80%
  • Hoge funfactor
  • Zeer leuk met vrienden
  • Simpel vermaak
  • Online matchmaking is een drama
  • Splitscreen ontbreekt

Het geduld van liefhebbers van Destruction Derby-games werd tot de komst van Wreckfest aardig op de proef gesteld. Het genre was ooit erg populair, maar in de loop der jaren zijn er steeds minder nieuwe games rondom dit thema verschenen. Gelukkig konden liefhebbers met de komst van Wreckfest hun hart weer ophalen. De game is inmiddels alweer ruim anderhalf jaar uit, maar heeft nu een ge√ľpdate versie voor de PlayStation 5 gekregen. Later volgt er ook nog een next-gen update voor Xbox Series, echter zullen bezitters van de nieuwste console van Microsoft nog even moeten wachten.. Wreckfest stond oorspronkelijk al vanaf de eerste release op mijn backlog, echter was ik hier nog niet aan toegekomen. De PlayStation 5-update was dus een mooie gelegenheid om de game eens aan de tand te voelen.

Wreckfest is eigenlijk de spirituele opvolger van de FlatOut-serie. Zoals de naam (en de introductie) al doet vermoeden, draait de Wreckfest vooral om slopen. Het maakt eigenlijk niet uit welke gamemode je opstart; slopen en beuken is altijd geoorloofd en dat zorgt voor een menig opgetrokken mondhoekje. Je kunt aan de slag met diverse voertuigen, van station tot vrachtwagen, van schoolbus tot sportwagen of zelfs een grasmaaier of rijdende couch. De circuits zijn er ook in alle soorten en maten, zo zijn ovals, off-road parcours en geasfalteerde circuits aanwezig. Uiteraard zijn er ook diverse arena’s, waarbij het enkel gaat om elkaar kapot te maken. Er is zelfs een circuit met daarin een looping.

Je verwacht het waarschijnlijk al, maar Wreckfest is een arcade-achtige game. De voertuigen hebben weliswaar allemaal hun eigen kenmerken en rijeigenschappen, maar verwacht niet dat dit zal matchen met de realiteit. Hetzelfde verhaal voor schade; visueel kan je voertuig helemaal opgevouwen zijn en dit zul je uiteraard merken aan het rijgedrag, maar dit is vaak verre van realistisch. Verander je de settings voor schade naar realistisch, dan wordt dit al een stuk lastiger. Hoewel de optie realistisch heet is het dit zelfs dan toch niet helemaal. Je voertuig blijft ten alle tijden redelijk te besturen. Zelfs met drie wielen. Als je het mij vraagt is dit zeker geen negatief aspect van de game, immers zorgt dit ervoor dat je langer lol kunt beleven aan een potje. In een arena op elkaar inbeuken met alleen nog auto’s die zich in het tempo van een slak voortbewegen klinkt mij niet echt leuk.

Visueel zijn de voertuigen te personaliseren. Voorzie je auto van een spoiler, een nieuwe gril of andere velgen. Tevens is het mogelijk om de livery en kleurstelling van je voertuig naar jouw smaak te maken. De mogelijkheden zijn hierin niet bijzonder uitgebreid, maar deze zijn wel voldoende om er een persoonlijke kenmerkende touch aan te geven.

Carrière maken

Wreckfest heeft ook een carrière modus. Hierin doe je de diverse circuits en type races uit de game aan. De mix tussen deze circuits en race types zorgt ervoor dat deze modus niet snel gaat vervelen en leuk is om te doorlopen. Je carrière bestaat uit het rijden van vijf leagues, waarin verschillende races moeten worden verreden. Gedurende je carrière speel je voertuigen en onderdelen vrij. Deze kun je vervolgens door heel de game heen gebruiken, waaronder in de multiplayer. De onderdelen kun je gebruiken om je voertuig sneller te maken of juist steviger. Hier kun je weer mee spelen gedurende de diverse races. Je kunt je voorstellen dat je in een arena een andere configuratie voor je voertuig wil dan op een oval. Maar dat is niet het enige! Tijdens de races in de carrière zijn er ook diverse uitdagingen (Bonus Targets) die je aan kunt gaan. Deze zijn ook weer heel divers, van het rijden van de snelste ronde gedurende de race tot het verpletteren van minstens drie rivalen en alles wat daartussen zit. Je zult erachter komen dat de ene uitdaging een stuk makkelijker zal zijn dan de andere. De uitdagingen zorgen voor een leuke extra dimensie aan de game, waardoor het niet alleen een race naar de finish is.

De carrière leent zich er ook bij uitstek voor om in een verloren kwartiertje of half uurtje even snel een race te rijden. Naast de carrière modus is het uiteraard ook mogelijk om zelf een event te starten en hiervoor de condities te bepalen.

Samen krom liggen van het lachen

Wreckfest is tevens uitermate geschikt om lekker even online met vrienden in een private match te spelen. Het maakt hierbij niet uit of je kiest voor een potje beuken in één van de arena’s of gaat voor een chaotische race. Start daarbij je PlayStation party op en bijna elk potje resulteert in diverse lachbuien van alle deelnemers. Ook in een random online match is het nog steeds genieten van de chaos. Hierbij moet wel gezegd worden dat het vinden van een match de pret aardig kan bederven, want het kan enige tijd duren voor je daadwerkelijk in een game bent beland. Je moet er dan ook niet raar van opkijken als dit een minuut of vijf (en soms nog langer, veel langer) duurt.

Wat Wreckfest qua multiplayer-opties nog wel mist is een splitscreen mode. Dit is echt een gemiste kans, want het kan natuurlijk erg vermakelijk zijn om een dergelijke game met vrienden of familie gezamenlijk vanuit je bank te spelen.

Wat is er nu eigenlijk veranderd

De grote vraag is natuurlijk wat er nu anders is met deze update voor de PlayStation 5. Om deze vraag te kunnen beantwoorden heb ik Wreckfest ook even op de PlayStation 4 gespeeld. Het belangrijkste hierin zijn de laadtijden. Op de¬† PlayStation 4 zijn deze soms behoorlijk lang, maar dit is nu gelukkig aangepakt. De laadtijden op de PlayStation 5 zijn, zoals je mag verwachten, aanzienlijk korter. Op de PlayStation 4 kan dit een aardige bron van irritatie zijn, maar deze is nu weggenomen. Wreckfest is ook grafisch onderhanden genomen en dat is te zien. De game is nu speelbaar in 4K-resolutie en op 60 FPS. Dit is onder andere mogelijk door de hogere resolutie van de textures. Daarnaast zijn de schaduwen, omgeving belichting en brokstukken aan verbeteringen onderworpen. Ook heeft Wreckfest nu ‚ÄúDynamic dirt‚ÄĚ op de voertuigen en zijn de ‚Äúskidmarks‚ÄĚ verbeterd. Het is dan ook goed merkbaar dat het geheel soepeler loopt en er beter uitziet. Naast alle verbeteringen is er tevens een toevoeging: in Wreckfest kun je gebruik maken van de haptische feedback van de DualSense-controller. Een feature die we eigenlijk in alle PlayStation 5-games willen hebben.

Wreckfest is een hele vermakelijke game, die zeker ook leuk is om even in een verloren momentje op te pakken. Liefhebbers van het Destruction Derby-genre kunnen dan ook hun hart ophalen in de diverse game modi en race types. De carrière modus biedt voldoende variatie en uitdagingen, maar zeker ook de multiplayer is zeer vermakelijk met vrienden. Als je Wreckfest online tegen onbekende wilt spelen kan de game erg frustrerend zijn. Dit doordat het vaak enorm lang duurt voordat er een match is gevormd. De game heeft de laadtijden op de PlayStation 5 aanzienlijk verbeterd ten opzichte van die op de PlayStation 4. Ook grafisch is de game er op vooruit gegaan. Het is niet alleen mooier geworden, maar het draait ook nog vloeiender. Als je van het genre houdt ga je vermoedelijk veel plezier aan Wreckfest beleven.

26%
48%
20%