Dat The Day Before teleur zou gaan stellen was dan ook een inkoppertje, maar hoe ver de game bij release verwijderd zou zijn van de toezeggingen, was bijna schokkend. Niets geen open wereld, survival-elementen waren nergens te bekennen en laten we het maar niet hebben over de MMO-aspecten. Plotseling was de game een extraction shooter waar mensen niet op zaten te wachten, dus binnen twee dagen verloor het 75% van zijn playerbase en werden 91.000 refunds aangevraagd. Ter illustratie: verschillende media melden dat de game iets meer dan 200.000 keer verkocht was toen Fntastic met het volgende nieuws kwam: de studio is gesloten.
Volgens een eigen statement, dat ze gepost hebben op X, is dit gedaan omdat de game financieel geflopt is en de studio daarom zijn hoofd niet boven water kan houden. Dit houdt echter geen steek. Uitgaand van de bovenstaande cijfers zou het spel binnen één week bijna 3.5 miljoen moeten hebben opgebracht ná de 30% afdracht aan Valve en het in mindering brengen van de refunds. Dat ze hiermee hun '''schulden'' niet kunnen afbetalen lijkt al onrealistisch, maar zelfs als dat het geval is, is het gekkenwerk om nu al de pin erin te slaan. Op zo'n grote playerbase kan immers nog gekapitaliseerd worden.
Waar het nu op lijkt, is dat men heeft ingezien dat ze nog een hoop werk te doen hebben om de game up to snuff te krijgen en in plaats daarvan eieren voor hun geld hebben gekozen nu ze een substantieel bedrag binnen hebben. Het enige advies dat wij gedupeerde kunnen geven, is om om die reden gewoon een terugbetaling op Steam aan te vragen, zelfs als je al buiten de reguliere periode zit. Valve is doorgaans immers schappelijk in situaties als deze. Wat Fntastic betreft; laten we hopen dat ze niet weer opduiken onder een andere naam.






Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie