Recensie: Super Smash Bros. For Wii U en 3DS DLC

Met 52 karakters en meer stages dan ooit kun je Super Smash Bros. for Wii U en 3DS terecht de meest complete Super Smash tot op heden noemen. Maar dat weerhield fans er niet van om te klagen over wat de game niet had. Nintendo heeft DLC echter volledig omarmd en ondertussen hebben we een paar nieuwe stages en karakters die we los van de game kunnen kopen. GameQuarter zoekt voor je uit of die de moeite waard zijn.

Te beginnen met outfits voor Mii-karakters, al valt er niet veel over te zeggen. Het zijn immers exact dat: outfits. Buiten een ander uiterlijk bieden ze niets en dat maakt ze vrij overbodige én dure cosmetische DLC, waar we geen punt aan willen verbinden. Immers is het vooral bedoeld voor mensen die zich graag willen uitdossen als een bepaald karakter, zonder enige meerwaarde qua gameplay. En aan sentiment is natuurlijk geen prijskaartje te hangen.

Subscore: 0%

Mewtwo

Mewtwo was waarschijnlijk het karakter waar de meeste commotie om was. De legendarische Pokémon was een favoriet in Melee, maar was in Brawl plotseling nergens meer te bekennen. De hoop van een toevoeging in Super Smash Bros. for Wii U & 3DS was stilletjes vervlogen, tot Sakurai hem uit het niets aankondigde als DLC. En met dat hek open volgde al snel de Smash Ballot, waar gamers hun eigen verzoeken in kunnen dienen.

Mewtwo’s moveset in Super Smash 4 verschilt niet bijster veel van zijn originele verschijning in Melee. Enkele moves zijn aangepast qua schade of knockback zodat het uitgebalanceerd is ten opzichte van de nieuwe karakters, maar de aanvallen zijn verder identiek op Shadow Ball en Disable na.

Shadow Ball deed in Melee tijdens het opladen een klein beetje schade aan vijanden die hiermee in contact kwamen, net zoals Lucario’s Aura Sphere. Dit is echter niet langer het geval in het vierde Smash deel. Vergelijkbaar doet Disable geen vijanden die al versuft zijn lanceren. Het bereik van de aanval is echter wel iets groter geworden.

De grote verandering is natuurlijk het feit dat Mewtwo ditmaal een Final Smash heeft, waarbij hij transformeert in Mega Mewtwo Y, die een Psystrike uitvoert tegen diens vijanden. In eerste instantie lijkt het amper effect te hebben, tot de geraakte vijanden na een korte vertraging alsnog gelanceerd worden.

Subscore: 85%

Roy

Roy is na Mewtwo en Dr. Mario het derde karakter dat verdween na Melee, maar terugkeert in Super Smash 4 en is het perfecte voorbeeld van wat mensen een ‘’clone character’’ noemen. Een clone character is een karakter wiens moveset erg lijkt op die van een ander karakter en dus een variatie op diens vechtstijl biedt in plaats van echt nieuwe gameplay. Voorbeelden hiervan zijn Lucina, Dark Pit en Dr. Mario in de standaard-versie van Super Smash Bros. for Wii U en 3DS.

Roy is de kloon van Marth en Lucina en in zekere zin Ike. Toch biedt hij als strijder voldoende unieke dingen om zijn toevoeging in de game te rechtvaardigen. Roy is namelijk een beest geworden in zijn afwezigheid, en dan hebben we het niet over zijn volledig geupdate uiterlijk. Zijn aanvallen zijn veel krachtiger dan ze waren in Melee, maar ze komen wel met een addertje onder het gras.

Fanatieke Smashers weten ongetwijfeld dat Marth en Lucina’s aanvallen sterker zijn als je de vijanden raakt met de punt van het zwaard. Dat wil je bij Roy juist voorkomen. Zijn aanvallen zijn vlak bij de schede het sterkste, wat logisch is aangezien hij een ander type zwaard gebruikt die hij bovendien vaak onderhands gebruikt.

Dit betekent dat je met Roy constant heel dicht bij de vijand moet zijn, wat je natuurlijk in een kwetsbare positie plaatst. Roy is dus geen slimme keus voor gamers die het liever veilig spelen, ondanks dat het karakter behoorlijk snel is en dus wel de vlucht kan nemen als het te heet onder de voeten wordt.

Het laatste grote punt dat besproken moet worden is zijn Final Smash: Critital Hit. Hoewel de uitvoering hiervan doet denken aan de andere Fire Emblem-karakters in Smash 4, zijn er enkele cruciale verschillen. Zo kan Critical Hit alle vijanden om Roy heen meenemen in de aanval, maar enkel als ze héél dicht bij hem staan, want het bereik is behoorlijk matig. Dat geldt overigens ook voor zijn sprongkracht.

Subscore: 80%

Ryu

Van de vier DLC-karakters is Street Fighters Ryu de enige nieuwkomer en het perfecte voorbeeld van de toewijding die Masahiro Sakurai en zijn team hebben voor de Super Smash games. Zijn houding, aanvallen en speelstijl zijn immers tot in detail uitgewerkt en sluiten perfect aan op Street Fighter II, waar deze Ryu op gebaseerd is.

Zo kent Ryu bijvoorbeeld verschillende varianten van zijn kenmerkende Hadoken, maar ook de Tatsumaki Senpukyaku en Shoryuken. Het sterkste punt van Ryu is echter de manier waarop hij speelt. Als een deelnemer uit een fighting game, is de nadruk bij Ryu gelegd op het maken van combo’s, waarbij sommige moves kunnen worden gedaan via de knoppencombinaties uit de Street Fighter games voor extra kracht.

Bovendien hebben zijn aanvallen drie varianten aan de hand van hoe lang je de aanvalsknop ingedrukt houdt. En dat zorgt voor een interessante dynamiek. Het gebruiken van een sterkere variant van een aanval kost net iets meer tijd, zelfs voor geoefende spelers. En tijd is cruciaal in een game als Super Smash, waarin een fractie van een seconde een wereld van verschil kan maken. Spelen met Ryu is slim spelen en de risico’s afwegen in een mum van tijd.

Zelfs als het om Final Smashes gaat heeft Ryu een unieke behandeling gekregen. Hij heeft er namelijk twee. Shinku Hadoken wordt gebruikt als je geen vijand in de buurt hebt en vuurt een gigantische Hadoken over het veld, vergelijkbaar met Mario’s Final Smash. Als je vlak bij een vijand staat kun je echter Shin Shoryuken gebruiken, een vrij zekere one-hit-kill aanval.

Subscore: 95%

Lucas

Voorlopig het laatste DLC-karakter is Lucas van Mother 3. Lucas verscheen origineel in Brawl als een kloon van Ness en werd erg gemist toen hij afwezig was in het vierde deel. Nu hij terug is zal echter niet iedereen blij zijn.

Lucas was namelijk vooral populair doordat hij enkele glitches had die uitgebuit konden worden om een oneerlijk voordeel te krijgen. Maar die glitches, zoals de bekende Zap Gun, zijn allemaal verwijderd in de nieuwe versie van Lucas. Bovendien zijn een aantal van zijn aanvallen generfd (verzwakt), zodat het beter balanceert ten opzichte van de andere karakters. Dit zorgt ervoor dat Lucas nog meer als tevoren voelt als een kloon van Ness, wat prima is als je zijn getweakte aanvallen boven die van Ness verkiest. Maar van de vier DLC-karakters is het wel de minst interessante.

Subscore: 65%

En dan nog iets

Er is nog een belangrijk iets wat voor alle DLC-karakters geldt. Maar omdat ik er niets voor voel dat vier keer te herhalen wil ik het hier bespreekbaar maken. En dat is dat de DLC-karakters niet als DLC-karakters voelen. De strijders komen niet enkel tevoorschijn in multiplayermatches, maar zijn ook gewoon vertegenwoordigd in de Master / Crazy Hands modi en de True All-Star Mode, die met vier extra karakters weer een beetje lastiger is geworden. Het prijskaartje van de DLC-karakters is vrij hoog, maar gerechtvaardigd als je ziet wat je ervoor terug krijgt. Vooral omdat je bij Ryu ook nog een nieuwe stage krijgt: Suzaku Castle.

Suzaku Castle mag dan niet de meest bijzondere stage zijn in Super Smash Bros. For Wii U en 3DS, maar het is wel een sfeervolle. Met een feudaal kasteel in de achtergrond en borden met kanji in de stage, heb je echt het gevoel in Japan te strijden. En daar is meer van te zeggen dat de terugkeer van Dream Land.

0 reacties op "Recensie: Super Smash Bros. For Wii U en 3DS DLC"