Wie altijd even onderzoek wil doen of een game de zuurverdiende centen waard is, komt al snel uit bij reviews van sites zoals deze. De ene review is de andere niet, net zoals niet elke reviewer dezelfde manier van schrijven en uitleggen heeft. Daar waar de ene reviewer graag strooit met inhoudelijke termen, daar houdt de ander het graag duidelijk en simpel. Om iedereen die zich van de spreekwoordelijke n00b wil omdopen tot spreekwoordelijke nerd, zijn er hier tien game-termen uitgelegd die reviews wellicht een stuk makkelijker te begrijpen maken. Dompel uzelf onder in de de poel van kennis die op een laagdrempelige manier wordt aangeboden. Game on!
(Anti)-Aliasing
‘Heb je anti-aliasing wel aangezet?’
Wanneer je niet tevreden bent over de graphics op je scherm, heb je wellicht weleens de suggestie gekregen om anti-aliasing aan te zetten. Anti-aliasing is een techniek die ervoor zorgt dat je hoekige, rafelige randen in videogames minder opmerkt. Een game wordt opgebouwd in pixels (iets wat je bij resolutie ook terug gaat vinden). Dit zijn vierkantjes die soms ook een rond voorwerp moeten weergeven. Anti-Aliasing zorgt ervoor dat de hoekigheid wordt tegengegaan. De techniek voorspelt aan de hand van meerdere beelden op welke manier de pixels rondom het hoekige object het beste kunnen worden weergegeven. De optie vraagt vaak meer van je videokaart, wat ten koste kan gaan van de framerates.

Clipping
‘Waar is mijn hand heen?’
Clipping is zonder twijfel een van de meest voorkomende grafische oneffenheden. Bij het programmeren van games probeert de ontwikkelaar ervoor te zorgen dat bepaalde objecten elkaar afstoten. Denk aan haar dat over de schouder valt en niet dwars door de schouder gaat of een vuist die op een oppervlakte eindigt en er niet in verdwijnt. Met de steeds hogere grafische eisen in games is het lastig om dit perfect te hebben in games. Er zijn echter ook voorbeelden die laten zien hoe het echt niet moet.

Cellshaded graphics
’Die game lijkt net een cartoon!’
Ontwikkelaars kunnen wat betreft games voor totaal verschillende stijlen kiezen. Moet iets er uiterst realistisch uitzien of juist veel kleurrijker dan de realiteit? Een van de keuzes die een ontwikkelaar kan maken, is de keuze voor cellshaded graphics. Een van de bekendste voorbeelden hiervan is de serie Borderlands. Het is een grafische techniek die daarnaast veel wordt toegepast in anime. Onderstaande afbeelding maakt het eigenlijk helemaal duidelijk voor je!

Framerate
‘Voor minder dan 60 fps doe ik het niet!’
Framerates zijn hip. Je zult de term ongetwijfeld met enige regelmaat voorbij hebben zien komen. Een framerate wordt bepaald door de frames per seconde. Een frame is een stilstaand beeld, net als een foto. Een framerate van 60FPS betekent dus dat er zestig beelden per seconde worden weergegeven aan de gebruiker. Het getal zestig is op het moment van schrijven een streven van veel ontwikkelaars. Dit was voorheen vaak dertig frames per seconde. Een hoge resolutie zorgt er, zeker in spellen met grote open werelden, soms voor dat de zestig frames per seconden niet kunnen worden vastgehouden. In dat geval krijg je te maken met framedrops, de volgende term.
Framedrops
‘Haperde het spel nou net?’
Wanneer de framerate van een spel niet stabiel is, heb je te maken met framedrops. Deze komen vaak voor wanneer er veel op het scherm tegelijk gebeurt. Een spel dat een framerate van zestig frames per seconde probeert te behouden, kan dan opeens te maken krijgen met een dip naar bijvoorbeeld veertig frames per seconde. Soms kan het ook veel erger zijn. Ontwikkelaars bieden op de PC regelmatig de optie om een framerate vast te zetten of om het de vrije loop te laten. Door de framerate vast te zetten, ben je over het algemeen zeker van een stabiele framerate.
Motion Blur
‘Dit is altijd het eerste dat ik uitzet!’
Motion Blur kent zo zijn vrienden en zijn vijanden. Het is een techniek die in games voor meer realisme moet zorgen bij snelle bewegingen. Het zorgt voor een waas die je ook zou zien wanneer een raceauto op topsnelheid voorbij komt rijden. Je hebt geen tijd om het voorwerp helemaal scherp te stellen. Bij een lagere framerate is motion blur een techniek die graag wordt ingezet, maar het vraagt het nodige van je videokaart. Een game die al een hoge framerate probeert te behalen, heeft er geen baat bij als je ook een goed portie motion blur verwacht. Het is de reden dat het wat betreft deze grafische techniek in twee kampen is verdeeld. Aanhangers en tegenstanders. Wanneer het echter goed is uitgevoerd zonder mitsen en maren, dan is het een verrijking voor de grafische presentatie.

Upscaling
‘Ordinair opschalen dus?’
Upscaling is een term die met name bij oudere games de revue passeert. Voor wie het niet heeft opgemerkt: onze schermen zijn allemaal groter en beter geworden. Je kunt geen woonkamer meer inlopen of een gigantische TV zegt je gedag. Niet alles wat we op die TV kijken is er voor gemaakt, zeker als het om oudere video’s en games gaat. Een game wordt gemaakt met een bepaalde resolutie in gedachte. Denk bijvoorbeeld aan Full HD (1920x1080 pixel). Dit betekent dat er 1920 vierkante pixels horizontaal en 1080 vierkante pixels verticaal worden weergegeven. Met de komst van de 4K resolutie (3840x2160 pixels) is het aantal mogelijkheden op een scherm verandert. Om geen enorme zwarte rond om het oude beeld te krijgen, wordt er een poging gedaan om het originele beeld te vergroten om het hele nieuwe scherm te vullen. Upscaling is soms een zegen, soms een vloek. Wanneer het namelijk niet goed wordt gedaan, dan is de game niet in verhouding met het origineel en gaat het oorspronkelijke beeld zichtbaar achteruit. Wanneer goed gedaan, kun je oude klassiekers met veel plezier herbeleven.
Resolutie
‘Minder dan een 4K TV hoef ik niet!’
Samen met de framerate is de resolutie iets dat door veel gamers in de gaten wordt gehouden. Een resolutie geeft aan hoeveel pixels er op het beeldscherm verschijnen. Des te meer pixels, des te meer detail. Met 4K en het minder gangbare 8K heb je bizar veel details op je scherm. Dat is wel anders dan HD, dat met een resolutie van 1280x720 zijn intrede deed. Resolutie was vooral een hype toen er van SD (Standard Definition) naar HD (High Definition) werd gegaan. Laatstgenoemde bleek toen ook nog te kunnen worden onderverdeeld in HD (1280x720) en Full HD (1920x1080). Full HD is voor veel games nu de minimale standaard, terwijl 4K het streven is.

Textures
‘De game beschikt over matige textures’
Textures zijn van essentieel belang om een game er goed uit te laten zien. Textures zijn afbeeldingen die eigenlijk over voorwerpen in de game worden geplakt. Denk bijvoorbeeld aan een rots of aan een deur. Textures kunnen over 3D en 2D objecten worden geplakt, maar kunnen ook worden gebruikt voor uitzichten en ruimtes.

0 reacties op "Grafische game-termen voor beginners"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier