2XKO is de allereerste fighting game van Riot Games en dat merk je aan de onorthodoxe keuzes die het team heeft gemaakt. Waar traditionele vechters, zoals Street Fighter en TEKKEN vasthouden aan zes knoppen voor verschillende aanvallen, kiest 2XKO voor een gestroomlijnde aanpak met slechts drie aanvalsknoppen: light, medium en heavy. Geen verschil tussen vuisten en trappen dus. De vierde knop is gereserveerd voor assists, wat het tag team aspect van de game ondersteunt.
Deze vereenvoudiging betekent echter niet dat de game oppervlakkig is. Integendeel, tijdens mijn eerste online matches leerde ik the hard way dat simpelweg light jabs, snelle aanvallen, spammen als een tegenspeler je onder druk zet, geen optie is. Ervaren spelers wisten perfect de ruimte tegen mij te gebruiken met medium attacks, waardoor ik na succesvol een aanval te blocken nooit grip op de tegenspeler kon krijgen. Heavy attacks kun je ingedrukt houden voor extra schade ten koste van snelheid, terwijl medium attacks een langere range hebben dan light attack en al deze variabelen verschillen sterk per character. Het systeem heeft dus meer diepgang dan je op het eerste gezicht zou denken.

Toegankelijke moves
Waar 2XKO echt uitblinkt in toegankelijkheid, is bij de uitvoering van special moves. Geen halve circles of andere vingeracrobatiek is vereist in 2XKO. Een druk op de linker trigger activeert super 1, de rechter trigger super 2. De richting van je joystick in combinatie met deze knoppen voorziet extra super moves. Het is een briljante oplossing die de drempel voor nieuwe spelers drastisch verlaagt, zonder de diepte weg te nemen. Het Fuse combo-systeem is een andere slimme toevoeging die nieuwe spelers helpt wennen aan de complexiteit. Fuse combos laten spelers toe om indrukwekkende combo's uit te voeren met eenvoudige herhalingen zoals acht keer light of vijf keer medium. Special moves worden automatisch in de combo verwerkt als je meter beschikbaar is. Het zijn effectieve trainingwieltjes die je later kunt loslaten. Zodra je de game beter beheerst en combo's manueel kunt uitvoeren, kun je het Fuse-systeem achterwege laten voor langere combo's met meer schade.

Duo en Fuse teamplay
2XKO's tag team-systeem biedt verschillende speelstijlen aan. Je selecteert twee personages uit hetLeague of Legends-rooster en kunt tijdens gevechten soepel wisselen tussen beiden. De assist-knop roept je tweede fighter op voor een snelle aanval, terwijl je met je hoofdpersonage blijft spelen. Wat het systeem bijzonder maakt, is de mogelijkheid om samen met een vriend één team te vormen, waarbij jullie ieder één champion besturen.
Het Fuse-systeem transformeert de manier waarop je team functioneert. Double Down laat je assist character een special uitvoeren tijdens je een andere special uitvoert voor extra damage. 2x Assist en Freestyle zijn de meest complexe Fuses die beide wat meer vrijheid met je assistent personage toelaat. Dit bied voor extra mogelijkheden in combo's en helpt met druk uit te oefenen op je tegenspeler.
Voor spelers die liever solo vliegen, zijn er de Juggernaut en Sidekick Fuses, waarbij je met één personage speelt in plaats van twee met elk hun eigen voordelen rond HP- en assist-opties.
F2P-model
De monetisatie van 2XKO is verrassend eerlijk. Binnen een paar dagen challenges heb je genoeg valuta voor een nieuwe champion unlock. De tutorials alleen al leveren voldoende op voor je eerste aankoop. In ongeveer twee weken tijd kun je alle personages vrijspelen zonder een cent uit te geven. Verder kun je allerlei cosmetics en skins aankopen via de in-game shop. De enige opmerking is de opmerkelijk prijzige bundel voor de Arcane skins, maar die zijn puur cosmetisch en hebben geen invloed op gameplay.
Het huidige rooster mag dan klein zijn, maar dit geeft spelers juist de kans om alle nuances van elk personage te leren kennen. Riot is van plan één nieuwe champion per seizoen te introduceren, met seizoenen die ongeveer twee maanden duren. Ze beloven vijf nieuwe vechters per jaar, een tempo dat de game fris houdt zonder overweldigend te worden.
Het huidige rooster mag dan klein zijn, maar dit geeft spelers juist de kans om alle nuances van elk personage te leren kennen. Riot is van plan één nieuwe champion per seizoen te introduceren, met seizoenen die ongeveer twee maanden duren. Ze beloven vijf nieuwe vechters per jaar; een tempo dat de game fris houdt zonder overweldigend te worden.

Verwachting:
2XKO heeft misschien nog niet veel content, maar wat er is voelt verfijnd en doordacht aan. Riot Games heeft met hun eerste fighting game een toegankelijke ervaring gecreëerd die toch heel veel diepgang biedt voor veteranen. De slimme vereenvoudigingen, zoals de drie-knoppenlayout en intuïtieve super moves, maken de game uitnodigend voor nieuwkomers, terwijl systemen zoals Fuses en assists genoeg complexiteit bieden om maanden te blijven boeien. Met de belofte van regelmatige updates en een eerlijk free-to-play-model heeft 2XKO alle ingrediënten om een vaste waarde te worden in de fighting game community. De early access laat een veelbelovende basis zien die alleen maar beter kan worden.
Reacties (1)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie