Ondanks alle geweldige games die voorbij kwamen op de E3 Show van Sony was het de afsluiting die iedereen uit zijn dak liet gaan. PlayStation 4 ondersteunt tweedehands games, zonder restricties, zonder online verplichting. De zaal ging plat en gamers wereldwijd zoenden hun scherm met tranen in hun ogen.
Met dit principe heeft Sony vele zieltjes gewonnen en daar genieten ze van. Ze willen daarom blijven benadrukken dat de PlayStation 4 voor gamers is. Hardcore gamers zijn de doelgroep van de PlayStation 4, hetgeen waar het product voor gemaakt is. Dat is de boodschap die Andrew House van Sony overbrengt in een interview met Yahoo.
''Je zou kunnen zeggen dat het een storm in een glas water is, een mondige minderheid van passionele gamers. Een overdrijving rondom het gevoel van iets van jou hebben als eigendom. Maar ik moet zeggen dat ik het niet zo zie. Als je iets koopt, is het van jou. Jij hebt het recht ermee te doen wat je wilt. [...] Als bedrijf focussen wij ons op deze minderheid, de hardcore gamer. Zij hebben de passie en hun mening zal bepalend zijn. Dit zijn de mensen waar de rest heen gaat voor advies.''
Als voorbeeld van deze mondelinge minderheid werd de E3 presentatie aangehaald. De gamepers, welke geacht worden objectief te blijven in de strijd tussen Microsoft en Sony liet massaal hun voorkeur horen.
''Ik denk dat we toen de bubbel zagen barsten die langzaam groeide rondom de industrie. Niet alleen voor games, maar entertainment in het algemeen. Ik denk dat er groeiende onrust was rondom het bezitten van iets, vooral wanneer dit niet fysiek is. Toen ze [Xbox] besloten om ook de controle over fysieke goederen toe te eigenen, bleek dit een stap te ver.''

Behalve terug werd er ook vooruit gekeken naar de PlayStation 4 zelf. Naar hetgeen wat Sony ermee wil aanbieden en wat het wil bereiken in diens levensduur. Denk hierbij maar eens aan het betrekken van de rap groeiende indiemarkt.
''Ik ben erg uitgesproken over het onderwerp indie games. De industrie leunt te veel op grote, dure franchises, net zoals Hollywood op blockbusters. Een creatieve entertainment industrie heeft balans nodig zoals films het buurttheather. Deze andere kant is anders, creatief, vernieuwend. En wij willen willen met de PlayStation 4 een omgeving bieden die dit voedt.
Dit is niets nieuws voor Sony. Dit deden we in 1995 al, toen we met een CD's een goedkoop alternatief voor cartridge games boden. Opeens werd het maken en verspreiden van games stukken goedkoper, waardoor meer ontwikkelaars kansen kregen en durfden te experimenteren. Klassiekers als Parappa The Rapper zijn hiervan het gevolg. Wij gaan nu terug naar die tijd.''





Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie