In navolging van het protest volgend op de release van Mass Effect 3, is het ASA (Advertising Standards Authority) een onderzoek gestart. Gamers die het spel hadden gekocht waren van mening dat de reclame van EA, die dramatische veranderingen in het plot beloofde naar aanleiding van de genomen beslissingen tijdens het spel, misleidend was. Het ASA heeft EA Games nu vrijgesproken van die aanklacht.
Nadat het interne documenten kon inkijken waren ze van mening dat de drie eindes die het spel nu bevat voldoende van elkaar verschillen. Hun resultaten toonden ook aan dat de keuzes van de speler in het spel ook een directe impact had op de manier waarop het spel zou eindigen. Er werd verder genoteerd dat er een significant aantal subtiele verschillen zijn in de eindfasen van het spel die ook door de score van de speler werden bepaald.
"Hoewel we de nadruk van de uitgever op de keuzes van de speler niet kunnen onderkennen moet de consument er zich van bewust zijn dat er geen oneindig aantal eindes in het spel kunnen steken. Aangezien de keuzes van de speler tijdens het verhaal wel degelijk een impact hebben op het einde, zijn we van mening dat er geen inbreuk gepleegd werd op de wetgeving rond reclame", meent het ASA.