Sucker for Love: Date to Die For Cover

Sucker for Love: Date to Die For

Een game die je niet mag missen

Door mijn mederedacteurs ben ik meer dan eens een boomer genoemd. Niet vanwege mijn leeftijd, hetgeen mij een gemiddelde millennial zou maken, maar vanwege mijn voorkeuren en gedrag. Ik heb bijvoorbeeld niet echt iets met social media. Twitter / X en Reddit gebruik ik enkel voor GameQuarter-nieuws, TikTok komt niet in de buurt van mijn devices en Instagram en Snapchat ken ik enkel van naam. YouTube is de grote uitzondering, maar zelfs daar zul je me niet naar de populaire kanalen als Mr. Beast of Logan Paul zien kijken. De grote uitzondering is Markiplier, waardoor ik twee jaar geleden Sucker for Love leerde kennen.

Een klein jaar later maakte ik wederom kennis met de serie, dankzij een demo van vervolg Date to Die For, die mij werd aangeboden in het kader van LudoNarraCon. Ik mocht toen het eerste half uur van het spel spelen en verklaarde destijds dat ik ‘’ heb van begin tot eind genoten van de ervaring.’’ Kan hetzelfde worden gezegd over het volledige spel?

Sucker for Love: Date to Die For Review-1

Een nieuw hoofdstuk

Als je bekend bent met Sucker for Love: First Date, weet je in grote lijnen al wat je mag verwachten van Date to Die For. Niet dat het voortbouwt op dat verhaal, maar de gameplay en opzet zijn in grote lijnen hetzelfde. Jij, een naamloze jongedame, keert terug naar jouw geboortedorp van Sacramen-cho. Dit ooit afgelegen, onopvallende dorpje is in korte tijd beroemd geworden omdat het omringd wordt door ongure geruchten. Mensen zouden massaal vermist raken als ze het dorp bezoeken en de inwoners zouden zich gedragen alsof ze bezeten zijn. Niet raar, daar ze dat ook zijn.

Tot deze ontdekking kom je nadat je voor je leven rent voor een van deze cultisten en je vervolgens verschanst in het huis van jouw oma, helaas op dit moment de basis van een hele groep van deze maniakken. In jouw oude slaapkamer kom je uit bij een pentagram, kaarsen en een boek vol rituelen die draaien om een vruchtbaarheidsgodin genaamd Rhok’zan; een boosaardige godin die deze cultisten haar kracht leent. Toch?

Sucker for Love: Date to Die For Review-2

Een onwaarschijnlijke bondgenoot

De vork blijkt iets anders in de steel te zitten. Rhok’zan, hoewel een godin, is gebonden aan de rituelen in het boek. Haar kracht, die ze ooit deelde om te helpen bij geboortes en verbondenheid in een commune, zijn hierdoor verdraaid geworden en misbruikt door de cult die haar vereerd. Haar woud, ooit groen en levendig, is zwart geblakerd en vangt mensen om ze als voedingstoffen te gebruiken. Enkel een mens kan deze vloek ongedaan maken, maar door Rhok’zans invloed, welke lust verduizendvoudigd, is niemand in staat rationeel te denken in haar nabijheid. Wederom blijkt het lot ons goed gezind, want onze heldin is aseksueel en daarmee volledig immuun voor de geitenmama haar duistere invloeden. Met het boek in de handen gaan jullie daarom samen aan de slag om haar te bevrijden.

Hoe dit in de praktijk uitpakt, is nagenoeg identiek aan de vorige Sucker For Love. Het boek dat je ten alle tijden bij je draagt, staat vol met rituelen die je moet voltooien om je doel te verwezenlijken. Hoewel soms onschuldig ogend, is het hele ding met Eldritch goden dat ze je perceptie en mentale staat aanvallen, enkel al door in jouw nabijheid te zijn. Met enige regelmaat krijg je daarom glimpen van de horrors die de game je niet daadwerkelijk laat zien, door een snelle flits van de waarheid te tonen of afgrijselijke geluiden te laten horen terwijl jij je verschuilt of langs cultisten sluipt door door spleten in de deur te turen. Het is niet de typische horror die we gewend zijn van uitgever DreadXP, maar toch zat de spanning er goed in en had ik het hart met enige regelmaat in mijn keel zitten tijdens mijn vijf uur durende avontuur.

Sucker for Love: Date to Die For Review-3

Vijf uur!?

Ja vijf uur. Het is niet al te lang maar voor een prijs van € 12,79 is het prima. Dit is echter een van de zeldzame gevallen waarin het lengte versus prijs-debat mij niet zoveel doet. Sucker for Love is een unieke ervaring, vol visuals die even aantrekkelijk als verontrustend zijn, en humor die keer op keer de roos weet te raken wanneer de game net iets te grimmig wordt. Vooral de chemie tussen de hoofdpersoon en Rhok’zan spat uit de speakers, waardoor ik hoe dan ook een goed cijfer had moeten geven. De zachte prijs is enkel een bevestiging hiervan.

Fantastische humor, een unieke kijk op horror en aantrekkelijke graphics maken van Sucker for Love: Date to Die For een must-play voor iedereen die van dating sims, horrorgames of gewoon rare titels houdt. Is dat een vreemde combi? Jazeker! Maar dat is deze game ook en ik zit nu al met smacht te wachten op een volgend deel.