Het bier zal in menig huis rijkelijk vloeien, zuchten van opluchting of ergernis zullen geslaakt worden en misnoegde vriendinnen of vrouwen zullen hun ongenoegen uiten. De reden achter dit alles is het uitgebreide sportprogramma dat elke liefhebber in 2012 op zijn bord krijgt. Het zorgt er ook voor dat er vanuit de TV de ganse namiddag en avond stereotypische commentaren en supportersgezang de woonkamer ingestuurd zullen worden. Echter zal er vanuit de kamer van de echte wielerliefhebber ook een gelijkaardig geluid te horen zijn. Naast het volgen van de klassiekers dit jaar met als toemaatje de Olympische spelen, zullen zij die er maar niet genoeg van krijgen vast en zeker met Pro Cycling Manager 2012 aan de slag zijn.
Het spel komt naar jaarlijkse gewoonte met een geüpdate versie in de winkelrekken te liggen en zo is nu ook de release van 2012 in onze handen terechtgekomen. In het opstartscherm krijgen we naast het spel zelf ook de keuze om een database editor en een stage editor te openen. Je kan dus alle data van het spel naar je hand zetten en ook je eigen races creëren. Pro Cycling Manager 2012 kan offline in verschillende modes gespeeld worden, waaronder track, career, stage, race en classic. Er is ook een online modus, armada genaamd, waarbij je het kan opnemen met je ploeg tegen andere spelers. De single player lijkt het interessantste in de career mode omdat je daar zowat alle aspecten van je ploeg kan gaan bepalen, maar als je liever van directe actie houdt, kan je één van de vier andere modi uitproberen. Bij het selecteren van een ploeg valt echter op dat de namen veelal niet correct zijn. Zo zie je "Tom Beonen" op het scherm verschijnen en zit hij in een ploeg die "O'Mega Forme" heet, het resultaat van ontbrekende licenties. Hier zal de database editor die in het pakket vervat zit zijn nut bewijzen, maar het is jammer dat dit niet bij de release meteen correct is.
In deze versie van PCM zien we dat er een vernieuwde kalender in career mode zit, waarbij het nu mogelijk is om het volledige seizoen vooraf te gaan plannen tot in de kleinste details. Dat maakt het geheel iets overzichtelijker, wat geen overbodige luxe is. Het spel overstelpt de speler met gegevens van allerlei aard, iets wat de gemiddelde gamer de nodige bekken zal doen trekken. Het wordt ook snel duidelijk dat dit spel bedoeld is voor de diehard wielerliefhebber en iemand die niet veel van de sport af kent zal moeite hebben om van deze managergame te genieten.
De basis van het spel is grotendeels hetzelfde gebleven. Je dient je renners te trainen door ze op kampen te sturen zodat ze in topvorm zijn op het moment van een grote wedstrijd. Gezien je zaken zoals de financiële toestand van je team en anderzijds de graad van tevredenheid van je sponsors in de gaten moet houden, dien je een goeie balans te vinden tussen uitgaven en training. Deze laatste kosten namelijk geld en dat gaat logischerwijze van je rekening af. Natuurlijk moeten er ook wedstrijden gefietst worden en die kun je op drie verschillende manieren benaderen. Je krijgt twee opties om de wedstrijd in verkorte versie te laten uitrekenen door het spel. Hierbij heb je echter weinig invloed op het gebeuren en zal de uitkomst grotendeels bepaald worden door de staat waarin je renners zich op dat moment bevinden.
Het meest interessante is de laatste optie, namelijk het rijden van de wedstrijd in 3D. Hierbij krijgt de speler de kans om zijn renners daadwerkelijk op de fiets over het parcours heen te zien rijden en ze in realtime aan te sturen. Zo kan je met het aanklikken van een knop op de interface een resem commando's geven aan elke renner die je in de wedstrijd hebt ingezet. Hier komt opnieuw een zekere kennis van wielrennen van pas. Het lijkt logisch dat iemand die nog nooit van een treintje gehoord heeft niet zal weten wat hij hier nu concreet me kan aanvangen tijdens het spelen. Voor de rest voelt deze methode van het besturen van renners goed aan al lijken de opties die beschikbaar zijn eerder beperkt. Al bij al krijg je niet echt veel verschillende mogelijkheden en echt tactisch uit de hoek komen kan hierdoor soms moeilijk zijn.
Op grafisch vlak gooit het spel niet meteen hoge ogen. Het lijkt er op dat er niet veel veranderd werd ten opzichte van de vorige versie en bij het spelen van de 3D races voelden de animaties eerder stijf en repititief aan. Alle renners lijken op elkaar en bewegen ook op dezelfde manier, enkel de textures zijn iets anders. De vormgeving van parcours en landschappen zijn niets speciaal en lopen in dezelfde lijn met de eerdere bevindingen. Kwa geluid scheert het spel ook geen hoge toppen. De commentator geeft aan wat er tijdens de race zowat gebeurt, maar hij lijkt weinig geïnspireerd. Om de haverklap komt hetzelfde zinnetje door de luidsprekers wat al snel doet vervelen. De interface van het spel is dan wel weer goed uitgewerkt, waarbij elke knop duidelijk aangeeft wat de geselecteerde renner zal uitvoeren bij het aanklikken. In het kalender scherm krijgen we wel een overzichtelijk menu te zien, ook een verbetering ten opzichte van de vorige versie.
Conclusie
Pro Cycling Manager 2012 zal menig wielerfanaat bekoren, maar lijkt ook enkel geschikt te zijn voor zij die de nodige kennis hebben van de sport. De gemiddelde gamer zal moeite hebben om de overvloed aan data te verwerken en bij het spelen van een 3D race is genoeg wielerkennis nodig om de wedstrijd tot een goed einde te brengen. Het spel heeft genoeg aangepaste elementen om te verbeteren ten opzichte van zijn voorganger, maar de grote vernieuwing blijft echter uit. Zaken zoals ontbrekende licenties waardoor we vreemde namen van gekende wielrenners en ploegen op het scherm zien verschijnen doen af aan het spel, maar de mogelijkheid om de database te bewerken past hier wel een mouw aan.