter zodra je een beetje door hebt hoe je de straten het beste kunt oversteken, is dit best een leuke uitdaging.

Eenmaal je een snowboard hebt opgehaald, moet je nog een stukje verder lopen om de helikopter te bereiken. Zodra je daar verzeild bent geraakt, samen met je snowboard, vertrek je direct naar de piste. Dit is tevens het enige dat je in het dorpje kunt doen, want hier valt verder niets te beleven. Het beginpunt is het hospitaal, daar waar je ook terechtkomt zodra je bent overreden door het voorbijrazende verkeer of na een ongelukje op je snowboard.

Get to the chopper

Zodra de helikopter is opgestegen, wordt je gedropt op de pistes. Wat je hier te doen staat, is simpel; geraak veilig naar beneden en scoor daarbij zoveel mogelijk punten. Onderweg kom je diverse obstakels tegen, zoals bomen, pionnen, andere wintersporters en poortjes. Voor eigenlijk alle obstakels geldt dat je ze moet ontwijken, behalve de poortjes. De poortjes zijn bedoeld om tussendoor te gaan, waarmee je punten scoort. Deze afdalingen kunnen voor uitdagende momenten zorgen en zijn niet altijd even gemakkelijk. Dit zorgt ervoor dat je vorige highscore verbreken geen fluitje van een cent is. En dat is fijn! Het zorgt er namelijk voor dat het spel ondanks zijn simpliciteit niet al te snel gaat vervelen, maar ik verwacht niet dat je het uren aan een stuk gaat spelen.

Tijdens de afdaling kun je van links naar rechts bewegen om de objecten te ontwijken en door de poortjes te razen. Een blik op de controls in het optiemenu leert ons dat dit tevens de enige mechanics zijn. Zoals eerder vermeld zijn de gameplay en de mechanics heel simpel gehouden.

Horatio Goes Snowboarding is een hele simpele maar uitdagende game, waarbij je eerst het verkeer moet ontwijken om vervolgens op de piste terecht te komen. Maak je een ongelukje, dan kom je in het hospitaal terecht, waarna je het avontuur opnieuw aan kunt gaan totdat je zuurverdiende centen op zijn. Daarna begint het spel weer van vooraf aan, zoals je bij een echte arcadegame kunt verwachten. Dit alles maakt dat Horatio Goes Snowboarding een leuke game is voor bijvoorbeeld onderweg op je handheld, maar verwacht niet dat het een spel is om uren aan één stuk te spelen. Maar laten we eerlijk zijn.. voor een bedrag van ongeveer zeven euro mogen we ook niet meer verwachten.

26%
48%
20%