Een aantal jaar geleden kon je naar de winkel gaan, kocht je een game en moest je wachten totdat er een vervolg uitkwam nadat je het uitgespeeld had. Tegenwoordig word je als gamer vaak getrakteerd op downloadable content. Alhoewel getrakteerd... meestal moet je er voor betalen. Binnen onze redactie woedt er al een tijdje een discussie over dit fenomeen. Is het een slimme marketingtruc om nog meer geld binnen te slepen, of is het gewoon iets extra's waarvoor het betalen van een klein bedrag gerechtvaardigd is. In onze nieuwe maandelijkse rubriek behandelt de redactie een stelling. De stelling van deze maand luidt: Betaalde downloadable content is oplichterij.
Sander
Ik zie downloadable content waar je voor moet betalen niet als oplichterij. DLC is pas oplichterij als je een game koopt, en dan vervolgens om het einde te weten te komen moet betalen, aangezien dit DLC is. Extra multiplayer skins of maps vind ik geen oplichterij. Mensen kiezen ervoor om meer te investeren in een game na de aankoopprijs. Dit is geen verplichting. Ook is het zo dat vele gamers juist willen dat de ontwikkelaar extra DLC aanbiedt omdat dit de levensduur van de game kan verlengen. Als dit een paar euro extra kost, dan moet dat maar. Tijd is immers geld, dit geldt ook voor de ontwikkelaars van videogames.
Dimitri
DLC is misschien wel het meest controversiƫle onderwerp van deze generatie consoles. Maar geef de ontwikkelaars eens ongelijk. Gezien de grote vraag is niets logischer dan achteraf wat geschrapte, maar desalniettemin interessante ideeƫn uit te werken en vervolgens op het digitale netwerk aan te bieden. De prijs die je hiervoor moet betalen is niets meer dan een vergoeding voor het extra werk dat is gedaan. En zolang de extra content de moeite waard is hoor je mij niet klagen. Zoals WipEout HD Fury en Episodes From Liberty City bijvoorbeeld. Helaas is DLC dat de oorspronkelijke game evenaart of zelfs verbetert eerder uitzondering dan regelmaat, dus is het niet verwonderlijk dat het grote publiek zich bekocht voelt wanneer de content het extra prijskaartje niet waard blijkt te zijn. Hopelijk zullen ontwikkelaars zich in de nabije toekomst achter de oren krabben, want DLC blijft een geweldige mogelijkheid om een veelbelovend concept alsnog tot een succes te maken.
Sebastiaan
In tegenstelling tot wat bovenstaande redacteuren beweren, ben ik minder te spreken over het concept dat Downloadable Content heet. Het perfecte voorbeeld vind ik nog wel de exclusieve PS3-platformer LittleBigPlanet, waar men enkele euro’s moet neerleggen om bepaalde kostuums vrij te spelen. Waarom willen wij zo graag vijf euro neerleggen om met een nutteloze Jack Sparrow levels te doorlopen? Hetzelfde geldt voor spellen als BioShock 2 en Saints Row 2, waar de DLC al op de DVD staat en waar men tegen een vergoeding het bestand kan ‘ontsleutelen’. Hoezo afzetterij?
Uitbreidingen als DLC aanbieden is ook weer zoiets. Waarom niet gewoon in de winkel als retail-versie vrijgeven, in plaats via de digitale snelwegen? Het is toch veel leuker om iets materieel in bezit te hebben, dan een zogenaamde code? Daarnaast is bepaalde DLC gewoonweg te duur; je betaalt al gauw boven de tien euro voor maar enkele uurtjes speelplezier. Dat terwijl videospellen naar mijn mening al voor veel te veel geld in de winkel liggen.
0 reacties op "Stelling: 'Downloadable content is oplichterij'"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier