• Leuk met vrienden
  • Goed vechtmechanisme
  • Veel keuzevrijheid
  • Matig verhaal
  • Slechte cinematics
  • Server issues

Toen in februari de demo van Outriders verscheen werd ik al enthousiast. De actie en de manier waarop gevechten plaatsvinden spraken mij direct aan. Wel zag ik aanknopingspunten voor verbeteringen, maar het was dan ook slechts een demo. Al had People Can Fly, de ontwikkelaar van Outriders, ons op het hart gedrukt dat het om een demo ging en niet om een alpha-versie. Hoe dan ook mijn interesse was inmiddels gewekt. Met name was ik benieuwd of de game een goed verhaal wist neer te zetten en of de opbouw van de gevechten kon blijven boeien. Wellicht worden deze zelfs gedurende de game nog beter. Daarop besloot ik een review-exemplaar voor Outriders op de PlayStation 5 aan te vragen.

Wat Outriders voor mij interessant maakt, is dat de game bol staat van de actie. Zelfs in de demo is dit al te zien. Het spel is er niet op gemaakt dat je langzaam maar zeker je vijanden om zeep helpt, maar vereist Outriders dat je als speler agressief te werk gaat. Ren op volle snelheid op je vijand af en houdt je wapens in de aanslag om zowel van dichtbij als op afstand grote schade te doen. Dit geeft je niet enkel een kick, maar zorgt er ook voor dat je leven regenereert. Hierdoor hoef je niet te vrezen dat je zonder HP komt te zitten. De hele game is opgebouwd rondom deze manier van vechten. Dit is ook goed merkbaar aan het gebruik van bijvoorbeeld abilities. Hierdoor is een heel andere speelstijl vereist dan bijvoorbeeld in een Destiny. Mij persoonlijk sprak dit enorm aan. Een snelle dood is eerder het gevolg van te voorzichtig spelen dan van te roekeloos zijn, waardoor de game als een frisse wind in het genre voelt en het tempo er goed in weet te houden.

Bij aanvang van je avontuur sta je direct al voor een belangrijke keuze. Met welke klasse ga je aan de slag? Je hebt hierin de keuze uit vier classes. Iedere klasse heeft zoals te verwachten zijn eigen kenmerken. Zelf heb ik het meeste van mijn tijd met Devastator gespeeld, een tank-achtige gespecialiseerd in close range combat. Naast Devastator heb je de keuze uit Technomancer, een ondersteunende klasse die gebruik maakt van turrets, Pyromancer, een Medium Range magi√ęr en Trickster, een Close Range klasse met teleporteer-abilities.

Abilities zorgen ervoor dat Outriders meer is dan een traditionele shooter. Nadat je een personage hebt aangemaakt start je met slechts één ability. De overige abilities speel je gedurende de game vrij. Deze abilities kunnen je bijvoorbeeld met een druk op de knop midden in de actie brengen. Je hebt ook defensieve abilities, denk hierbij bijvoorbeeld aan een schild en abilities die je helpen bij het regenereren van HP. Deze abilities zorgen ervoor dat je in de actie kunt blijven en afwisselende gevechten hebt. Zoals eerder gezegd gebruik je deze abilities afwisselend met je geweer.

Outriders blinkt uit in keuzevrijheid. Ook crafting, het modificeren van je wapens en armor, is hierin zeker het vermelden waard. Door je wapens en armor uit elkaar te schroeven verzamel je diverse mods. Door deze mods over te zetten op een ander item kun je de eigenschappen volledig aanpassen. Hierdoor kun je een ander item meer naar jouw wens maken. In het begin van de game had ik niet helemaal door dat dit echt een essentieel onderdeel was van het spel. Hier kwam ik achter doordat ik steeds meer moeite kreeg met het behalen van diverse missies. Ik ging mij eens verdiepen in crafting en paste wat van mijn armor aan. Ook mijn wapen voorzag ik van een mod, waardoor deze beter bij mijn personage en abilities aansloten. Ineens waren dezelfde missies een fluitje van een cent. Ook de skilltree heeft hierop invloed. In de basis is deze ingedeeld in drie stijlen, al ben je volledig vrij om je punten in te zetten. Toegegeven, de skilltree voelt soms een beetje als rommelen in de marge, want niet alle vrijgespeelde skills zijn even goed merkbaar. Toch zijn het beide goede toevoegingen die meer diepgang aan de game geven. In tegenstelling tot vele andere games, waar dit leidt tot enorm complexe zaken, heeft Outriders dit goed op orde. Het geeft diepgang zonder daarbij te diep te gaan.

De moeilijkheidsgraad is ook te allen tijde aan te passen. Dit is te doen door de World Tier waarin gespeeld wordt bij te stellen. Hierbij is de hoogst behaalde World Tier direct het maximale niveau. World Tier-niveaus zijn op te bouwen door vijanden te doden en missies te voltooien. Experience points binnen de huidige World Tier kunnen ook verspild worden. De hoogte van de World Tier waarin je speelt bepaald tevens de statistieken van je loot. Ook hier geldt: hoe hoger de Tier hoe hoger de statistieken van de loot.

Opstartproblemen

Is het dan allemaal koek en ei? Nee, zeker niet. Outriders kende in de eerste dagen na release nog al wat opstartproblemen. Op de dag van release hadden veel gamers problemen met authenticeren en inloggen. Het beginscherm bleef lang op één van deze twee stappen hangen. Als je eindelijk kon genieten van Outriders kreeg je spontaan pop-ups met daarin connectie gerelateerde foutmeldingen. Ook volledige game crashes kwamen meer dan eens voor. De tweede avond was hierin het toppunt. Heel de avond lagen alle servers eruit, waardoor er eigenlijk niemand kon spelen. De meeste van de fouten die optraden waren gerelateerd aan de servers van Square Enix. De uitgever van Outriders is tevens verantwoordelijk voor de infrastructuur. Misschien hadden zij zich ook misrekent doordat de game direct ook op Game Pass is verschenen? Na enkele dagen zijn deze server gerelateerde problemen gelukkig grotendeels verholpen. Laten we hopen dat dit slechts een valse start was.

Het verhaal weet ook niet enorm te boeien. Bij aanvang van de game krijg je een aantal introducties te zien. Hierin is te zien dat je de aarde samen met wat over is van de mensheid hebt verlaten. De aarde is onbewoonbaar geworden door oorlogen en natuurrampen. Je gaat op zoek naar een nieuw thuis en vindt deze op de planeet Enoch. Aanvankelijk lijkt alles goed te gaan, maar dan duikt de storm Anomaly op. Je raakt gewond en belandt voor dertig jaar in cryostasis. Als je ontwaakt ziet de planeet Enoch er heel anders uit. Je gaat op onderzoek uit en gaat de strijd aan met je vijanden. Na deze beginscènes voegt het verhaal voor mij nog maar weinig toe.

De cinematics zijn grafisch ook niet al te hoogstaand. Zo is de lipsync vooral in het eerste deel van de game tenenkrommend. Je character verschijnt altijd alleen, ongeacht of je de missie met een party aangaat. De gear in de cinematics matched ook niet volledig met de gear die je in game draagt. Tel daarbij op dat het verhaal ook niet al te sterk is en het wordt moeilijk om deze niet direct weg te drukken. Maar ach, laten we eerlijk zijn: dat is ook niet de reden om deze game te spelen. Grafisch is het in-game gelukkig allemaal stukken beter. Er zijn mooie, bijzondere en afwisselende landschappen. Zo reis je door bossen, trek je door de woestijn en kom je ijzige bergtoppen tegen. Een positief effect hiervan is dat het hierdoor allemaal net wat afwisselender aanvoelt.

Alleen of met vrienden?

Beide heb ik geprobeerd en mijn persoonlijke voorkeur ligt toch bij het spelen in een party. Zelf heb ik stukken met vrienden gespeeld en dat verhoogd de funfactor enorm. Buiten het feit dat met vrienden gamen altijd gezellig is, voegt het een extra dimensie toe. Als je beide een andere klasse speelt kun je elkaar goed aanvullen. De moeilijkheidsgraad wordt aangepast zodra je in een party zit, waardoor het vaak alles behalve een walk in the park is. Als je vastloopt in die ene missie kan het wel zijn dat dit in een party door een andere tactiek of het meebrengen van andere skills net wat makkelijker gaat.

Lopen de World Tiers van jou en je vriend een stukje uiteendan kan dit wel consequenties hebben. Stap je in een party bij degene met de hoogste World Tier, dan kan het zomaar zijn dat de missie aanzienlijk moeilijk wordt. Dit betekent dat de vijand ongeveer twee keer zoveel leven heeft, echter doet degene met de lage World Tier nagenoeg geen schade aan vijanden. Het komt er dan ook op neer dat je die ene baas zo goed als twee keer solo moet verslaan.

Ondanks dat je Outriders in een party tot drie personen kunt spelen, kom je niet zomaar andere spelers tegen op de planeet Enoch. De game kent geen free roaming. Je hoeft dus niet op onverwachte hulp te rekenen tijdens het vechten tegen een groepje vijanden, zoals dit in bijvoorbeeld Destiny wel kan gebeuren. Eigenlijk is dit wel een beetje jammer, maar gelukkig is er altijd nog de optie om een random group te zoeken. Dit kan zelfs cross-platform waardoor het vinden van een groep geen groot probleem moet zijn. Wat wel nog steeds een groot probleem is zijn de game crashes wanneer je in een party speelt. Zonder enige waarschuwing crasht soms heel de game. Ook komt het nog wel eens voor dat de game hapert wanneer er in een party wordt gespeeld. Hopelijk wordt dit snel middels een patch opgelost.

Geen live service maar wat dan wel?

Outriders is geen live service game en kent ook geen microtransacties. Nu vraag je jezelf waarschijnlijk af, maar wat heeft het dan wel te bieden na het uitspelen van de main mission? Buiten dat er een heleboel side missions zijn, krijg je na het uitspelen van de main mission toegang tot expeditions. Tijdens de expeditions krijg je geen herkauwde main missions maar echt nieuwe content. Deze belofte had de ontwikkelaar vooraf ook gemaakt. Waar je eerder tijdens het spelen van de game World Tiers had, zijn dit tijdens het spelen van expeditions Challenge Tiers. Heb je Challenge Tier 15, het maximaal haalbare, gehaald dan volgt er nog één laatste expedition.

People Can Fly heeft aangegeven dat, ondanks dat de game geen live service is dit niet betekent dat dit ook direct het einde van de game is. De ontwikkelaar heeft laten weten nog idee√ęn genoeg te hebben in het universum van Outriders. Hierdoor zijn √©√©n of meerdere DLC‚Äôs ook alles behalve uitgesloten.

De cinematics en het verhaal mogen dan wel tegen vallen, maar de actie doet dat zeker niet. Ik heb me tijdens het spelen van het verhaal en side missions erg goed weten te vermaken. Samen met vrienden spelen maakt het geheel compleet. Het crafting-mechanisme is interessant en goed te noemen. De game bevat ook ruim voldoende content. Outriders gaat me nog wel even bezighouden want ik ben zeer benieuwd naar wat de expeditions nog meer te bieden hebben. Al met al weer een hele toffe game-ervaring.

26%
48%
20%