hotness 0
News

Column: Sly: Thieves in Time pure nostalgie?

Gepost door

Nog een half jaartje wachten en het is zover: Sly: Thieves in Time verschijnt voor de PlayStation 3. Na drie pareltjes op de PlayStation 2 is het tijd om de Sly en zijn kompanen ook op de PlayStation 3 te aanschouwen in de graphics van vandaag. Er zijn al wat jaartjes verstreken sinds het laatste deel in de schappen verscheen. Enkel de HD collectie verscheen vorig jaar nog even tussendoor.

Ik kon mijn ogen en oren niet geloven toen Sly: Thieves in Time, ook wel Sly 4, eindelijk werd aangekondigd. Dit was de game waar ik op wachtte. Eindelijk weer grootse operaties op touw zetten tegen de meest krankzinnige schurken. Het was alsof een windvlaag aan nostalgie door mijn raam naar binnen vloog. Maar wacht eens even. Hoorde ik dat nou goed? Gaat Sly: Thieves in Time niet ontwikkeld worden door mijn vertrouwde ontwikkelaar Sucker Punch, welke verantwoordelijk was voor de vorige drie3 delen? Dit kan toch niet waar zijn? Daar gaat mijn kwaliteitsgarantie!

Sanzaru Games, verantwoordelijk voor The Sly Collection, gaat de game op zich nemen. In een interview beloofde de ontwikkelaar dat de game wel gemaakt zal worden met hulp van Sucker Punch, maar de uiteindelijke game zal toch van de hand van Sanzaru Games komen. Wel werd beloofd dat de game bij zijn roots blijft, omdat dit volgens hen de game zo goed maakte. Eindbazen, het verwisselen van characters en de levensbalk van het eerste deel zijn bijvoorbeeld aanwezig. Bedankt voor deze bevestigingen!

De eerste trailers toonden mij een ietwat grimmige sfeer. Sly heeft altijd een cartoonic stijltje gehad, maar vrolijk bleef het altijd. De graphics lijken nu wat duisterder te zijn. Zegt dit iets over het verhaal? Over de geschiedenis van Sly waar we nog niet alles van weten? Wie zal het zeggen. Gezien de overgang van console moet er wel iets veranderen in de graphics. Fans zouden immers geen genoegen nemen met de graphics van de eerste drie delen, alhoewel de collectie er wel vrij strak uitzag vorig jaar, zeker het derde deel.

Qua gameplay zal Sanzaru Games niet veel veranderen. Nog altijd moet je samen met Bentley en Murray allerlei verschillende opdrachten uitvoeren, wat varieert van de vijand spioneren tot het beklimmen en infiltreren van vestingen. Het is één groot platformfeest en hopelijk ook een feest van herkenning. De gameplay van de eerste drie delen stond namelijk als een huis.

Het is altijd lastig om een succesvolle serie te vervolgen. Zeker als je niet de oorspronkelijke ontwikkelaar bent. Fans zijn toch meer sceptisch, omdat ze weten dat het niet uit bij de vertrouwde ontwikkelaar en bedenker vandaan komt. Toch is de bedoeling van Sanzaru Games goed en Sly blijft natuurlijk Sly. Je zou je eigenlijk kunnen afvragen: hoe zou je deze succesvolle serie nou kunnen verzieken? Niets iets natuurlijk onmogelijk, maar ik heb goede hoop op een goede afloop!

0 reacties op "Column: Sly: Thieves in Time pure nostalgie?"