55%
45%
  • Vliegen is écht heel tof
  • Originele stemactrices
  • Op hogere snelheden raak je het overzicht kwijt
  • Wel heel kort

Toen ik begin vorig jaar een game-PC liet samenstellen, was mijn voornaamste reden spelen op de Valve Index. En nog specifieker: custom tracks in Beat Saber. Het gebrek aan een shuffle-functie in meer dan achthonderd nummers heeft er echter voor gezorgd dat dat op een laag pitje is komen te staan. Geen probleem! Ik had immers ook andere titels die ik wilde spelen. Alleen bleek dat handjevol spellen al snel voltooid, met als gevolg dat de bril stof begon te happen.

Nieuwe releases spraken me slechts zelden aan en degene die ik wel wilde spelen, waren steevast nog niet uit of in Early Access. Maar toen een recensie-exemplaar van Little Witch Academia: VR Broom Racing werd aangeboden, pakte ik die met beide handen aan. Want ik mag de anime (en dan met name de hoofdpersoon) dan wel echt verschrikkelijk vinden, maar in diens wereld racen op bezems klonk als dolle pret.

Een goed begin is het halve werk

Na het spelen van de tutorial was het mij duidelijk dat mijn keuze de juiste was. Little Witch Academia is heel simpel qua opzet, je doet weinig meer dan race na race spelen, maar zeer doeltreffend. Met je linkerhand hou je de bezem vast en die bewegen staat gelijk aan sturen in het spel. Met je rechterhand hanteer je jouw toverstaf, waarmee je jezelf kunt versnellen of andere kunt dwarsbomen á la Mario Kart. Dat is het!

Met deze simpele besturing speel je races, waarbij je door ringen moet vliegen of spoken moet afschieten met magie. Levels zijn beperkt, het spel kent er slechts twaalf, en de game uitspelen kun je binnen twee uur doen. Zoals het een racing-game betaamd is er echter een online multiplayer om de levensduur op te rekken, ware het niet dat je daar niet heel gelukkig van wordt.

Aan zichzelf voorbij gevlogen

Toen ik aan VR Broom Racing begon, viel ik meermaals bijna op mijn gat als een race van start ging. De bezemstelen van de heksen schieten met een rotvaart naar voren, hetgeen best even wennen was. Dat maakte het echter leuk en droeg bij aan het gevoel van snelheid. Maar die bezemsteel was slechts de eerste en de langzaamste die het spel je aanbiedt. Eens gevorderd in het verhaal kun je upgrades kopen die de topsnelheid, versnelling en besturing verbeteren. Van dat laatste was weinig te merken.

Eens ik was aanbeland bij de laatste missies en ik de snelste bezemsteel had gekocht, won ik geen enkele race meer. De versnelling van je voertuig was bij de startbezem al soms desoriënterend, maar bij de betere versies voelt het alsof je op een vliegende mechanische stier zit, waarbij je al je concentratie nodig hebt om niet tegen obstakels aan te vliegen. Met voldoende herhaling van de tracks kun je dit overwinnen, maar dan heeft het meer te maken met uit je hoofd leren hoe je moet vliegen en niet meer met het genieten van wat in principe een spectaculaire ervaring is. De magie is dan definitief verloren.

Little Witch Academia?

Door de licentie die aan VR Broom Racing zit verbonden, zullen er fans zijn voor wie het spel een verplicht nummertje is. Die gaan deze recensie niet lezen of het niet eens zijn met het cijfer. Gematigde fans, die wel interesse hebben in de franchise maar niet dagelijks Diane X Akko doujin lezen, zullen echter wel willen weten of dit spel een toevoeging aan het universum is. Helaas is daar geen makkelijk antwoord op te geven.

Alle belangrijke karakters uit de anime keren terug in het spel en worden vertolkt door hun respectievelijke stemactrices. De toon ligt heel dicht bij het bronmateriaal en grafisch, hoewel ietwat pixelig op de Valve Index, is het vrijwel identiek aan de serie. In die zin kun je je echt op de school wanen. Maar als je hoopt op uitdieping van de lore ga je van een koude kermis thuiskomen. Het verhaal is flinterdun en wordt tussen races door verteld als een soort bijzaak. Het rondvliegen op het terrein van Luna Nova zou in dat geval nog een trekpleister kunnen zijn, maar het enige moment waarop je dat doet is de intro. Als ik eraan terugdenk…was dat misschien wel letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt van het spel…

Little Witch Academia: VR Broom Racing doet eigenlijk precies dat wat de titel zegt: racen op bezemstelen. Het verhaal eromheen is een achterafje, maar dat is geen ramp als het racen maar leuk is. En dat is het…tot op het punt dat de snelheden onhandelbaar worden. Bovendien is twee uur voor een game van € 25,- veel te kort, VR of niet.

26%
48%
20%