De reacties waren verdeeld toen naar buiten kwam dat Nintendo, ondanks het vele malen herhalen dit niet te doen, zich bezig zou gaan houden met het ontwikkelen van mobile games. Maar tegenstanders kunnen rustig ademhalen, want Nintendo blijft toch wel hun eigen koers varen.
De mobiele marktstrategie van Nintendo is namelijk door CEO Satoru Iwata uitgelicht in een aandeelhoudersvergadering. En daaruit is duidelijk geworden dat Nintendo kwaliteit voorop stelt en ook op non-Nintendo hardware de échte Nintendo-ervaring wil bieden. Daarom is Hideki Konno, producer van Mario Kart 8, aan het hoofd van dit project gezet.
Dit project bestaat uit een ongeveer een vijftal games met bekende Nintendo IP's, waarbij je kan denken aan Mario, Metroid, Starfox, Pikmin, Pokémon, Fire Emblem, The Legend Of Zelda, Earthbound, Donkey Kong en Kirby, die tussen nu en maart 2017 moeten verschijnen. Om welke IP's het gaat, daar kunnen we enkel naar raden.
Wat we wel weten is dat het porten van al bestaande games naar de mobiele markt voor Nintendo geen optie is. In plaats daarvan richten ze zich op volledige nieuwe installaties in hun bekende franchises die vanaf de grond aan ontwikkelt zijn voor mobiele apparaten. En dat is vijf een heel realistisch doel. Of zoals Iwata het zelf zei:
''[...], aangezien de game-industrie op mobiele apparaten al extreem competitief is, zelfs met populaire IP's, is de kans op succes behoorlijk klein als consumenten de kwaliteit van een game niet kunnen waarderen. Als we simpelweg games die al bestaan en een naam hebben op een dedicated gaming systeem zouden porten, zou het niet aansluiten op de speelstijl van smart devices, en het bijbehorende verdienmodel is ook anders op deze twee, dus we voorspellen dan geen goed resultaat. Als we niet zouden streven naar een noemenswaardig resultaat, zou het nutteloos zijn om het in de eerste plaats te doen. Daarom gaan we secuur te werk als we de IP's en titels kiezen voor onze smart device ontwikkeling.
Betreffende het aantal games, willen jullie wellicht weten dat we naar verwachting vijf titels willen uitbrengen voor het einde van het volgende fiscale jaar in maart 2017. Je zou misschien denken dat ik er weinig zijn, maar als we ernaar streven elke titel een hit te maken en omdat we allemaal geruime tijd na release willen ondersteunen, is dit geen klein aantal en moet dit aantonen hoe serieus en toegewijd we zijn in de mobiele markt. We streven ernaar dit te laten uitgroeien in de wereldwijde markten op een vast tempo, zodat we uiteindelijk honderden miljoenen mensen wereldwijd zullen vermaken. We zijn erop gericht om dit een van de pilaren van Nintendo's verdienstenmodel te maken.''






Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie