Misschien is het omdat ik er teveel van speel, maar voor mijn gevoel zijn goede TRPG’s nogal zeldzaam geworden. Fire Emblem, lange tijd mijn gouden standaard voor het genre, heeft voor mij zijn hoogtepunt gehad op de 3DS met Awakening en Fates, en sindsdien vind ik nog maar zelden iets wat me net zo enthousiast maakt. Een TRPG waarin je op twee slagvelden tegelijk speelt, een game genaamd Paraside: Duality Unbound, klonk dan ook zowaar als iets wat allicht aan die specifieke behoefte kon voldoen, hetgeen is waarom ik er op gamescom mee aan de slag ging.
Dat de game iets heel anders bleek te zijn dat wat ik oorspronkelijk had gedacht, bleek al in de tutorial waar mijn demosessie mee begon. Hoewel wel een TRPG, is het geen game waarin je echt oorlogje aan het voeren bent. In plaats daarvan is het meer een puzzeltitel waarin je de mechanics van een TRPG moet gebruiken om binnen een gezette tijd je objectives te behalen op hele kleine slagvelden.

Damn
Om dat te kunnen doen, is het belangrijk dat je de mechanics van het spel goed begrijpt. Specifiek het draaien van het veld om delen tussen realiteiten te wisselen en consuming, hetgeen een insta-kill veroorzaakt als een vijand omsingeld is door karakters en objecten, zijn hierbij essentieel. Sommige vijanden krijg je anders vrijwel niet dood, terwijl sommige skills bijna onmisbaar zijn om specifieke levels te klaren.
Dit alles was niet wat ik van Paraside verwacht had, maar wel iets wat ik in theorie zou kunnen waarderen. Helaas bleek dat in de praktijk nogal lastig. De User Interface werkte niet naar behoren, waardoor ik pas na het beginnen van een level kon zien wat mijn units in hun mars hadden, en ik had ook niet het gevoel dat de tutorial me echt had voorbereid op zelfs de eerste levels die mij werden voorgeschoteld. Een niet onterecht gevoel overigens, daar de medewerker op de stand ook al te kennen gaf dat ze de build voortdurend aan het updaten waren zelfs tijdens de beurs, maar dat dit soms onbedoelde bijkomstigheden gaf zoals eerdergenoemde UI.

Lastig
Dit alles maakt het lastig om al een oordeel te vellen over Paraside, zelfs in de context van een preview. Ik heb namelijk heel erg het gevoel dat ik de game niet heb ervaren zoals bedoeld. Het draaien van tegels is bijvoorbeeld een uiterst interessante mechanic, maar in mijn sessie deed het weinig meer dan hier en daar een pad maken of een obstakel wegnemen of opwerpen, zoals je mag verwachten van een eerste level. Hoe de game zich op de lange termijn staande zal houden, ligt echter aan hoe zich dit gaandeweg ontwikkelt, dus voor nu hou ik een slag om de arm.
Verwachting:
Hoewel de concepten in theorie interessant zijn, heeft Paraside me nog niet weten te overtuigen van de uitvoering. Deels zal dit komen doordat de build niet alles deed wat het moet, maar ook de levels moeten toch echt boeiender gaan worden wil dit een complete game kunnen dragen.
0 reacties op "Paraside: Duality Unbound"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier