
Hallo lezer en welkom bij dit segment genaamd: Gratis Maar Geinig?, waarin we een kijkje nemen naar de vele gratis games die je kunt vinden op het internet. Voor we beginnen, wil ik even wat regels uitleggen. Games die in dit artikel terugkomen, mogen geen verdienmodel hebben, zij het door advertenties, DLC of microtransacties. Tevens mogen ze geen aparte betaalde versie hebben of illegaal gedownload zijn en vallen zaken als open bèta’s voor toekomstige betaalde games buiten de boot. En daarmee beginnen we aan ons tiende deel, waarin we beginnen met ...

Ik beschouw mezelf als een bijzonder veelzijdige gamer. RPG’s, FPS, visual novels, action-adventures, racing en platformers zijn slechts enkele van de genres die ik met grote regelmaat verken. Maar ook ik heb genres waar ik minder comfortabel mee ben. Horrorspellen bijvoorbeeld.
Dus elke keer wanneer mijn programma weer een game in dit genre uitspuwt, slaak ik een diepe zucht. Gelukkig hebben spellen als Five Night’s at the Chum Bucket en It Moves me nog geen peentjes laten zweten, waardoor ik er goed vanaf gekomen ben. One Night bracht hier geen verandering in. In deze RPGMaker-titel moet je een wetenschappelijk instituut verkennen nadat een experiment grandioos is misgegaan. Het gebouw is plotseling vervallen en het complex wordt aan stukken gereten door wezens die niets liever willen dan elk mens naar het hiernamaals sturen.
Jij, als een normaal mens, kunt hier nauwelijks tegen vechten en moet daarom pogen de monsters zo veel mogelijk te ontlopen. Met wapens als tasers en messen kun je je tijdens een aanvaring verdedigen, maar slechts één maal. Slim rondom vijanden heen navigeren terwijl je puzzels oplost is daarom het beste plan van aanpak en tevens de kern van het spel. Geen slechte kern, maar ook geen hele bijzondere meer anno 2022, vooral daar de puzzels van een nogal wisselvallig niveau zijn. Maar als je echt behoefte hebt aan een simpele horrorpuzzelaar die je in een middagje kunt voltooien, kun je het veel slechter treffen.



Hetgeen wat mij in aanraking bracht met de RPGMaker-titels als One Night, was YouTuber Markiplier. En dan in het bijzonder de fangames die voor hem werden gemaakt en welke hij doorspeelde op zijn kanaal. A New Home is zo’n titel, welk in een week uit de grond werd gestampt door een stelletje fans van de Markimoo. Zoals te verwachten is het dus niet erg lang – een beetje speler kan het in twintig minuten voltooien – of diepgaand. Mijn advies is dan ook om het te laten schieten en in plaats daarvan Mark’s Let’s Play ervan te kijken. Dat is gewoon leuker dan het spel an sich.


Een andere titel die Markiplier heeft doorgespeeld, is When Goats Joint Cults, een Flash-titel die je enkel nog kunt vinden en spelen als je een beetje creatief wordt. Flashpoint, het grootste archief van games als deze, heeft het spel helaas nog niet, dus tenzij je een SWF ervan kunt ronselen en de Adobe Flash Player Debug hebt, ga je het niet kunnen spelen.
Als je die moeite neemt, zie je hoe een geit in een cult van geiteneters terechtkomt en moet proberen om veilig te blijven terwijl iedereen hem wel op een hélé intieme manier wil leren kennen. De vijf eindes laten je op verschillende manieren falen (of slagen), maar houden je totaal amper een kwartier zoet. Dus of je daar nu de moeite voor moet doen, is discutabel at best. Gelukkig is het leukste eraan de humor, welke je ook kunt proeven in, toevallig wederom, eerdergenoemde Let’s Play.



Een game die je absoluut niet gaat vinden in een Let’s Play, is onze vierde titel van vandaag: Workers in Progress. Een text based adventure waarin je de Griekse economie uit de sloppen van zeven jaar geleden moet trekken, toen bleek dat hun luxe leventje was gebouwd op een absurde hoeveelheid internationale schuld. Dat klinkt boeiend!
Helaas bleek het concept al snel boeiender dan de uitwerking. De auteur van dit verhaal is duidelijk salty over het feit dat de EU terecht heeft geëist dat de Grieken soberder gingen leven en legt de schuld volledig bij de politiek en rijken. En hoewel die natuurlijk het meeste profijt hebben gehad, is het wel heel kort door de bocht. Hetzelfde kan worden gezegd van het communisme dat zo duidelijk wordt gepushed als oplossing. Cyka bylat!


Bezoekers die deze rubriek standaard lezen (dank u!) zal ongetwijfeld opgevallen zijn dat er een terugkerend patroon is als we het hebben over Pokémon games. In de meeste gevallen zijn deze veelbelovend, maar slecht uitgevoerd of simpelweg niet afgemaakt. Pokémon: Truth is helaas niet anders.
Toegegeven, de build die werd aangeleverd door een van onze lezers is een bèta-versie, wat betekent dat er nog volop aan gewerkt wordt. Die ontwikkeling is echter al twee jaar niet meer van een update voorzien. De kans dat het meer gaat worden dan dit lijkt dan ook klein. En ik moet zeggen dat ik dat behoorlijk jammer vind. Lucario170, het brein achter deze operatie, doet namelijk een aantal dingen die ik zelf ook al jaren wil zien, zoals het samenbrengen van de verschillende Pokémon-series.
In essentie is Truth gewoon een traditionele Pokémon-game, maar wel een met een quest-systeem waarin je als Pokémon Ranger werkt, en waarin de Shadow Pokémon uit de GameCube-spellen en de mystery dungeons uit de gelijknamige games opduiken. Hiernaast is de moeilijkheidsgraad van een bescheiden boost voorzien en kom je al vroeg in het spel een breed spectrum aan Pokémon tegen, zodat je al snel aan je team kunt gaan sleutelen. De game heeft wat eigenaardigheden en een hoop taalfouten, maar toch had ik er graag meer van gezien. In zijn huidige vorm laat het echter te wensen over.

Disclaimer: Alle karakters, trademarks en namen in deze fangames zijn eigendom van hun respectelijke eigendomhouders en zijn gebruikt onder het fair use-principe. GameQuarter biedt de downloadlinks van de oorspronkelijke makers aan en kan de game helaas niet verstrekken als deze besluiten de game offline te halen of wanneer de oorspronkelijke eigenaar van de gebruikte assets bezwaar maakt tegen diens inhoud. Wij zullen in dat geval de downloadlink uit het artikel verwijderen.






Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie