Veel ontwikkelaars spraken zich in negatieve wijze uit over deze wijziging en verschillende studio's kondigde openlijk aan development van hun game te vertragen om het over te zetten naar een andere engine of zelfs te schrappen uit protest. Dit en de negatieve aandacht van de media zorgden er uiteindelijk voor dat Unity de koers bijstelde. Regels werden versoepeld en zouden pas gelden vanaf een bepaalde versie van de engine en nadat bepaalde mijlpalen werden gehaald. Hiermee ging de ophef deels liggen, al was de schade geschied en moest de CEO daarom het veld ruimen.
Uiteindelijk blijkt dit alles voor niets te zijn, want het bedrijf heeft nu besloten terug te gaan naar het oude model. Volgens het bedrijf doet het dit omdat het uitgebreid overleg heeft gehad met de community, diens klanten en diens partners en daaruit de conclusie heeft getrokken dat het niet langer op deze manier met hun in conflict wil zijn. Net zo aannemelijk is echter dat de voorspelde financiële nachtmerrie werkelijk is geworden en dat ze er daarom nu weer vanaf stappen.
Ongeacht de reden zal Unity echter weer volledig gratis worden voor zij die minder dan $200.000 omzet hebben en kan er een vaste prijs worden afgerekend voor Unity Pro of Unity Enterprise. Wel zo fijn als je de snel de boekhouding wil kunnen doen.






Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie