In enkele jaren tijd is Minecraft uitgegroeid van een gewaardeerde indie-game naar een waar cultuurfenomeen in de wereld van games. Op YouTube schieten kanalen die toegewijd zijn aan de game als paddenstoelen uit de grond en dus wordt het steeds moeilijker je in de massa te onderscheiden.
Tegen dit probleem liep Kurt J. Mac drie jaar geleden ook aan toen hij een kanaal over de game wilde opstarten. Toen hij echter het blog van Markus ''Notch'' Persson doornam stuitte hij op een post die zijn leven zou veranderen.
De post in kwestie besprak de Far Lands in Minecraft. Dit fenomeen doet zich voor door een fout in de algoritmes die de willekeurig opgebouwde wereld van Minecraft genereren. In theorie zouden deze algoritmes een oneindig grote wereld moeten verzorgen, al gaf de post van Notch aan dat bij extreme afstanden er problemen zouden ontstaan, zoals vervormingen in de wereld. Deze afstand betrof echter 12.000 km, een afstand die Notch niet waarschijnlijk achtte om af te leggen.
Mac houdt echter wel van het onwaarschijnlijke en begon op 28 maart 2011 zijn reis richting de Far Lands met een zwaard, pikhouweel en kompas. Die laatste was volgens hem de belangrijkste: ''Als belangrijkste nam ik een kompas mee. Het kompas wijst altijd naar het originele spawn punt. Op die manier weet ik dat , zoals in de tegenover gestelde richting loop, ik de juiste kant op ga.''
Zijn reis documenteert hij op zijn YouTube-kanaal, genaamd Far Lands Or Bust!. Zijn queeste beslaat momenteel al vier seizoenen.''Het YouTube-idee past goed bij de reis, omdat de spelers het hele avontuur met mij mee kan beleven. En als iemand twijfels heeft over of ik de reis legitiem heb gemaakt, zonder cheats, dan kunnen ze beelden nakijken.''

Door de jaren heen is het reisverslag verandert in een podcast die keer op keer kijkers aan het scherm gekluisterd weet te houden. ''De serie transformeerde in een soort podcast, waarin de onderwerpen die ik bespreek soms weinig te doen hebben met de reis zelf. Natuurlijk blijft het wel altijd opwindend als Minecraft mijn attentie weer pakt met een lastige klif, zombieaanval of bijzonder landschap. Dan herinner ik me weer wat voor reis ik maak.''
Dat de reis wellicht op het eerste moment saai lijkt is begrijpelijk. Immers is een virtueel ventje uren vooruit zien lopen niet bepaald interessanter dan verf zien drogen op de muur. Gelukkig heeft de willekeurige wereld van Minecraft vrijwel elke aflevering wel iets in petto. Een voorbeeld is aflevering 32, waarin Mac een wolf temde. Deze wolf kreeg de bijnaam Wolfie en werd Mac's enige reisgenoot en bovendien een favoriet van de fans, tot hij aan het einde van seizoen drie opeens verdween.
Terwijl het erop leek dat Wolfie door een fout verdwenen was, iets wat een zure smaak in de mond van Mac achter liet, was de pijn van korte duur. In de eerste aflevering van seizoen vier verscheen de viervoeter net zo snel als dat hij verdwenen was.

Het kanaal heeft momenteel ruim 300.000 volgers en dat zorgt ervoor dat de nodige mensen hun ogen op Mac gericht hebben, met als gevolg dat hij zijn echte naam verborgen heeft om ongewenste bezoekers aan zijn huisadres te voorkomen. Het kanaal in kwestie bracht hem namelijk zoveel op dat hij zijn dagelijkse baan heeft opgezegd en nu leeft van puur de opbrengsten van de advertenties bij video's.
Dit bijzondere verhaal bleef ook bij Notch niet onopgemerkt. Hij hoorde de verhalen van Mac in zijn omgeving en besloot daarom zelf een kijkje te nemen. Wat hij zag beviel hem, iets wat hij Mac ook zei toen ze elkaar in 2012 in Parijs ontmoette. ''Ik vind het vreemd kalmerend en Zen-achtig. Het is prima achtergrondmateriaal tijdens het programmeren. Het is echter niet iets wat ik ooit zelf zou proberen. Ik denk dat ik daar niet de juiste persoonlijkheid voor heb,'' aldus Notch.
Niet alleen Notch was onder de indruk van Mac's reis. Ook liefdadigheidsorganisatie Child's Play, welke zieke kinderen voorziet van speelgoed, heeft de hulp van Mac ingeschakeld. Spelers kunnen doneren aan de organisatie en wanneer een bepaald doel wordt gehaald zal Mac op F3 drukken en laten zien op welke afstand hij zich momenteel bevind.
Op moment van schrijven is deze afstand ongeveer 700 km, na ongeveer 180 uur spelen. Op dit tempo zou het betekenen dat Mac er nog 22 jaar over zal doen alvorens de Far Lands te bereiken, al denken veel mensen dat hij er nooit zal komen. De game begint namelijk al gebreken te vertonen, zoals dieren die niet goed meer op de grond lopen. De verwachting van velen is dan ook de game zal crashen lang voordat de Far Lands aan de orde zijn. Mac ziet het echter anders, want voor hem gaat het om de reis, niet het doel.






Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie