hotness 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 Cover
News

S.T.A.L.K.E.R. 2 toont volgens Arkane developer probleem van Metacritic

Hij heeft een punt, maar tevens ongelijk

Gepost door

Aggregratiewebsites als OpenCritic, Rotten Tomatoes en Metacritic zijn voor steeds meer bedrijven en consumenten belangrijke pijlers voor hoe goed een product daadwerkelijk is. Een paar recensies doorlezen kan je immers van een goed beeld voorzien, maar een gemiddelde zien van soms wel honderden artikelen kan je al een goede indicatie geven van of het nuttig is überhaupt te beginnen met lezen.

Wie geen fan is van dit soort platformen, is Raphael Colantionio, de oprichter van Dishonored-ontwikkelaar Arkane. Op X laat hij weten dat ''Het Metacritic-ecosysteem moedigt devs aan om veilige, saaie games te maken. Zolang als dat een game gepolijst is bij launch krijg je gegarandeerd 80%, ongeacht hoe saai het spel is. Ondertussen krijgt S.T.A.L.K.E.R. 2 een 73 omdat het wat ruwe kantjes heeft bij launch. Oneerlijk. Misleidend''

Het argument is dus duidelijk. Een game die voldoende tijd in de oven heeft gehad, is bijna gegarandeerd van een degelijke score, zelfs als die niet héél hoog is. Ondertussen krijgen games met visie en creatieve risico's op hun donder als ze wat bugs en glitches hebben bij launch, zelfs als die nadien worden opgelost met bijvoorbeeld een patch. S.T.A.L.K.E.R. 2 wordt al voorbeeld aangehaald en krijgt inderdaad lovende kritieken, maar ook veel klachten over de technische staat waarin de game verkeerd.

Waar Raphael vandaan komt is zeker te begrijpen, vooral gezien wat hij als werk doet. Echter, en dit klinkt allicht wat bot, is dit niet het probleem van de consument. De consument wil weten of een game de moeite, de tijd en vooral ook het geld waard is. Als een game goede ideeën heeft, is dat lovenswaardig. Echter is de executie van die ideeën waar de speler om geeft. Is die executie matig door technische mankementen, dan gaat een score daar onder leiden. Dat is vervelend voor de uitgever en ontwikkelaar, vooral als die problemen nadien worden verholpen, maar voor het tijdperk van makkelijk patchen moest men ook proberen een game voor release zoveel mogelijk op orde te hebben. Daar zijn dingen als Metacritic ook op gebouwd, als een momentopname van de beginfase van een game. Immers proberen diezelfde uitgevers en ontwikkelaars gamers wel te verleiden tot een aankoop in de beginperiode, waarin de prijs op zijn hoogst is en de game niet in zijn beste staat. Dat, in de persoonlijke mening van ondergetekende, is meer oneerlijk en misleidend...

0 reacties op "S.T.A.L.K.E.R. 2 toont volgens Arkane developer probleem van Metacritic"