hotness 25
Harmony: The Fall of Reverie Cover
Preview

Harmony: The Fall of Reverie

Sil mist de harmonie

Gepost door

Voor iemand als mij, die een sterke voorkeur heeft voor verhalende games, is de naam DONTNOD er een die direct belletjes laat rinkelen. Persoonlijk heb ik nog nooit titels van ze gespeeld, maar dat had meer te maken met andere releases in dezelfde periode dan aan een gebrek aan interesse. Harmony: The Fall of Reverie is daarmee technisch gezien mijn eerste game van de studio.

Het verhaal van Harmony is er een die niet lang nodig heeft om op gang te komen. Als Polly keer je terug naar het thuis waar je bent opgegroeid, nadat je bericht hebt gekregen dat jouw moeder is vermist. In de hoop aanwijzingen te vinden ben je voornemens haar kamer te onderzoeken, maar voor je er goed of wel binnen bent, zie je een ketting in de lucht zweven. Gefascineerd volg je het, om zo te belanden in Reverie.

Harmony: The Fall of Reverie Preview-1

Ik wil terug

Eens daar aanbelandt kom je oog in oog met Bliss, een tween die eruit ziet alsof ze de make-up doos van moeders heeft gevonden en Bassie als voorbeeld heeft gebruikt bij het opdoen van poeders en crèmes. Bliss verwelkomt je in Reverie en vertelt je dat je in het land van ambitie bent. Jij speelt hier, blijkbaar, een rol en krijgt de titel Harmony opgedrongen.

Meer verwart dan wat anders, probeert Polly haar feiten op een rij te krijgen wanneer ze wordt geconfronteerd met deze vreemde werkelijkheid. Als Bliss te geloven is, is het jou taak om de toekomst vorm te geven en zo de ambities van de mensheid op het goede pad te krijgen en tegelijkertijd jouw moeder terug te vinden, de vorige Harmony. Hiervoor moet je keuzes maken in gesprekken en gebeurtenissen, om zo Bliss, Power, Bond, Chaos, Truth en Glory te balanceren en zo harmonie te herstellen. Doe je dit niet, dan zijn beide werelden verdoemd.

Harmony: The Fall of Reverie Preview-2

Terug naar het bord

Om dit concept visueel te maken, krijg je een soort van bord of tijdlijn voor je kiezen. Hierin start je nieuwe segmenten van het verhaal en kies je welke van de zes ambities je steunt op cruciale stukken. Kies je ervoor een informant die mogelijk iets weet over jouw vermiste moeder te intimideren, dan val je in de gratie bij Power. Probeer je het echter te doen met een vriendelijke glimlach, dan wordt Bliss gelukkig. Wie je paait bepaalt welke keuzes je later op het bord kunt maken, welke keuzes verdwijnen en welke opties je resteren aan de eind van elk hoofdstuk.

De mechanics van dit concept zijn veelzijdig, maar tegelijkertijd niet zo belangrijk. De game leidt je hier op natuurlijke wijze doorheen en eens je het ziet is het eigenlijk ook direct duidelijk. En zien zul je het genoeg!

Ik begrijp dat het maken van keuzes en de toekomst vormen de bovennatuurlijke kracht van dit DONTNOD-avontuur is, vergelijkbaar met de tijdkrachten in Life is Strange en de telekinese in LiS 2, maar je kunt soms amper vijf zinnen in de game spreken voor je weer terug moet naar dat bord. Ik vond het daardoor bijzonder lastig om in het verhaal te komen, dat in mijn beleving sowieso wel erg snel door dingen heen rent. Ik denk daarom dat ik deze DONTNOD-titel volgende maand om hele andere redenen ga overslaan.

Verwachting:

De snelheid waarmee je door gebeurtenissen rent en het bord dat dit visualiseert, dat met veel te grote regelmaat blijft opduiken, hebben mij het gevoel gegeven dat het verhaal van Harmony niet iets is waar ik in ga komen. Jammer, want het zag er best interessant uit.

0 reacties op "Harmony: The Fall of Reverie"