SMITE 2 pakt het, net als zijn voorganger, anders aan. Zo is de game in third person en niet isometrisch, zoals LoL en DOTA zijn. Verder moet gezegd worden dat SMITE 2 er bijzonder goed uitziet. Waar ze echter hard hun best voor doen om in uit te blinken, is het matchmaking-systeem.
Het nieuwe "MOBA Specific Matchmaking"-systeem is erop gericht om het vaardigheidsniveau van SMITE 2-spelers op een multidimensionale manier te volgen, zodat nauwkeuriger kan worden vastgesteld hoe vaardig een speler is. In plaats van een enkel ranking-nummer te gebruiken, houdt deze aanpak rekening met de rollen van spelers en hun prestaties op deze rollen. Dit moet zorgen voor eerlijkere potjes en hoeven spelers jouw huid niet meer vol te schelden als je ze even niet begrijpt.
"Het matchmaking-systeem van SMITE 2 is vanaf de grond opnieuw opgebouwd, waarbij 10 jaar onderzoek en feedback is gebruikt om een systeem te maken dat speciaal is ontworpen voor SMITE." - zegt Max Johnson, Data Analist bij Titan Forge Games. - "In SMITE worden spelers gevolgd door een enkele vaardigheidsbeoordeling, maar dit kan behoorlijk beperkend zijn. SMITE spelers zijn complex en presteren beter op verschillende goden en wanneer ze verschillende rollen spelen."
In een nieuwe trailer vertellen de ontwikkelaars in het kort wat ze doen met dingen als bijvoorbeeld bug-meldingen.