Sprookjes zijn er in alle soorten en maten en de mens kan er geen genoeg van krijgen. Bij kleine kinderen zijn sprookjes altijd al een schot in de roos geweest, maar ook sommige volwassenen verkleden zich het liefst als Sneeuwwitje of Aladdin om vervolgens een weekend in Disneyland te bivakkeren. De 2-man studio Grenaa Games besloot hun affiniteit met sprookjes ook niet onder stoelen of banken te steken en startte met de ontwikkeling van Fabledom, een sprookjesachtige city builder.
Een city builder waarbij relaxt gamen toch wel het belangrijkste is. Je zult in dit spel namelijk niet als een gek moeten schakelen. Je zult niet tot in het geringste aan micro-management hoeven doen. Fabledom is een city builder voor de gamers die even willen ontsnappen aan de stress van het dagelijks leven. Het spel is onlangs online gekomen in Early Access en na een vermakelijk, maar korte speelsessie kunnen we al de eerste voorzichtige conclusies trekken.

Prince or Princess Charming
In Fabledom is het aan jou als prins of prinses de taak om een nederzetting te bouwen. Dit doe je in een fictieve wereld die al voorzien is van sprookjesachtige namen, hoewel je dit naar eigen smaak mag aanpassen. Als prins of prinses start je met twee peasants die je orders kunt geven om je nederzetting uit te bouwen. Dit gaat volgens het klassieke principe. Je begint met een houthakker, gaat door naar het bouwen van huisjes en een boerderij om graan of groenten te verbouwen. Extra woningen creëren ruimte voor extra inwoners, waardoor er meer baantjes kunnen worden opgepakt en er ook meer belasting kan worden geïnd. Hierin onderscheidt Fabledom zich dan ook niet. Het valt wel op dat het spel bijzonder vergevingsgezind is. Loop je vast qua grondstoffen, dan kan het zomaar zijn dat een geheime beminnaar of de kerstman je een cadeau aan grondstoffen geeft. Toch handig.
Waar het spel zich wel in probeert te onderscheiden, is de interactie met andere koninkrijken. Je kunt namelijk op zoek gaan naar een geschikte partner om mee te trouwen. Om dit te bereiken, zul je berichten heen en weer moeten sturen en cadeautjes moeten schenken. Wanneer dit allemaal op rolletjes loopt, is er uiteindelijk de mogelijkheid om te trouwen. De nadruk ligt hier op uiteindelijk, want verkering vragen is momenteel het maximaal haalbare en tevens het einde van de Early Access build.
Nét iets te weinig
En dat is waar het schoentje van Assepoester momenteel ook knelt. Het spel heeft momenteel te weinig om handen om meer dan een paar uurtjes te boeien. Tegen die tijd heb je namelijk aan alle objectives voldaan en is er niks meer te beleven. Het spel houdt je al de spreekwoordelijke worst voor met nieuwe gebouwen achter slot en grendel. Denk daarbij aan bijvoorbeeld een slagerij. Daarnaast zijn er ook mogelijkheden om oorlog te voeren met nabijgelegen koninkrijken. Je kunt een leger bouwen en onderhouden en een held van het koninkrijk op pad sturen. Dit alles is nog niet mogelijk op het moment van schrijven, iets wat in de road map wel wordt genoemd als toekomstige content.
Inhoudelijk schiet het spel, dat nog geen €15,- kost in zijn huidige staat, heefttekort nu het weinig om handen heeft. Wie het spel nu aanschaft, wil echt betrokken worden bij de ontwikkeling. Anders is het aanschaffen nu nog te vroeg. Audiovisueel gezien is het spel geen uitblinker. Met name bij het inzoomen op de inwoners en gebouwen ontbreekt het aan details. De soundtrack kent daarnaast momenteel ook nog niet genoeg diepgang. Wat het spel wel biedt, is een sprookjesachtige en kleurrijke sfeer. Een sfeer die hopelijk in de toekomst nog wat meer kan worden uitgeademd.

Verwachting:
Fabledom is een city builder met potentie. Verdwalen in een sprookjesachtige wereld zonder echt je kop erbij te hoeven houden is aantrekkelijk en iets wat in de drukke levens van gamers tegenwoordig geen overbodige luxe is. De huidige build houdt je slechts een paar uur zoet en is dus alleen bestemd voor de gamers die graag bij het proces van ontwikkelen betrokken willen worden. Heb je liever een spel dat al wat meer is uitgewerkt? Wacht dan maximaal een jaar tot Fabledom Early Access zal verlaten. Ik ben in ieder geval benieuwd waar dit sprookje eindigt.
0 reacties op "Fabledom"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier