Nog regelmatig wordt ik ‘s nachts schreeuwend wakker door mijn herinneringen aan de mijnkarretjes in Donkey Kong Country Returns. Deze helse levels kostten mij meer levens dan mijn gehele playthrough van Dark- en Demon's Souls bij elkaar. Terwijl ik dit schrijf zit ik verborgen onder mijn bureau, verscholen voor Dave. Hij heeft een game voor me, met mijnkarretjes, in 3D!
Ik ben er niet aan ontkomen om Donkey Kong Country Returns 3D te recenseren, iets waar ik achteraf blij om ben. Want hoewel ik de Wii-versie ondersteboven gekeerd had, bleek het wederom een plezier om de aap met zijn stropdas door acht werelden te loodsen. Laat er dan ook geen vergissing mogelijk zijn, Donkey Kong Country Returns 3D is dezelfde game als die we mochten verwelkomen op de Nintendo Wii, zij het met enkele kleine aanpassingen en een paar nieuwe dingetjes.
Voor degene die niet met het origineel bekend zijn is hier een korte samenvatting. Donkey´s bananen worden gestolen door de dieren van het oerwoud, welke onder hypnose zijn van de kwaadaardige Tiki´s. Deze levende totempalen proberen ook onze behaarde vriend onder hypnoser te krijgen, maar zonder succes. Wij wijten dit aan het feit dat de aap meer spier dan hersenen is.
In een poging je gele lekkernijen terug te krijgen speel je door acht werelden heen, met een rap stijgende moeilijkheidsgraad die games als Kirby en Mario het nakijken geeft. De levels zijn gevuld met geheimen als puzzelstukjes en letters, die wanneer verzameld toegang geven tot extra content. De levels zelf zijn tradionele platformlevels, welke af en toe afgewisseld worden door zaken als mijnkarretjes (AAH!), rakettonnen en zwart-rood levels. Dit alles smelt samen tot een bovengemiddeld goed geheel, die enkel geplaagd wordt door plichtmatige, maar irritante motion controls.
Deze laatste twee alinea’s gelden ook voor de port, op een puntje na. De motion controls zijn gelukkig de deur uit en maken plaats voor een volledige knoppenbesturing. Ook de nieuwe easy mode, met een extra hartje voor Donkey Kong en extra hulpmiddelen in Cranky Kongs winkel, dragen bij aan de vergrote toegankelijkheid van het origineel. Desondanks zal het verslaan van de eindtiki een ver van je bed show blijven voor het gros van de spelers.
Mocht je wel zover komen, ga dan vooral nog jagen op de puzzelstukjes en de letters, wat met het 3D-effect vaak net iets makkelijker en overzichtelijk wordt. Dit geld overigens niet voor de mijnkarretjes, die je niet in 3D wilt (de horror). De letters en puzzelstukken geven uiteindelijk toegang tot een nieuwe negende wereld, welke qua design met kop en schouders boven de originele acht uit steekt. Alleen hierom al zou iedereen, ook gamers die het origineel gespeeld hebben, een aanschaf moeten overwegen.
Conclusie
Donkey Kong Country Returns 3D pakt het enige grote minpunt van het origineel, de motion controls, en gooit ze genadeloos de afgrond in. Met de rotte appel de mand uit blijf een heerlijk en voedzame tussendoortje voor even in de trein over. De nieuwe moeilijkheidsgraad zal bovendien de game net dat beetje toegankelijker maken voor nieuwe spelers, terwijl de oude zich een weg naar wereld negen kunnen banen.