hotness 0
News

Shin Megami Tensei IV: Apocalypse is niet volledig vertaalt omdat de playtesters te goed waren

Gepost door

Ze moeten recent raar hebben opgekeken bij ontwikkelaar en uitgever Atlus, toen ze ontdekte dat hun nieuwste game, Shin Megami Tensei IV: Apocalypse, niet volledig vertaalt was door hun lokalisatieteam. En anders deden ze dat wel toen ze ontdekten waarom.

Het Quality Assurance-team, oftewel de playtesters, van de game was namelijk te goed, waardoor een specifieke situatie nooit getriggerd werd die de nu onvertaalde tekst afspeelt, legt Public Relations-medewerker John Hardin uit op de website van Atlus.

''Een hoop mensen hebben ons gewezen op een afbeelding die dit weekend over het internet ging , die nog wat onvertaalde Japanse tekst bevatte. Ik ga het hier niet linken, omdat het van een gevecht nabij het einde van de game is en dat zou sommige details voor mensen kunnen verraden. Laat dat tevens een waarschuwing zijn voor je verder onderzoek gaat doen.

Desondanks heb ik ons lokalisatieteam ernaar gevraagd en ze hebben de textfiles uitgeplozen om uit te zoeken wat er gebeurd is.

 

En...?

 ...Yep, het zit erin, samen met nog een andere zin met Japanse tekst. Wij hebben dit gemist en we dat betreuren we ten zeerste. We hebben intern gediscussieerd over de mogelijkheid om dit te corrigeren, en hoewel dit nog niet van tafel is, zal het, als het gebeurd, niet tijdig gebeuren.

Maar de brandende vraag die jullie hebben is ''ATLUS! Hoe hebben jullie dit laten gebeuren?'' Laat me dat proberen uit te leggen.

Allereerst zijn we mensen. Dat is belangrijk, dus voor je een dat boze berichtje hieronder begint te schrijven, denk hier even aan.

Het tweede, en dit is het grappige deel, is dat blijkt dat onze QA-afdeling eigenlijk te goed is. De twee stukken Japanse tekst in de game spelen tijdens een boss fight richting het einde van de game. Zoals je allicht weet, heeft Shin Megami Tensei IV: Apocalypse partners die permanent bij je zijn tijdens de game en kun je partners kiezen gebaseerd op de vaardigheden die bij jouw speelstijl passen. (Geen zorgen meer over een willekeurig gekozen Walter die Agi gebruikt op demonen die tegen vuur kunnen. WALTERRRRRRRR)

Maar in ieder geval, net als in Shin Megami Tensei IV, kunnen partners aangevallen en bewusteloos geslagen worden. In dit specifieke gevecht keren partners terug na drie beurten en de Japanse tekst verschijnt enkel als je op een punt komt waar de baas je een dialoogoptie geeft TERWIJL jouw partner bewusteloos is. Onze testers, welke al een tijd bij het bedrijf zijn, en die goed bekend zijn met alles wat Shin Megami Tensei is (ik denk dat sommige van hun ook deel uitmaakten van het QA-team van de originele Shin Megami Tensei IV), waren zo goed, dat ze nooit in de situatie kwamen dat hun partner bewusteloos was tijdens dat gevecht en daardoor kwamen ze nooit uit bij de dialoog in kwestie.

We beseften ons niet dat er een specifieke set omstandigheden was om deze tekst te laten verschijnen en daardoor werd het nooit vertaald. Helaas zal het er dus nog steeds in zitten als de game in de winkel ligt. MAAR! Zoals onze playtesters en de reviewers van de media hebben aangetoond, is het een relatief zeldzame set omstandigheden die mensen bij de tekst uit laat komen en hopelijk zal het niet eens worden ontdekt door het overgrote deel van de spelers. (Natuurlijk, nu dat ik vertelt heb hoe je het kunt vinden, gaan jullie het allemaal testen, of niet?)

Dus wat nu? Nou allereerst oprechte  dank aan degene die dit ter attentie hebben gebracht. Hoewel het allicht te laat is voor Shin Megami Tensei IV: Apocalypse, zijn we nu door de scripten van Persona 5 heen aan het spitten, evenals andere lokalisatietitels, om te zoeken naar specifieke teksten die we allicht gemist hebben. Hiernaast gaan we kijken of we het kunnen corrigeren, maar we weten niet of dit de moeite waard is en of we er überhaupt tijd voor hebben, maar zodra we meer weten laten we het jullie weten.''

0 reacties op "Shin Megami Tensei IV: Apocalypse is niet volledig vertaalt omdat de playtesters te goed waren"