Sinds het overlijden van Satoru Iwata wordt het internet overspoelt met opmerkelijke, aangrijpende en bijzondere verhalen over de vierde president van Nintendo. Ook Kan Tsuyoshi, producer van de Japanse show Game Center CX, deelt zijn ervaring met Iwata in zijn column in Nikkan Amusement. De vertaalde versie van deze column kun je hieronder vinden, samen met de video die hij erin aanhaalt.
''Afgelopen vrijdag woonde ik de begrafenis van Nintendo's president, Satoru Iwata, bij. Het was dezelfde dag als de Yamahoko float procession van het Gion-festival en een tyfoon passeerde ons op dat moment ook. Ik moet toegeven, ondanks het feit dat ik een begrafenis bijwoonde, had ik stiekem mijn 3DS bij me.
Meneer Iwata's bijdrages en zijn charisma zijn uitgebreid besproken in verschillende media op dit punt, en ik heb dus het gevoel dat het niet nodig dat hier te bespreken. In plaats daarvan zou ik graag een verhaal delen over de keer dat hij onze TV-show bezocht.
Drie jaar geleden werd een interview tussen president Iwata en Arino opgezet voor onze show, die gekeken kon worden via de Nintendo eShop. Aangezien wij het waren, namen we aan dat het zou worden opgenomen in Nintendo's hoofdkantoor in Kyoto, dus we waren geschokt uit te vinden dat hij hier zou komen.
''Wat? We hebben niet eens ons eigen gebouw!''
Onze organisatie, Gascoin Company, was gezeteld in een vrij klein kantoor op dat moment en dat kantoor stond vol met gespecialiseerde apparatuur die je zou verwachten te vinden bij een productie maatschappij. Het was nog net geen hoarders huis. De gedachte dat het hoofd van een wereldwijd bedrijf langs zou komen terwijl het er zo uit zag, was genoeg om behoorlijk wat tumult op de vloer te veroorzaken.
''Gaan we het echt hier doen?''
We controleerden het keer op keer om zeker te zijn, maar elke keer dat we het vroegen werd ons vertelt dat President Iwata dacht dat het prima was om alles te laten als hoe het normaal was. En bovendien vroeg hij ons zijn bezoekje geheim te houden voor Arino. Hij leek altijd te denken over hoe hij mensen kon verrassen en ze blij kon maken. Op het eind was het plan als volgt: we zouden het volledige lege kantoor dat onder ons lag voor een dag huren, zodat hij het als wachtruimte kon gebruiken.''
Toen kwam de dag van het interview, we plaatsten een tafel en stoel in dit grote lege kantoor en het hoofd van Nintendo wachtte daar gewoon, met een grote lach op zijn gezicht. Ik voel me er nog steeds slecht over, maar het was wel een grote overwinning. Mijn indruk van hem was er een van vrijgevigheid en verfijning en ik herinner met nog steeds zijn lichtelijk hoge stem en de ongelofelijk slimme en grappige dingen die hij zei.
Aan het begin van het gesprek met Arino
Iwata: Als president en chef [vertaalt shacho-kacho]...
Arino: Zelfs nog beter dan assistent manager en chef [een comedyduo genaamd Jincho-kacho]
De twee genoten ervan Balloon Fight te spelen. President genoot ervan Arino's onsuccesvolle pogingen te zien. Hij vertelde over hoe hij, als hij de kans had, graag nog zelf een keer een game wilde maken. Je kon de game ontwikkelaar in hem horen spreken. Ik herinner me nog hoe Arino sprak over hoe, na bijna tien jaar een show over video games maken, hij nog steeds een geweldig moment als dit kan hebben. Het was een ongelofelijke aanmoediging voor ons, dat President Iwata naar onze kleine bedrijf zou komen, waar we onze kleine TV-show maken.
Meneer Iwata, het spijt me zo dat we je hebben laten wachten in dat kantoor toen je langs kwam. Tegelijkertijd was onze voltallige team zo blij. Het was vlak nadat je langskwam dat we veranderde van kantoor, omdat we zeker wilde weten dat je de volgende keer dat je langskwam, je een fatsoenlijke wachtkamer zou hebben. We wilden echt dat je nog eens langs kwam om games met ons te spelen en het is heel erg spijtig dat dit niet meer kan. Deze games die we nog kunnen spelen, zullen jouw nagedachtenis zijn. Dank je.





Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie