10. Oddworld: Abe's Oddysee (PC)

Ik blijf dit tot op heden een geweldige platformer vinden. De puzzels zijn leuk en de game is op een rechtvaardige manier moeilijk. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik het goede einde nooit heb gehaald, omdat ik nooit vijftig of meer Mudokons heb kunnen redden. Dit kwam niet doordat de game extreem moeilijk was, maar omdat ik gewoon een kwaadaardige rotzak ben en ervan geniet om de Mudokons te zien sterven. Natuurlijk vond ik de game op sommige punten ook echt wel moeilijk.
09. Final Fantasy VII (PS1)

Ja ja, hier is hij hoor, de eerste Final Fantasy in mijn lijstje. Ik moet wel eerlijk bekennen dat, ondanks dat dit mijn gateway naar de JRPG's was, ik nog niet verkocht was aan dit genre. Kleine Mario was eigenlijk nog zoekende naar welk genre hij het leukste vond (rond deze tijd neigde ik naar fighting games en first-person shooters als favoriete genre). Wel vond ik de turn-based combat erg leuk, maar de vele tekstbubbels stonden mij onder andere tegen.
08. Grand Theft Auto (PC)

Niet de GTA die mij het meest is bijgebleven, maar desondanks heb ik er wel een fijne tijd mee gehad. Het was erg prettig dat je kon staan en gaan waar je wilde en een heerlijke killing spree kon houden. Alleen jammer dat het bij de release al geen mooie game was en de controls voor bewegen, schieten en rijden erg onhandig waren. Ook was het erg leuk dat je deze game met vrienden kon spelen. Des te meer jammer dat een aantal delen uit de franchise geen multiplayer hadden, althans officieel niet. Maar daar later meer over.
Nu is het tijd voor een leuk feitje: wisten jullie dat Grand Theft Auto in eerste instantie Race'n'Chase moest gaan heten en dat je daar juist een politieagent zou spelen die criminelen moest achtervolgen? Maar dat werd intern als saai bestempeld, dus hebben ze de rol van de speler omgedraaid. Zo is de GTA zoals we hem nu kennen dus geboren.
07. Little Big Adventure 2 : Twinsen's Odyssey (PC)

Het vervolg op Little Big Adventure uit 1994. Zoals bij de meeste vervolgen doet dit tweede deel alles beter dan zijn voorganger; de graphics zijn mooier en de controls zijn responsiever. De puzzels en combat waren net zoals zijn voorganger ook heerlijk, althans wederom zoals ik het mij herinner. Als ik deze game nu zou opstarten, zou ik zeer waarschijnlijk denken: waarom was ik hier zo lyrisch over? Sommige games kun je volgens mij beter in gedachten houden... trouwens, dat weet ik wel zeker, want ik heb dat op de harde manier geleerd, maar daar praat ik later wel over.
06. Shadow Warrior (PC)

We nemen Duke Nukem 3D als basis en voegen er een oosters sausje aan toe. Qua gameplay is het precies hetzelfde als Duke Nukem 3D, alleen zijn de meeste wapens vervangen door typisch oosterse wapens zoals de katana en de shuriken. Maar er zijn ook futuristische wapens, net als in Duke Nukem 3D. De protagonist van het spel heet Lo Wang. Dit was overigens ook één van de eerste spellen die turret guns, bestuurbare voertuigen zoals tanks en wapens met meerdere schietmodi had.
05. Lego Island (PC)

Een non-lineaire game waarin je kunt kiezen uit vijf speelbare Lego-poppetjes, en gebouwen en voertuigen kunt aanpassen in een open wereld. De game heeft één grote missie, mits je met Pepper Roni speelt, waarbij je de Brickster moet vangen nadat hij uit de gevangenis is ontsnapt. Er zijn ook vijf herspeelbare kleine missies, zoals een jetski- of autorace en een pizzabezorgmissie. In principe is het een erg kort spel, maar wel erg leuk.
04. Tomb Raider II (PC)

Hè, nog een vervolg en dit keer die van Tomb Raider. Ook hier geldt dat het in bijna alles beter is dan haar voorganger, maar de onderwaterlevels zijn nog steeds frustrerend en de tankcontrols blijven ook nog steeds niet fijn. Het is wel fijn dat ze Lara Croft meer moves hebben gegeven. Ook waren de speedboot en sneeuwscooter, ondanks de gebrekkige controls, erg leuk. De puzzelsegmenten waren op een leuke manier uitdagend.
03. Quake II (PC)

We blijven voorlopig nog even bij vervolgen, aangezien ik het over Quake 2 heb. Ook deze game doet dingen beter dan zijn voorganger, al is het wel jammer dat een aantal wapens uit het eerste deel niet in dit deel zitten. De bijl is toch wel een gemis. Wel was ik erg te spreken over de grotere levels en het feit dat je meerdere verschillende objectives had tijdens de missies.
Tijd voor het tweede leuke feitje van vandaag: wist je dat Quake 2 eigenlijk oorspronkelijk een geheel nieuwe IP had moeten zijn? Titels als "Strogg" en "Lock and Load" werden geopperd tijdens het vroege begin van de ontwikkeling. Maar na meerdere gefaalde pogingen zei het team van id Software: "Fuck it, we houden het gewoon bij Quake II".
02. Croc: Legend of the Gobbos (PC)

Mag ik vloeken in de kerk? Ja, natuurlijk mag ik dat. Ik vind dit tot op heden een van de beste platformspellen ooit. Ja, ik zal deze spellen zelfs boven de meeste 3D Mario-spellen plaatsen. Niet mee eens? Sue me. De game is gewoon leuk, de gameplay is solide en de personages zijn leuk. En een krokodil is gewoon cooler dan een dikke man met een snor in een rode overall. De Mario-spellen zijn natuurlijk van betere kwaliteit, maar betere kwaliteit betekent niet automatisch meer plezier.
01. Worms 2

Ik eindig deze lijst met een vervolg en dat vervolg is Worms 2 . ja, ik ben me ervan bewust dat ik mezelf vaak herhaal, maar ook deze game verbetert alle punten van zijn voorganger. De graphics zien er beter uit, de controls zijn beter, er is meer variatie in de wapens en de AI is iets slimmer (maar nog steeds dom). Maar de game blijft natuurlijk het leukst als je het met vrienden speelt. Net zoals zijn voorganger kun je je wormen namen geven. Bij Worms 1 had ik nog geen fantasie en gaf ik ze willekeurige namen, maar ten tijde van Worms 2 was ik helemaal fan van TMNT, Biker Mice from Mars en Thundercats, dus je raadt het al, ik gaf mijn wormen namen als Shredder, Lion-O en Modo.
Dat was het weer voor deze keer, nu allemaal weer terug naar 2025. Tot de volgende keer waar ik jullie mee neem naar 1998.
Reacties (10)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie