Two Tribes, de Nederlandse studio die verantwoordelijk is voor de Toki Tori-franchise, is failliet. Dit hebben oprichters Martijn Reuvers en Collin van Ginkel bevestigd tegenover Control-Online.
Volgens de heren was het de enige logische stap om te nemen nadat Toki Tori 2 niet goed genoeg verkocht om de lonen van de tien werknemers te dekken. Toch valt de waarheid hard op hun dak, immers zien ze een team waren ze jaren mee gewerkt hebben nu uit elkaar vallen. “Two Tribes was altijd al redelijk tech heavy en dus hadden we relatief veel programmeurs. Daar is wel werk voor bij andere studio’s. Sommige jongens werkten al negen jaar bij ons, dus je begrijpt hoe pijnlijk het voor ons was om dit te moeten doen. Gelukkig had eigenlijk iedereen begrip voor de situatie. ”
Ondanks het feit dat Two Tribes als gamestudio failliet is, zullen de IP's niet verkocht gaan worden. Two Tribes was namelijk een tweeledig bedrijf, met een uitgever en een ontwikkelaar. Het faillissement treft enkel de laatste. Hierdoor kunnen ze nog verder werken met hun bestaande franchises als Edge, Swords & Soldiers en Toki Tori, al zal dat met die laatste voorlopig niet meer zijn. “Two Tribes gaat verder met een core team van drie man. Twee stagiairs, die al bij ons waren, maken hun stage gewoon bij ons af. [...] Eigenlijk is het een samenloop van allerlei omstandigheden, maar de belangrijkste reden zijn de tegenvallende verkopen van Toki Tori 2. Het is vervelend dat de Wii U zo slecht verkoopt, want als we op dat platform succesvol waren geweest, hadden we die bekendheid wellicht ook kunnen verzilveren op Steam. Nu was het te weinig op beide platformen. We hebben flink ingezet op Toki Tori 2 en als het dan niet lukt, moet je ook eerlijk zijn. We doen echt nooit meer iets met Toki Tori.”
Reuvers ziet Toki Tori dan ook indirect als het gevolg van het faillissement van Two Tribes, met name doordat het zo lang heeft geduurd om te ontwikkelen. “We hebben te lang op één paard gewed met Toki Tori. We hebben oogkleppen opgehad in de ruim 18 maanden dat we aan Toki Tori 2 hebben gewerkt. Ik wil nooit meer zolang aan een project werken zonder dat er andere games op de plank liggen om uit te geven. In 2011 hadden we een topjaar en daarna hebben we tot medio 2013 niets uitgegeven.”
Het nieuwe core-team zal nu gaan werken aan een nieuwe game, welke als projectnaam Re: Wind krijgt. Deze game zal gebouwd worden op de enige van Toki Tori 2, welke in-house werd ontwikkelt. “We hebben veel tijd en energie gestoken in de ontwikkeling van onze eigen engine. Games maken gaat voor ons dan ook het makkelijkst hiermee, dus waarom nodeloos moeilijk doen? De engine is ook zo flexibel dat we tegelijkertijd voor verschillende platformen kunnen bouwen. We gaan nu eerst voor een goede playable demo, een vertical slice van onze nieuwe game en kijken dan welk platform daar het best bij past.”
Met Re: Wind hopen Reuvers en Van Ginkel stappen te zetten in een nieuwe richting, wat uiteindelijk het bedrijf ten goede moet komen. “Het is een rare, emotionele tijd geweest de afgelopen weken, maar ik kijk met vertrouwen naar de toekomst. Anders was ik er ook niet opnieuw ingestapt.” Reuvers vult aan: “We brengen dit jaar een compleet spel uit. Verder zijn we met andere developers aan het kijken of we nog titels kunnen omzetten en uitgeven voor 3DS en Wii U. Na RE:Wind willen we ook weer starten met een nieuw project en hopelijk komt er meer financiële rust in de tent.”






Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie