hotness 0

Recensie: Super Smash Bros. For Wii U en 3DS DLC Part 2

In de aanloop naar de laatste Nintendo Direct rondom Super Smash Bros. waren de verwachtingen hooggespannen. De Smash Ballot hield de community al maanden in zijn greep en zou nu eindelijk zijn vruchten afwerpen. Zoals je kon verwachten, is niet iedereen het eens met het fruit dat Sakurai besloot aan de salade toe te voegen, maar dat is een discussie waar ik me voor nu niet in wil mengen. In plaats daarvan ga ik kijken of ze met liefde zijn bereid.

Let op: deze recensie bespreekt Cloud, Corrin en Bayonotta en de stages die ze met zich meebrengen. De recensie van de eerdere DLC vind je hier.

Cloud Strife

Boegbeeld van de Final Fantasy-serie, huurling met een veel te groot zwaard, de hoofdrolspeler van dé klapper van de Electronic Entertainment Expo 2015; Cloud is een man met vele gezichten. Dat zijn gezicht op het character selection screen van de vierde Super Smash Bros. zou prijken was desondanks verrassend gezien het feit dat hij, enkele cameo’s daargelaten, nooit heeft gefigureerd in een game op een Nintendo device.

Of Clouds verschijning in Smash nu daadwerkelijk het resultaat was van vele verzoeken vanuit fans of dat dit een stille hint is dat de Final Fantasy VII-remake ook naar de NX komt valt te bezien, maar welke van de twee het ook is, de huurling heeft net zoveel aandacht gekregen als alle andere karakters.

Zoals je mag verwachten is Cloud een karakter dat het vooral van close combat moet hebben. Waarom draagt hij immers anders een gigantisch zwaard met zich mee? Dit massale stuk staal vertraagt het blonde stijlicoon echter niet, want qua snelheid doet hij slechts voor enkele tegenstanders onder, wat hem makkelijk in de gewenste close combat- situatie brengt. En maar goed ook, want slechts één van Clouds specials laat je van een afstand aanvallen.

Ik gaf al aan dat Cloud met net zoveel aandacht is vormgegeven als andere deelnemers aan het vierde Smash-toernooi en dat blijkt wel uit een mechaniek dat Sakurai rechtstreeks uit Final Fantasy VII heeft overgenomen en uniek is voor Cloud: Limit Break. Hiermee versterkt Cloud zijn specials; Blade Beam, Cross Slash en Climhazzard. Bovendien krijgt hij er een vierde bij in de vorm van Finishing Touch, die nauwelijks schade doet, maar wel enorme knockback heeft. Niets kan echter op tegen zijn final smash: Omnislash, die vijanden op een serie zwaardslagen a lá Ike trakteert om uiteindelijk in een explosie neer te komen.

Subscore: 85

Corrin

En met die Fire Emblem-referentie wil ik overgaan naar Corrin, een karakter waar veel hardcore smashers niet blij mee waren, daar zij van mening zijn dat de franchise met Marth, Ike, Lucina, Robin en Roy al oververtegenwoordigd is. Ik persoonlijk ben ook niet bijzonder gecharmeerd van deze toevoeging, al zij het om hele andere redenen.

Oververtegenwoordigd is Fire Emblem namelijk niet, gezien de populariteit van de serie in Japan. De gamers daar vreten de drie Fire Emblem: Fates games op, terwijl wij nog altijd wachten tot de games bij ons verschijnen. En dat is ook precies wat mijn probleem is. Corrin’s moveset verraadde namelijk dingen uit de game waar ik liever zelf achter was gekomen. Wees dus gewaarschuwd dat je je vanaf de volgende alinea in spoiler-gebied bevindt.

Op het eerste gezicht lijkt Corrin niet veel anders dan de huidige groep zwaardvechters die al vanuit het Fire Emblem-universum werden overgeheveld. Hij (of zij) is slank, snel en zwaait een zwaard rond, al kan het kettingzaagachtige lemmet moeilijk vergeleken worden met de wapens die we al zagen. Corrin onderscheidt zich echter in zijn specials.

De hoofdpersoon uit de Fire Emblem: Fates-trilogie heeft namelijk drakenbloed in zijn aderen stromen dat hem in staat stelt van vorm te veranderen, een kracht waar hij dankbaar gebruik van maakt in zijn specials en smashes. Zo kan hij vliegen wanneer hij vleugels laat groeien, zijn armen en benen in een lans veranderen waarvan de punt enorme schade doet en kan hij een waterkanon schieten door zijn armen in de bek van een draak te transformeren. Hij kan zelfs zichzelf met zijn sidespecial lanceren, indien je er tenminste in slaagt de punt van de lans in de grond te steken. De ware kracht van Corrin toont zich echter pas in zijn Final Smash, waarin hij in zijn volledige drakenvorm verandert om een gigantische draaikolk af te vuren die zijn vijanden opzuigt.

Subscore: 80

Bayonetta

De minst verrassende, maar meest bijzondere toevoeging aan Super Smash Bros. for Wii U is Bayonetta, en dat zeg ik niet enkel omdat het overdreven erotische karakter fel afsteekt tegen de rest van de cast. Sakurai en zijn team hebben namelijk alles uit de kast getrokken om ervoor te zorgen dat de Umbra heks geen spijt gaat krijgen van haar uitstapje.

Bayonetta en de Wii U-exclusieve opvolger werden ontwikkeld door Platinum Games, een Japanse ontwikkelaar die bekend staat om hun actiegames. De games werden overladen met lof, waarbij met name het razendsnelle en stijlvolle combosysteem door pers én gamers bejubeld werd. Bayonetta zou Bayonetta dus ook niet zijn als dit niet zou worden vertaald naar de vechtgame van Nintendo.

Bayonetta’s aanvallen, zowel de standaard als specials, zijn zwak, maar razendsnel aan elkaar te koppelen, waardoor de sexy heks gestoorde combo’s kan uithalen die je vijanden letterlijk alle kanten van het veld laat zien. Deze combo’s kan ze bovendien opvolgen met haar pistolen, die aan vrijwel elke actie te koppelen zijn.

De schietijzers doen redelijke schade, maar hebben geen knockback, waardoor tegenstanders makkelijk in je buurt kunnen komen. Daarmee is echter geen man overboord, want wanneer het te heet onder haar voeten wordt kan Bayonetta Witch Time gebruiken bij wijze van een counter. In deze staat vertraagt de tegenstander en zo kun je een nieuwe combo op hem of haar loslaten. Wees echter verstandig, want Witch Time duurt langer eens je vijand meer schade heeft en duurt korter als je het te vaak in korte tijd gebruikt. En mocht je timing toch niet helemaal kloppen? Dan activeer je in plaats van Witch Time Bat Within, die je niet tegen schade beschermd, maar wel tegen knockback.

Bat Within en Witch Time zijn slechts twee van de magische krachten die Bayonetta demonstreert tijdens haar avontuur in Smash, want haar smash-aanvallen maken allen gebruik van de gigantische ledematen die ze ook in haar eigen games gebruikt. Deze ledematen zijn van Madame Butterfly, een demoon die aan de zijde van Bayonetta vecht. Maar dit is niet haar enige hulpje. Voor haar final smash vraagt ze namelijk een ander monster om hulp. Voor het zover is moet je echter wel wat extra werk doen.

In tegenstelling tot de final smashes van andere karakters, waarbij het vergaren van de smash-bal en een druk op de knop voldoende is om de slachting te laten beginnen, moet Bayonetta namelijk aan nog een criterium voldoen. Zoals in haar eigen games moet ze in korte tijd genoeg schade aanrichten om een meter vol te laten lopen die vervolgens Gomorrah oproept. Eens aanwezig grijpt deze draak alle vijanden die eerder aangevallen zijn en nuttigt ze als tussendoortje. Komt de schade hierbij boven de honderd procent? Dan heb je direct een insta-kill te pakken. Als het hieronder eindigt kan een vijand echter niet buiten het scherm worden gegooid. Zorg dus dat je de combo’s laat tellen.

Subscore: 95%

En hoe nu verder?

Naast de drie nieuwe karakters is Super Smash Bros. for Wii U nog voorzien van enkele nieuwe extra’s. Denk hierbij aan meer cosmetische items voor je Mii’s, maar ook aan drie nieuwe stages. Twee van deze stages, Midgar en Umbra Clock Tower, horen bij respectievelijk Cloud en Bayonetta. De derde is echter gratis, niet verbonden aan een specifiek karakter en gericht op Miiverse. Op dit vlakke platform verschijnen op de achtergrond willekeurige Miiverse berichten in het Smash-topic van Nintendo’s sociale mediakanaal. Het is weinig meer dan een gimmick en leidt enkel af tijdens het spelen, dus ik betwijfel of het een populaire stage zal worden, maar een gegeven paard mag je niet in de bek kijken.

Over de andere twee stages ben ik dan weer wel te spreken. Midgar is constant spannend door summon orbs die tijdens het gevecht verschijnen en bekende summons uit Final Fantasy naar het slagveld brengen. Deze summons kunnen het tij van een gevecht compleet omgooien of een match in no-time beëindigen, waardoor iedereen achter de balletjes aan zal zitten.

Umbra Clock Tower is vanaf het begin al onvoorspelbaar, met constant veranderende, vliegende platformen die je mee naar de afgrond sleuren als je niet oplet. De echte klapper komt echter pas wanneer het gevecht langer duurt en je naar Purgatorio brengt, waar de engelen die Bayonetta bestrijdt hun opwachting maken. Dit bezoek duurt echter niet eeuwig, net zoals de stroom aan Smash DLC die met deze toevoegingen tot een einde is gekomen.

Waarom Sakurai stopt met het produceren van DLC voor de vierde Smash? Dat mag Joost weten, want de uitbreidingen zullen Nintendo echt geen windeieren leggen en er zijn ongetwijfeld nog karakters die toegevoegd kunnen worden. Wolf, Pichu, Squirtle, Ivysaur en de Ice Climbers hadden nog terug naar Smash kunnen worden gehaald en in de Smash Ballot zagen we genoeg realistische namen als Shovel Knight (heeft zelfs al een amiibo) en Banjo-Kazooie (Microsoft had al groen licht gegeven) die veel fans blij hadden gemaakt. Waarschijnlijk is Sakurai al begonnen aan de volgende Smash voor de Nintendo NX, óf hij is gewoon gek. Wij zetten in op een beetje van beide.

0 reacties op "Recensie: Super Smash Bros. For Wii U en 3DS DLC Part 2"