Toen Todd Howard van Bethesda afgelopen zomer beelden liet zien van Starfield, vertelde hij erbij dat het in de game vooral gaat om dingen ontdekken in het grote heelal. Ik weet wel dat ik toen diverse gesprekken heb gehad van mensen die zeiden dat hij qua concept wel heel erg op No Man's Sky ging lijken. Nu ik de game uitgebreid heb gespeeld, kan ik dit naar het rijk der fabelen verwijzen. Hier zijn vijf redenen waarom de games misschien op elkaar lijken, maar niet zoveel met elkaar gemeen hebben.
Beide games hebben iets met elkaar gemeen. Met beide games reis je van planeet naar planeet. Beide games hebben wat overeenkomstige mechanics. Zo kun je mineralen uit de grond halen, zijn de meeste planeten procedureel gegenereerd en reis je sneller dan het licht van het ene zonnestelsel naar het andere. Toch zijn beide games compleet verschillend, maar zullen ze altijd worden vergeleken. Hier vijf redenen waarom het eigenlijk onmogelijk is om de games met elkaar te vergelijken.

De belangrijkste werelden in Starfield zijn niet procedureel gegenereerd en hebben echt inhoud.
Met vier grote steden en enkele honderden werelden waar iets op te vinden is, heeft Bethesda de nodige moeite gedaan om een beschaving te tonen die zich heeft verspreid buiten de aarde in Starfield. No Man's Sky heeft dit niet. Daar zijn alle planeten verschillend, maar voelen ze op een bepaalde manier hetzelfde aan. Bij veel planeten is wel leven te vinden, maar het is zelden intelligent leven. Ik heb veel uur in de game gestopt, maar op een enkele nederzetting na, kom ik hoofdzakelijk intelligente levensvormen tegen in de vele ruimtestations die de game heeft.
Alleen in No Man's Sky kun je echt reizen tussen de planeten in een zonnestelsel.
No Man's Sky heeft een veel authentieker gevoel als het komt op het verkennen van de ruimte. Wanneer je op een planeet bent en je wilt weg stap je in het ruimteschip. Je stijgt op en moet zelf sturen om buiten de dampkring te komen, als die er is, en daarna vlieg je zelf naar een andere planeet. Hier duik je door een eventuele dampkring heen en kun je landen waar je wil om op de andere planeet tevergeefs te gaan zoeken of er ergens een feestje is. Deze vorm van vrijheid is er niet in Starfield, waar je in een ruimteschip gaat zitten. Je weliswaar op kunt stijgen, maar daarna is er een laadscherm en daarna bevindt de speler zich in een baan om de betreffende planeet. Het is nu technisch onmogelijk om naar een andere planeet in het zonnestelsel te vliegen. Je zult de map moeten gebruiken die je naar een andere planeet brengt met behulp van een nieuwe laadscherm.

In Starfield kun je met veel NPC's gesprekken aangaan
Wanneer je in No Man's Sky iemand tegenkomt waarmee je kunt praten, loop je tegen een aantal problemen aan. Meestal spreken de speler en de NPC niet dezelfde taal en zijn de gesprekken even boeiend als een heuvel zand. Ook het verhaal van de main quest is flinterdun en na uren deze quest te volgen heb ik eigenlijk geen idee meer waar hij precies over gaat. In Starfield is dit anders. Er is veel tijd en moeite gestoken om NPC's te maken die jou iets te vertellen hebben en er zijn veel sidequests die werkelijk interessant zijn. Ook de main quest is zeker de moeite waard om te spelen.
Combat tussen beide games zijn significant verschillend
Bij No Man's Sky is de combat wat moeilijk te definiƫren. Er is zeker combat en de dogfights in de ruimte kunnen spannend zijn, maar het voelt altijd aan als een onderdeel dat er nu eenmaal bij hoort. Bij Starfield voelt als je op de grond vecht veel meer aan als een shooter.

No Man's Sky heeft zeer veel enorme updates gehad, zonder ooit extra geld te hebben gevraagd
No Man's Sky kwam uit in 2016 en het was toen een zeer grote tegenvaller. Maar de ontwikkelaars van de game hebben zich er niet bij neergelegd. In de afgelopen zeven jaar hebben ze bijna jaarlijks gigantische updates uitgebracht die zoveel hebben toegevoegd, dat het een compleet andere game is geworden. Eens in de zoveel tijd pak ik No Man's Sky er weer bij en ga ik weer even lekker reizen door de het oneindige heelal. Iedere keer zijn zeer veel onderdelen bij gekomen of ziet de game er anders uit. De game kost nog altijd hetzelfde bedrag, maar ze hebben nooit geld gevraagd voor deze gigantische updates. Ze hebben nooit season passes of andere soorten van geldwolverij toegevoegd. Kijk in Steam of er DLC voor de game is en je ziet er niets staan.
Ik denk niet dat Bethesda dit zal doen. Een aantal updates met de nodige verbeteringen zijn aangekondigd, maar wanneer ze de updates volledig nieuwe onderdelen aan de game toe gaan voegen, kun je ervan uit gaan dat het als DLC verkocht gaat worden. Persoonlijk vind ik dit ook niet onterecht, hoewel ik wel altijd enorme respect heb voor de ontwikkelaars van No Man's Sky dat ze zoveel moeite hebben gedaan om van een middelmatige game een zeer goede game te maken die nog altijd vergeleken kan worden met de top van de games die nu nog uitkomen.
0 reacties op "Column: Vijf redenen waarom No Man's Sky en Starfield totaal van elkaar verschillen"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier