Ruim 83% van de games die uitkomen op de mobiele markt overleeft de eerste drie jaar niet. Dat betekent automatisch dat maar 17% dit wel overleeft, wat een erg laag getal is. Ruim 43% van de games die worden ontwikkeld voor de mobiele markt krijgen uberhaupt geen release, omdat tijdens de ontwikkeling het mes erdoorheen gaat.
Het rapport dat is opgesteld in opdracht van SuperScale laat ook zien dat 78% van de ontwikkelaars de voorkeur heeft om aan nieuwe titels te werken en niet aan bestaande franchises, waarbij ze een deel van de 96,2 miljard dollar die omgaat in de industrie naar zicht toe willen trekken. Dit gaat echter niet zonder problemen. Wereldwijde recessie, een verlaging van meer dan zesduizend ontwikkelaars in 2023 en een algemene daling van de investeringen zorgen ervoor dat 32% van de ontwikkelaars slachtoffer werd van grote ontslagrondes en meer dan een kwart van de studio's stond op het randje van omvallen.
Ivan Trancik, CEO en oprichter van SuperScale, zegt hierover:
"Dit zijn onstabiele tijden voor de gamesindustrie. Veel ontwikkelaars van mobiele games hebben moeite om winstgevend te blijven door uitdagingen zoals ATT, zware concurrentie in een volwassen mobiele markt en macro-economische omstandigheden zoals hoge inflatie. Dat 83% van de games in de eerste drie jaar niet winstgevend is, is een onthutsende statistiek die aangeeft dat er een nieuwe manier van denken nodig is binnen de industrie. De bevindingen uit de whitepaper 'Good Games Don't Die' dienen als een wake-up call voor de industrie, een bron van inspiratie met bruikbare gegevens; ontwikkelaars en uitgevers krijgen inzicht in hoe de inkomsten uit hun hele portfolio kunnen worden gemaximaliseerd - voor zowel nieuwe als oude games."
Hij zegt er ook nog bij:
"De kunst en de business van het maken van games komt vaak voort uit een onbeschrijfelijke passie en niet altijd uit puur commercieel gewin. Wij geloven dat er een kans is voor de hele gamesindustrie om na te denken over de ongelooflijke gamingcontent die al is gemaakt en om nog eens te kijken wat er kan worden gedaan om er nieuw leven in te blazen."
Uiteindelijk lijkt het erop dat deze rapportage een zeer angstaanjagend beeld geeft, zodat SuperScale zijn software kan aanbieden aan de ontwikkelaars die het zwaar hebben, zodat met de analyse er kan worden achterhaald wat er op commercieel gebied gedaan kan worden om het tij te doen keren in deze zware tijden.
Wil je meer weten? Klik op deze link om het volledige rapport in te zien.