hotness 22
Loco Motive Cover
Preview

Loco Motive

Lijkt op het goede spoor te zitten

Gepost door

Hoewel ik in theorie opensta voor games van alle genres, zijn er games die ik niet snel zal spelen. Point-and-click adventures zul je bijvoorbeeld zelden in mijn collectie aantreffen. Ik erken dat games als Monkey Island en Grim Fandango met recht klassiekers zijn, maar de vaak absurde oplossingen voor puzzels keerden mij nogal af van het genre. Ik had daarom niet al te veel verwachtingen van Loco Motive.

In deze game speel je Arthur Ackermann, notaris van Lady Unterwald, de rijke eigenares van een spoorwegbedrijf. Zij werd recent vermoord op haar eigen trein, toen ze op het punt stond om te onthullen wie haar fortuin zou erven. En jij bent een van de verdachten.

Loco Motive Preview-1

I plead the fifth

De game wordt gepresenteerd als de verklaring die Arthur aflegt op het politiebureau. Twee agenten zijn overtuigd van zijn schuld en proberen je daarom tot een bekentenis te drukken, maar beetje bij beetje laten ze jouw je verhaal doen, waarna de game overgaat in een flashback. Je ziet de gebeurtenissen vlak voor de dood van jouw cliƫnt, maar ook wat Arthur daarna heeft gedaan.

De trein waar het incident heeft plaatsgevonden, is gevuld met kleurrijke karakters die allemaal hoopten op geld van de oldtimer. De accountant, een zwendelaar, een excentrieke tweeling en meer behoren tot de verdachten en Arthur voelt zich geroepen om de waarheid boven tafel te krijgen. Al was het maar omdat hij het testament is kwijtgeraakt.

Loco Motive Preview-2

Logica

In het uur dat volgt doe je precies dat wat je van een point-and-click verwacht: je loopt door de trein, praat met mensen, verzamelt objecten en gebruik ze op het juiste moment om puzzels op te lossen. De eerste twee hoofdstukken zijn natuurlijk slechts het begin van de game, maar als deze representatief zijn voor wat ik kan verwachten, ben ik positief gestemd.

De puzzels vereisten creatief denkwerk, zo kon ik een bewaker van zijn post krijgen door een allergische reactie te triggeren, maar de logica die erachter zit is duidelijk te volgen. Op geen enkel moment had ik het gevoel dat ik vergezochte capriolen uit moest halen om progressie te maken, hetgeen het spelen van dit type game in mijn optiek een stuk aangenamer maakt. Ik wil immers een puzzel oplossen met mijn eigen brein, niet door willekeurig dingen te proberen tot iets slaagt. Allicht dat ik deze treinreis dus nog wel ga meemaken.

Verwachting:

Het zal niet de game zijn die mij verliefd maakt met point-and-click adventures, maar Loco Motive is een bijzonder aangename game in het genre. Een moordmysterie oplossen is een tijdloos scenario en de puzzels die ermee samenhangen vereisten creatief denken, maar geen belachelijke capriolen om tot een oplossing te komen. Dat zie ik persoonlijk graag.

0 reacties op "Loco Motive"