Een van de argumenten waarmee CMA schermt om de overname te blokkeren, is dat het niet aannemelijk is dat een franchise á la Call of Duty zal opstaan, zelfs als Sony en andere partijen de tien jaar de tijd krijgen die Microsoft heeft toegezegd. En de reden hiervoor is simpel: geld.
Je kunt vandaag het nieuws niet meer lezen zonder dat het weer over inflatie gaat, maar ook in videogame-land wordt dit gevoeld. Waar een AAA game in 2014 rond de $60.000.000 kostte, zijn die kosten in de vorige console generatie gestegen naar tussen de $50.000.000 en $150.000.000. De verwachting is dat games in dit segment in de komende jaren zullen settelen rond de $200.000.000, wat natuurlijk een duizelingwekkend cijfer is voor de gemiddelde persoon. Het rapport van CMA, dat maar liefst 418 pagina's lang is, noemt vier anonieme uitgevers als voorbeeld:
- Uitgever 1: gaf aan $164.000.000 uit aan ontwikkelkosten en $55.000.000 voor één game
- Uitgever 2: gaf aan dat budgetten varieerden van $80.000.000 tot $350.000.000, waarbij maximaal $310.000.000 opging aan marketing
- Uitgever 3: ging niet in op hoe kosten verdeeld waren, maar gaf per release tussen de $110.000.000 en $350.000.000 uit
- Uitgever 4: gaf tussen de $90.000.000 en $180.000.000 per game uit, waarvan tussen de $50.000.000 en $150.000.000 voor marketing was. Er was echter één uitschieter die $660.000.000 heeft gekost, met daar bovenop maar liefst $550.000.000 aan marketing
Over Call of Duty zelf schrijft CMA dat ''franchises als CoD al budgetten van meer dan 300 miljoen hebben en dat andere grote namen als Grand Theft Auto in de toekomst naar verwachten ook 250 miljoen overschrijden. Activision heeft zelf toegegeven dat Call of Duty enorm veel werk vereist: ''We moeten zoveel content maken voor Call of Duty, dat we niet eens meer kunnen bouwen op één leidende studio. We hebben bijna anderhalve studio nodig voor elke jaarlijkse CoD. Dat soort vereisten dwingen ons om steeds meer te outsourcen en dat zie ik niet snel veranderen.''
Met bovenstaand in acht genomen is het niet moeilijk om te zien waarom er niet snel een game op het niveau van CoD zal verschijnen van een nieuwe studio. Door de enorme budgetten durven uitgevers steeds minder risico's te nemen, laat staan een als deze. Call of Duty is daarom naar verwachting, zelfs over tien jaar, té belangrijk om het te laten binden aan één console. Dat is een van de reden dat CMA de overname in huidige vorm niet door zal laten gaan. Of die daarmee echter van de baan is moet de tijd leren, daar Microsoft niet zonder slag of stoot of lijkt te gaan geven.





Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie