hotness 0
News

Column: Waarom ik van cijfers houd en ze haat

Gepost door

Zodra die game waar ik al lang op wacht uitkomt, is het lastig mijzelf in te houden. Ik scroll naar diverse verzamelplekken van reviews om na te gaan welke cijfers er uitgedeeld zijn. Scoort een game boven de 7,5 dan neem ik de moeite om wat teksten door te nemen en doorgaans laat ik lagere cijfers links liggen. Ik snap het appeal van een cijfer maar al te goed. Alleen toen ik zelf weer actiever ging recenseren, kreeg ik steeds meer een hekel aan het opplakken van een nummertje.

Na een goed uur schrijven en schrappen is het tijd om de tekst en ervaring af te wegen en een getalletje onder de recensie te plaatsen. Ga ik voor de acht omdat ik mij ongelooflijk vermaakt heb of ben ik verplicht om de game af te zetten tegen zijn grotere broers en zussen en kan ik dan niet hoger dan een zeven op de titel plakken?  Wat als er weinig veranderd is ten opzichte van de voorloper, maar de titel wel staat als een huis. Waar leg je dan de nadruk op? En wat als je er na een jaar achter komt dat je niet helemaal uitkomt met je eigen puntenschaal.

Dat laatste is mij overkomen. Als ik oudere recensies van het afgelopen jaar teruglees, zou ik bepaalde games een punt lager geven in vergelijking met andere titels die ik ook heb mogen waarderen. Bij andere spellen heb ik mijn eigen lol te weinig meegenomen in het oordeel. Al deze misstappen reflecteren enkel in het cijfer. Achter de teksten kan ik nog volledig staan. Het is ook niet eenvoudig om een getalletje onder een titel te plakken. Temeer omdat ik moeite heb met bijna alle modellen die er bestaan.



Er zijn websites die een koopadvies aan een cijfer hangen. Maar een laag beoordeelde sportgame met nieuwere licenties en verder identiek aan zijn voorganger, is alsnog een betere keuze voor hen die de voorganger gemist hebben. Andere media hanteren als eindcijfer een gemiddelde van de cijfers die ze uitdelen op vastgestelde deelgebieden. Een korte game met amper soundtrack en beroerde graphics kan dan bijna nooit een hoog cijfer scoren, ook al verdient deze dit wel door de uitmuntende gameplay.

En wat moet ik als ik een remaster beoordeel van een game die ik ongelooflijk leuk vond en vind, terwijl een andere redacteur het origineel in mijn ogen al te laag beoordeeld heeft. Beoordeel ik de game? Of de kwaliteit van de remaster? Waar let ik op en waar lette die ander op? Waar liggen de accenten? Je vindt het allemaal niet terug in het cijfer. Een cijfer is vrij leeg en verschilt per medium.

Maar die andere kant, is ook zo belangrijk. De kant van de consument. Gehaast en druk, maar toch even snel kijken of een game het een beetje goed doet. Op veel websites kan je met een druk op de knop de best beoordeelde games per platform, jaar en genre oproepen. Wellicht ontgaat je een parel die lager gewaardeerd is, maar je zult je ongetwijfeld vermaken met de titels uit het lijstje. Het gemak dient de mens en wordt enkel mogelijk gemaakt door de cijfermatige beoordeling van games. Door de wet van grote getallen zal een gemiddelde op Metacritic of Opencritic ook een betere weerspiegeling zijn van de waarde dan een losse review.

Ik heb er vrede mee dat mijn cijfer dient als klein data-element waarin mijn hele recensie verborgen zit. Een service aan de gehaaste medemens. Mijn eigen koopbeslissingen laat ik deels ook van rankings afhangen, die alleen ontstaan door cijfers aan games te hangen. De waarde van mijn zesje in een grote vergaarbak van andere recensies is kleiner dan in de recensie zelf. De tekst boven mijn zes zal wellicht beter verklaren dat de game voor jou wellicht wel een zeven of een acht kan scoren. Of waarom deze vooral niet bij je op de digitale plank moet komen te staan.

Wat ik eigenlijk wil zeggen in al het bovenstaande, is dat ik een haat/liefde-verhouding heb met het cijfer. Ik wil mij indekken tegen mogelijke inconsistenties in mijn eigen becijfering en tegelijk de waarde van het cijfer voor een individuele review nuanceren. Weet dat als je een tekst van een reviewer leest, dit hetgeen is waar hij zijn ziel en zaligheid in stopt. Hieruit haal je, als het goed is, de waarde die de game voor jou heeft. Het cijfer is enkel een benadering van de waarde die de game voor mij/ons had.

En nu ga ik op zoek naar een koopje. Hoe ik die vind? Kijken welke games in de aanbieding het hoogste gemiddelde hebben.

0 reacties op "Column: Waarom ik van cijfers houd en ze haat"