Het plotselinge overlijden van Satoru Iwata ligt nog vers in ons geheugen, en het lijkt er niet op dat we het voorlopig los kunnen laten. Immers is er nog geen opvolger gekozen voor de wijlen CEO en blijft zijn naam maar overal opduiken.
Zo ook in het Corporate Social Responsibility Report van Nintendo, waarin Satoru Iwata drie passages had geschreven. Deze passages tonen maar weer eens aan waarom Iwata zo geliefd was bij zowel zijn medewerkers als de gamers en hebben wij voor jullie vertaalt:
Het delen van blijvende waarden
Nintendo heeft door middel van entertainment glimlachen op gezichten van consumenten getoverd sinds diens oprichting. Het bestaan of niet bestaan van hit producten zullen onvermijdbare fluctuaties in de entertainmentindustrie veroorzaken omdat entertainment geen dagelijkse behoefte is. Concumenten zoeken altijd nieuwe verrassingen en zullen uiteindelijk uitgekeken raken op zelfs het best gewaardeerde product. Precies om deze reden moeten we een korte-termijn-visie vermijden en erover denken hoe we niet alleen de consumenten, maar iedereen die te maken heeft met Nintendo, kunnen laten lachen als ze denken aan de midden- en lange termijn. De sleutel om dit doel te bereiken is te vinden in onze drie kernwaardes - originaliteit, flexibiliteit en eerlijkheid - wat wij definiëren als het Nintendo DNA.
Doordat alle Nintendo-medewerkers dit Nintendo DNA delen en op basis van deze onwankelbare waarden handelen, zijn we in staat geweest door te gaan met het aangaan van nieuwe uitdagingen en waarde te leveren aan de maatschappij. Nintendo is verder gegaan met het aanbieden van entertainmentproducten waarvan genoten kan worden, ongeacht leeftijd of geslacht en als een gevolg hoop ik dat mensen, als een teken van vertrouwen in het Nintendo-merk, zich er comfortabel bij zullen voelen om hun kinderen met onze producten te laten spelen en weten dat deze producten de familie blij zal maken.
Nintendo's belangrijkste onderdelen zijn ontastbaar
Als een nieuwe uitdaging brachten we de ''amiibo'' uit, een nieuw product dat de IP-karakters die verschijnen in onze games gebruikt. Het jaar 2015 is de dertigste verjaardag van Super Mario Bros en een van onze doelen voor deze karakters, waar zoveel mensen van houden, was om ze verder te laten gaan dan de game-wereld door middel van dit nieuwe platform in de vorm van figurines die bruikbaar zijn in verschillende games en verschillende speelstijlen creëren. We hopen ook dat ze blijdschap brengen aan onze consumenten en ze verbinden op een manier die de grenzen van taal en cultuur in de echte wereld overschrijd.
Amiibo heeft Nintendo een kans gegeven om met nieuwe productiepartners te werken omdat het onze eerste volwaardige productielijn van figurines is. Voor deze samenwerkingen willen we eerst bevestigen dat we de doelen delen om niet alleen hoge kwaliteit producten te maken, maar ook om bij te dragen aan de maatschappij en om samen de wereld een betere plek te maken door CSR-inkoop inspanningen. Om onze hoogwaardige producten te produceren, geloven we dat het belangrijk is dat op ene lijn zitten met onze partners over de aard van onze zakelijke relatie en de producten die we willen maken. Onze vele IP-bezittingen, onze sterke band met onze zakenpartners en onze medewerkers zijn geen dingen die op het financiële rapport verschijnen. Echter, ik ben er van overtuigd dat deze ontastbare onderdelen essentieel zijn voor Nintendo om aanzienlijke groei en betere bedrijfswaarde te bereiken.
De kwaliteit van leven verbeteren
Nintendo is een bedrijf dat flexibel geïnnoveerd heeft door zijn bestaan heeft om een gevarieerd aanbod aan entertainment aan te bieden. Echter heb ik het gevoel dat videogames als onze kern hebben voor zo'n lange tijd ervoor gezorgd heeft dat veel mensen zich voor zijn gaan houden dat Nintendo een bedrijf is dat enkel producten moet maken die gerelateerd zijn aan games. Om over deze notie heen te komen hebben we onze definitie van entertainment aangepast naar ''de kwaliteit van mensenlevens verbeteren op een genietbare manier''. De kwaliteit van leven refereert naar de kwaliteit van de inhoud van ieder individueels leven en leefstijl vanuit een sociaal perspectief. Ons begrijp van wat het betekent om iemands kwaliteit van leven te verbeteren heeft niet enkel betrekking op een lang leven leiden, maar ook in ons geloof dat door je leven op je eigen manier te leven je geluk zult vinden.
Vele aspecten van ons leven vereisen constante inspanning en doorzettingsvermogen om kwaliteit van leven te waarborgen, maar als we onze kennis in doorgaand vermaak dat we door videogames hebben verkregen als tegengewicht gebruiken, kunnen we mensen helpen om hun kwaliteit van leven te verbeteren zonder dat ze interesse verliezen. Kwaliteit van leven omvat een hoop thema's zoals goede fysiek gezondheid, gezonde sociale relaties, voldoeningsgevend werk, een comfortabele leefruimte, voldoende educatie en vrije tijd. Ondanks dat is het eerste thema waar we op ons willen focussen gezondheid in de vorm van slaap en vermoeidheid. Terwijl iedereen te maken heeft met slaap en vermoeidheid, is er nog veel onduidelijk vanuit een wetenschappelijk oogpunt, dus ik denk dat er veel betekenis is om deze uitdaging aan te gaan. Daarnaast kunnen we bijvoorbeeld concepten voor systemen maken die bijvoorbeeld iemand de slaapconditie van iemand ver weg in de gaten laten houden om zo over ze te waken. Dit thema zou een hoop waarde hebben in de maatschappij. Kijkend naar de toekomst hopen we die waarde te maken door het onmogelijke mogelijk te maken met Nintendo-producten en zo iedereen blijdschap en verbazing te brengen.





Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie