De demo’s die ik de afgelopen week heb gespeeld in het kader van LudoNarraCon, rangeerden van genres die ik normaliter nooit aanraak tot aan games die ik wel eens speel. De typische genres die ik doorgaans onder de knoppen krijg, kwam ik echter niet tegen. Tot aan Demonschool.
Wat het verhaal van deze game is, dat zou ik je niet durven zeggen. De demo die ik mocht proberen, springt binnen één minuut in het eerste gevecht en gaat met minimale expositie tussendoor snel door naar een tweede en derde. Context heeft me duidelijk gemaakt dat demonen en gangsters een school lijken te gebruiken voor iets, maar meer dan dat is weinig meer dan speculatie.

Knuckle sandwich
In plaats van raden naar waar het verhaal over gaat, ga ik daarom liever kijken naar hetgeen wat ik wel heb gezien: gameplay. Demonschool is een tactical RPG, dat zich zoals de meeste van zijn genregenoten afspeelt op een grid. Denk aan titels als Disgaea of Stella Glow.
Waarmee deze game zich onderscheidt van dergelijke titels, is hoe het diens turn-based combat aanpakt. In de meeste spellen mogen al jouw troepen één voor één aanvallen of is er een op bijvoorbeeld snelheid gebaseerde volgorde voor alle karakters. Niet hier. Hier plan je de aanvallen van al jouw karakters tegelijkertijd uit met één gedeelde AP (Action Point) pool en zie je de gevolgen van jouw acties, maar pas als je op bevestigen drukt worden ze allemaal achter elkaar uitgevoerd. Zowel die van jou, als die van de vijanden.
Wat ook anders is, is dat deze gevechten zich op kleine schaal afspelen. De veldslagen van Advance Wars of Fire Emblem ga je hier niet vinden. In plaats daarvan hebben de meeste karakters maximaal 3HP, hetgeen zich vertaalt naar dat ze drie klappen kunnen vangen. Combat in Demonschool lijkt het dan ook vooral van kleine skirmishes te moeten hebben, waarin één fout je al snel duur kan komen te staan.

Sfeer
Ik zei al dat de demo voornamelijk gevuld is met combat, maar in het kwartiertje speeltijd dat mij werd gegund, kreeg ik ook een smaak van de stijl die men voor ogen heeft. Ik kan het zeer waarderen. De humor is fantastisch, de setting is absurd en de hoofdpersoon is een bitch waar je enkel van kunt houden. Al is het maar omdat ze geen shit accepteert van mensen om haar heen. Echter valt het nog te bezien of dit een hele game lang leuk blijft.
Verwachting:
Over het verhaal kan ik bar weinig zeggen, maar als ze combat interessant kunnen houden zie ik dit best een leuke TRPG voor tussendoor worden. Al is het maar omdat het weer eens wat anders is dan we gewend zijn van dit genre.
0 reacties op "Demonschool"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier