Voor een belangrijk deel is deze geloofwaardigheid te danken aan Tom Henderson, een industrie-insider die keer op keer bewezen heeft betrouwbaar te zijn als het aankomt op het verstrekken van dit soort informatie. Hij bevestigt dat de informatie van Moore's klopt en afwezig is van een PlayStation 5 developer portal waar externe partners afgelopen week toegang toe kregen.
Uitgaand van de aanname dat deze informatie 100% definitief is, zal de PlayStation 5, welke de codenaam Trinity heeft gekregen, zich voornamelijk richten op meer visuele kwaliteit zonder dat je daarvoor frames moet inleveren. Daarnaast wordt de grens verder verlegt door een nieuwe 8K performance mode, al zal die wel pas later volgen. Trinity zal worden aangedreven voor dertig WorkGroup Processors die samen 33.5 Teraflops genereren en heeft beschikking tot 18000mts-geheugen. Dit zou resulteren in de volgende verbeteringen:
- 45% snellere rendering
- Twee tot vier keer verbetering op het gebied van Ray-Tracing.
- PSSR, hetgeen staat voor PlayStation Spectral Super Resolution Upscaling en zorgt voor betere upscaling en anti-aliasing
- Verbeterde machine-learning-architectuur
- AI-versneller ondersteunt driehonderd TOPS van 8-bits berekening en 67 TFLOPS van 16-bits floating point berekening
Naar verluidt zou Trinity al rond de feestdagen verschijnen, al staat dat nog niet in steen gebeiteld, mede omdat Sony geen grote releases voor die periode gepland heeft staan om de sales mee te pushen.