Vorige week onthulde Steam hun vernieuwde beleid, waarmee het mogelijk werd geld over je games terug te eisen. En hoewel hier redelijk strenge eisen aan verbonden zitten, gaan de alarmbellen bij allerlei indie ontwikkelaars af.
Mocht je het originele bericht gemist hebben, dan bij deze een korte samenvatting: Het is nu mogelijk om geld over je Steam-games terug te eisen indien je de game minder dan twee uur gespeeld hebt én je het minder dan twee weken in bezit hebt. De game zou dus al heel erg slecht moeten zijn om in zo'n korte tijd je geld terug te willen.
Toch gebeurd het massaal, zo blijkt uit de cijfers van Puppygames, de ontwikkelaar achter Revenge Of The Titans. Nadat Steams nieuwe beleid van kracht werd, vroeg plotseling maar liefst 55% van de kopers hun geld terug.

En hoewel deze cijfers al vrij schrikbarend zijn, krijgt ontwikkelaar Qwiboo nog een grotere tegenslag. Hun games, waaronder Beyond Gravity, werden maar liefst 72% van de tijd linea recta terug gestuurd.

Matt Gambell, het brein achter RPG Tycoon gaat nog wat verder dan enkel de dalende cijfers te openbaren en noemt enkele schrijnende gevallen die zich nu voordoen en aantonen wat er mis is met het huidige beleid. Van zijn zestig verkochte exemplaren in de afgelopen twee weken, kwamen er immers twintig retour.
''In eerste instantie toont deze data vrij weinig behalve dan het feit dat mensen de geld-terug-optie vrijwel direct zijn gaan gebruiken. Het is hierbij belangrijk om te melden dat zeven van de teruggaves geen aankoopdata vertonen (wat betekent dat ze voor eind mei gekocht zijn), maar de rest wat interessant. Als je kijkt naar de verkoopdata, is het niet ongebruikelijk dat sommige gebruikers een game meerdere keren kopen (ik stel me voor om deze aan een vriend te geven). Echter, een gebruiker kocht de game zeven keer en bracht het hierna weer vijf keer terug. (Kochten ze er zes voor vrienden, waarvan er vijf het al bleken te spelen?)
Dit is een onderdeel van het probleem. Ik heb geen flauw idee waarom gebruikers hun geld terug wilden. Er is geen communicatie met mij als ontwikkelaar. Ik heb zoveel vragen. Kan het zo zijn dat ze technische problemen hadden? Had het opgelost kunnen worden als ze mij hadden aangesproken? Hebben ze per ongeluk zeven exemplaren gekocht? Is dat wel mogelijk?'' aldus Gambell.
Dit soort verhalen zijn schering en inslag en hier meer voorbeelden van plaatsen zou geen meerwaarde hebben. Het zet je echter wel aan het denken. Nu dat mensen zo gemakkelijk hun geld terug kunnen krijgen op Steam, wordt het wel heel makkelijk dit uit te buiten. De kans is dan ook groot dat sommige grote uitgevers Steam de rug toe zullen keren om hun heil bij bijvoorbeeld uPlay of Origin te gaan zoeken. De altijd gehate DRM is natuurlijk ook weer een stuk dichter bij huis op deze manier.





Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie