Wellicht kunnen jullie het je nog herinneren dat ruim een jaar geleden componist Marty O'Donnel zonder reden ontslagen werd door Bungie. De componist die onder andere aan Halo en Destiny had gewerkt was furieus en besloot zijn voormalige werkgever aan te klagen. De resulterende rechtszaak geeft ons inzage in het waarom van zijn ontslag.
Uit de documentatie van de rechtszaak, die in handen van Venture Beat is gekomen, blijkt namelijk dat het ontslag niet zo abrupt is als tot nu toe werd aangenomen. O'Donnel, Bungie en Activision lagen namelijk al sinds de E3 van 2013 met elkaar in de clinch.
Het begon allemaal met de soundtrack voor Destiny. Niet de game, maar de franchise. Een hele onderneming dus, waarvoor hulp van voormalig Beatle Paul McCartney werd ingeschakeld. O'Donnel nam echter de uitdaging aan en begin 2013 was de achtdelige symfonische en met koraalgezang gevulde soundtrack af. Dit werk kreeg de naam Music Of The Spheres en wordt door Marty beschouwd als een van de hoogtepunten van zijn carrière.
De klap was dan ook groot toen Activision plotseling tijdens het maken van de onthullingstrailer ingreep en het proces bij Bungie weg nam, waarbij ze zelf muziek eronder plaatste die niet door O'Donnel gemaakt was. O'Donnel en het management waren woedend en legden een formele klacht neer bij Activision, die het verwierp.
De frustratie die dit veroorzaakte bij O'Donnel, gecombineerd met het feit dat zowel Bungie als Activision zijn idee om de soundtrack los uit te brengen afschoten, zorgde ervoor dat O'Donnel hierna de game ging ondermijnen.
Het begon tijdens het tonen van de trailer op de E3 van 2013, waarbij hij tegelijkertijd Tweette dat de muziek niet van Bungie was. Dit escaleerde echter al snel toen hij collega's die de trailer op internet moesten verspreiden ging bedreigen en persmeetings ging onderbreken.
O'Donnel ondernam zijn acties naar eigen zeggen omdat Activision de Bungie-geest kwaad deed, maar het management zag dit anders. Zij zagen zijn soloacties als storend en schadelijk. Het gevolg was een vernietigend beoordelingsgesprek eind 2013 en voorbereidingen tot zijn ontslag volgden hier spoedig op.
In het gesprek rondom zijn ontslag werd hem een voorstel gedaan, waarin hij tot 31 juli 2014 bij Bungie zou blijven werken om de rest van de audio-gerelateerde zaken af te ronden. O'Donnel noemde het voorstel onrealistisch, daar sommige delen van het sound design pas vlak voor release afgerond kunnen worden. Daarnaast had hij problemen met sommige clausules, zoals een clausule die het had over het afstaan van zijn aandelen en zijn bijbehorende rechten als aandeelhouder. Hierom werd besloten dat hij niet akkoord ging met de overeenkomst, maar wel aan Destiny zou blijven werken.

Dit werk deed hij echter niet naar tevredenheid. Begin april was het werk opgestapeld en klaagde het personeel van zijn team steen en been over zijn gedrag en gebrek aan zijn eigen functioneren. Het management ontsloeg hem hierop op staande voet op de 11de van april.
Dan komen we bij de rechtszaken uit die O'Donnel vervolgens tegen zijn voormalig werkgever aanspande. De eerste was betreffende vakantiedagen, verlofdagen, overuren en andere zaken die O'Donnel had opgebouwd door de jaren heen, maar niet gebruikt had. Marty was van mening hier, conform het bedrijfsbeleid, nog recht op te hebben na zijn ontslag en wilde daarom deze uren uitbetaalt zien. Bungie ontkende echter dat hij ook nog maar iets tegoed had.
De rechtbank stelde O'Donnel echter in het gelijk, waardoor Bungie de uren dubbel moest uitbetalen mét rente en de kosten voor de rechtszaak van O'Donnel moest vergoeden. Dit kwam neer op een bedrag van $95,019.13. De tweede rechtszaak is echter nog pijnlijker voor Bungie. Hierin werd namelijk het innemen van de aandelen en bijkomende rechten teniet gedaan, waardoor 192,187.5 aandelen moesten worden overgedragen aan O'Donnel. Hiernaast moest het bedrijf hem meer dan $ 140.000 aan winstdeling uitbetalen.
De kous is hiermee afgedaan voor O'Donnel die ondertussen zijn eigen studio heeft opgericht. De vraag is nu echter hoe het publiek op deze situatie reageert.





Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie