Het negende jaarlijkse onderzoek van de Interactive Games & Entertainment Asssociation (IGEA) laat namelijk zien dat de Australische gameindustrie er behoorlijk stabiel voor staat. Met een omzet van $339.1 miljoen dollar is het iets lager dan in 2024, toen men $345.5 miljoen rapporteerde, maar dit is een marge waarbij het een kwestie is van één grotere release die een wereld van verschil kan maken, dus niet direct reden tot zorgen.
Dit beeld wordt versterkt als men kijkt naar de medewerkers zelf. In 2024 waren er 2465 medewerkers in dienst bij ontwikkelaars of in een soortgelijk dienstverband als bijvoorbeeld een freelancer. Dit is een stijging van 0.3% ten opzichte van het voorgaande jaar, welke vermoedelijk gaat doorzetten. 61% van de studio's heeft immers plannen om komen jaar uit te breiden, hetgeen indiceert dat het studio's voor de wind gaat, iets wat volgens de cijfer vooral te danken is aan aankopen vanuit het buitenland.
''Dit jaar toont dat de lokale gameindustrie doorgaat met bouwen, zelfs met wereldwijde tegenwind,'' licht IGEA CEO Ron Curry toe. 93% van de omzet gegenereerd in Australië komt van buitenlandse bronnen, hetgeen de populariteit van in Australië gemaakte games bij het wereldwijde publiek benadrukt. Vrijgevige en wereldwijd competitieve kortingen op de belastingen, plus directe ondersteuning van de federale en staatsoverheden, blijft verzekeren dat de Australische game-ontwikkelaars geweldige game-projecten kunnen blijven leveren. 25% van onze respondenten heeft gebruik gemaakt van de Digital Games Tax Offset en bijna 40% is voornemens dat dit financiële jaar te doen. We moeten dit niveau van steun vasthouden om te verzekeren dat de lokale industrie blijft groeien en blijft bijdragen aan Australië zijn creatieve en digitale export.''
Terugkomend op die ontwikkelaars, hebben er 137 deelgenomen aan deze survey, met een goede verdeling in leeftijd en grootte. Zo draait een kwart al ruim tien jaar mee, terwijl 56% nog zijn vijfde verjaardag moet vieren. En die mijlpaal passeren is altijd lastig, vooral daar uitgevers vinden net als in 2023 een uitdaging blijkt, net als het vinden van kapitaal in de opstartfase. Desondanks verwacht 81% van de studio's stabiliteit of zelfs groei in 2025, dus wie weet wat we volgend jaar nog mogen verwachten?






Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie