hotness 0

Review: Gioteck WX4 Switch Controller

Als de verpakkingen en namen van de Gioteck VX4 en WX4 enige indicatie zijn, gaan mijn reviews van de twee controllers grotendeels hetzelfde worden. Dat is wat ik dacht toen mijn doosjes werden afgeleverd door de postbode. Maar eens uitgepakt, bleken de controllers op het eerste gezicht de nodige verschillen te hebben, althans op het visuele front. Gaat dat genoeg zijn om de Gioteck WX4 te verheven boven ‘’Player Two controller’’? Je leest het hier.

Laten we ditmaal beginnen met een samenvatting van hoe de controller getest is. In ongeveer vijftien uur heb ik Bakugan: Champions of Vestroia, Super Mario: Odyssey, Xenoblade Chronicles 2, Mario Kart 8 en Super Mario Maker 2 gespeeld, afwisselend met de Pro Controller van Nintendo zelf en met dit alternatief van Gioteck, om zo een goed gevoel te krijgen voor hoe de twee apparaten zich tot elkaar verhouden. En de resultaten verbaasden me.

Eerste indruk

Net zoals bij de VX4 is het eerste wat opvalt aan de WX4 hoe goedkoop het oogt en vooral voelt. Het plastic van de controller is glad en glanzend en doet denken aan speelgoed, terwijl de controller zelf met 172 gram nog lichter is dan zijn grote broer op de PS4. Persoonlijk vind ik dat een nadeel, daar ik het prettig vind als mijn hardware wat gewicht heeft, maar met bijna 400 gram is de Pro Controller van de Switch voor velen wat aan de onaangenaam zware kant. Een alternatief dat meer richting de andere kant van het spectrum neigt is daarom een aangename, vooral met het oog op de kleinste kinderen.

Visueel gezien is de WX4 ook een verbetering. Het iele LED’je van de VX4 heeft plaats gemaakt voor een volwaardige indicator van welke speler je bent, met vier heldere lichtjes. Opvallend is wel dat het boorgaatje voor dat LED’je wel gewoon aanwezig is. Wat afwezig is, zijn de miserabele actieknoppen met verwarrende tekens, waarvan er één bovendien afbuigt. Dit zijn vier solide actieknoppen op een gelijke helling, waarvan de tekens in ieder geval kloppen. De kleuren zijn echter een ander, maar minder storend verhaal.

Let’s play

Eens aangesloten is het moeilijk om de controller voor Switch niet direct weer te vergelijken met die voor PS4. Veel van de tekortkomingen keren immers weer terug. Zo hebben de sticks grotere deadzones waarin beweging niet wordt geregistreerd dan de Pro Controller, terwijl de triggers ondiep zijn en meer weerstand bieden. Bij deze controller is het zelfs zo storend dat ik er niet aan moet denken om er een FPS mee te spelen, daar de triggers mij elke keer weer uit mijn concentratie haalden in andere spellen. En dat is zonde, want op veel andere fronten doet de WX4 het bijzonder goed.

De actieknoppen, schouderknoppen en sticks geven bijvoorbeeld een bevredigende klik bij gebruik en vind ik persoonlijk net iets fijner dan de hardware van Nintendo zelf. En hoewel de deadzones van de WX4 groter zijn dan mij lief is, bevielen ook de pookjes zelf op het gebied van weerstand en textuur mij beter. In games als Mario en Zelda, waarin de triggers niet ál te vaak gebruikt moeten worden en bewegingen doorgaans niet zó precies zijn dat de deadzone je complete spel overhoopgooit, ga ik daarom zelf in het vervolg de WX4 gebruiken in plaats van de Pro Controller.

Een ander punt dat in het voordeel van Gioteck spreekt, is dat je vrijwel niets hoeft te missen als je voor dit goedkopere alternatief gaat. Motion controls en rumble zijn inbegrepen, al hoef je natuurlijk niet op HD Rumble te rekenen. Maar laten we even eerlijk zijn, wanneer is de laatste keer dat je een game daar écht gebruik van zag maken? Bovendien heb je nog altijd de JoyCons voor die enkele keer dat je het nodig hebt. Mijn grootste vreugdepunt zijn echter de Plus- en Min-knoppen die, hoewel niet vaak nodig, veel fijner geplaatst zijn dan op officiële hardware. Dat zijn dus nog meer pluspunten voor een apparaat dat slechts twee derde kost van zijn officiële tegenhanger.

De WX4 is een waardig alternatief voor de officiële Pro Controller van Nintendo en streeft die op sommige fronten zelfs voorbij met fijnere plaatsing van de Plus- en Minknoppen, fijnere actie- en schouderknoppen en zelfs betere sticks als je kunt leven met deadzone. Het zijn enkel de triggers en het gewicht die ervoor zorgen dat ik de WX4 niet zonder twijfel kan aanbevelen. Ik moet er namelijk niet aan denken om hiermee racing games of shooters te gaan spelen. Neem daarom in acht of de tekortkomingen van dit apparaat grote impact zullen hebben op de games die je speelt, daar dit feitelijk de hamvraag is die gaat beantwoorden of je deze controller wel of niet moet kopen. Acht uit tien.