hotness 0
News

Recoil

Gepost door

De redactie van GameQuarter streeft ernaar om games in de breedste zin van het woord te behandelen. Niet enkel bespreken we videogames, maar we hebben het ook over events, merchandise en films die eraan verbonden zijn. En dankzij Recoil pootjebaden we zelfs in het domein van speelgoed, nu speelgoedgigant Goliath augmented reality gaming combineert met plastic pistolen. We moesten dus zowaar in beweging komen om deze recensie werkelijkheid te maken.

Het idee achter de Recoil-speelgoedlijn is dat men de laserguns neemt, zoals we die kennen van menig activiteitencentrum, en die combineert met een draagbare hub en smartphones om een eigen speelveld mee te nemen dat overal uitgeklapt kan worden. De hub werkt via een satellietverbinding en zendt met behulp hiervan een Wi-Fi-signaal uit, dat door de telefoons van de deelnemers wordt opgevangen. Hierdoor ziet de hub waar de spelers zich bevinden en kan het informatie heen en weer zenden om het geheel te laten werken, zonder dat het je mobiele data kost. Zo zien spelers elkaar bijvoorbeeld op de radar en kunnen ze via aanwijzingen van de hub fysiek naar een locatie rennen die het selecteert, om daar dingen als power-ups en ammunitie te verzamelen. Recoil is echter niet vanuit de doos klaar voor gebruik. En dus beginnen we met…

De setup

In de starterkit die wij mochten ontvangen zaten twee Recoil RK-45 Spitfire-pistolen, de draagbare hub en beugels waarmee de smartphone aan het geweer wordt bevestigd. Wat er niet bij zit is de schroevendraaier die je nodig hebt om ze te bevestigen en de maar liefst twaalf AA-batterijen die de apparaten behoeven om te werken. Hou er als ouder zijnde dus rekening mee dat je deze dingen paraat hebt wanneer je denkt je kroost te verrassen met dit presentje.

De batterijen en beugels zijn in een kwestie van minuten op hun plek, waarmee het tijd is om de zaak in de praktijk te testen. Dit begint met het downloaden van de gratis Recoil game-app in de Play Store of App Store en het volgen van de instructies die het geeft. En hierbij komt reeds een eerste probleem aan het licht. Bij de meeste apps kun je namelijk voor het downloaden zien welke toestellen er goed mee overweg kunnen. Helaas ontbreekt deze informatie in dit geval, wat voor redelijk nare verrassingen kan zorgen. Want hoewel elke iPhone en Samsung die niet in een museum thuishoort nog ondersteunt wordt, kan hetzelfde niet worden gezegd van de meeste andere Android devices.

Maar zelfs al heb je een device dat ondersteund wordt door Recoil, dan nog kan het een behoorlijke opgave zijn om het geheel klaar te krijgen voor gebruik. De hub opzetten en koppelen verliep meerdere keren feilloos, maar het koppelen van de geweren aan de smartphones was keer op keer problematisch, zowel op iOS als op Android.

Maar uiteindelijk

Eens de setup (eindelijk) achter de rug is het tijd om te beginnen. In de app kiest de host speler een levens- en tijdslimiet en vervolgens gaat het spel in enkele seconden van start. De hub heeft volgens de doos genoeg capaciteit om een speelveld van om en nabij 75 meter te genereren en in de praktijk ervaarden we dat deze belofte werd waargemaakt.

In dit speelveld kunnen spelers op elkaar schieten om elkaars HP naar nul te krijgen en een punt te claimen. Hoeveel HP een speler precies heeft wordt getoond op het scherm van de smartphone, die met de beugel naast het pistool hangt. Hiernaast kan via een druk op het scherm overgeschakeld worden naar een radar, die de positie van de tegenstander toont, evenals onzichtbare voorwerpen die je kunt verzamelen door er overheen te rennen. Hierbij kun je denken aan pantser dat je beschermt, airstrikes en zelfs nucleaire velden die je beschadigen zolang je erin bent. En veel meer valt er eigenlijk ook niet over te zeggen. Recoil doet weinig meer als wat hierboven beschreven wordt en hoeft ook niet meer te doen. Immers is dit exact wat kinderen (en volwassenen) al jaren doen met dingen als speelgoedpistolen en Nerf en verbeterd het dit met objectief meetbare HP en extra elementen. De vraag is dan ook enkel nog hoe goed het dit doet.

De test

Tijdens onze speelsessies met Recoil hebben we verschillende gebieden geprobeerd, op verschillende momenten van de dag en met verschillende devices. En de resultaten waren nogal wisselvallig. Zo werden sommige soorten beschutting, zoals planten en bomen, als cover geaccepteerd waardoor je niet geraakt kon worden, maar werd een massief houten pilaar niet als dusdanig geregistreerd. Ook wanneer je in de buurt van een glazen object staat, wilt de game met regelmaat vreemde reacties geven, waardoor het verstandig is om van tevoren goed te bepalen waar je gaat spelen. Dergelijke incidenten zijn namelijk een flinke domper op het spelplezier.

Wanneer het niet de omgeving is die roet in het eten gooit, dan laten de smartphones waar Recoil zo zwaar op leunt het wel afweten. Wij hebben tijdens onze tests geen match kunnen spelen zonder dat er problemen ontstonden, al waren deze meestal vrij onschuldig. Zo bleven bepaalde geluidseffecten regelmatig loopen, zelfs als de betrokken spelers niets deden, of viel de radar even weg wanneer het te hectisch werd. Zo nu en dan staken echter ook kwalijkere issues de kop op. Zo kon ik op een zeker moment een speler achter me raken terwijl ik voor me uit schoot, was ik gedurende een match onsterfelijk en crashte de app tot tweemaal toe. Wat deze glitches triggert? Daar viel geen pijl op te trekken. Maar wat wel opviel is dat oudere modellen smartphones het veel vaker lieten afweten dan de nieuwere. Bij gebruik van de toestellen van afgelopen jaar werkt Recoil namelijk het gros van de tijd naar behoren genoeg om het in principe leuk te maken. Wat ons brengt tot de crux van dit verhaal: voor wie is dit in hemelsnaam bedoeld?

Vragen, vragen, vragen

Met een aanschafprijs van € 149,99 voor de starterset, en tussen de € 22,99 en € 79,99 voor aanvullende accessoires, is Recoil niet iets dat je zomaar even aan de kinderen geeft. Vooral niet omdat het buiten gebruikt dient te worden mét smartphones die bij voorkeur van de laatste paar generaties zijn. Het totale prijskaartje is dan ook behoorlijk pittig en waarschijnlijk te steil voor de meeste ouders of tieners die een baantje hebben dat genoeg verdient om dit te kunnen bekostigen. Dus voor volwassenen allicht?

Natuurlijk, er zijn genoeg volwassen die fanatiek dingen als Nerf, airsoft of paintball spelen, dus er is ongetwijfeld een afzetmarkt voor een product als Recoil. Maar is de aantrekkingskracht voldoende om ze die overstap te laten maken? Ik waag het eerlijk gezegd te betwijfelen. Na slechts een paar uur is het nieuwe er namelijk wel vanaf en daarmee ook de lol. 

Conclusie

Goliath probeert met Recoil augmented reality en speelgoed op een nieuwe manier met elkaar te verbinden, in de hoop zo een gloednieuwe markt aan te boren, maar weet vooralsnog niet te overtuigen. De aanschafprijs is een forse drempel waar je niet zomaar even overheen stapt en de software wordt, vooral op oudere smartphones, geplaagd door problemen die de pret drukken. Ik geloof er heilig in dat AR ervaringen als dit drastisch kan verbeteren, maar er zal wat mij betreft nog flink aan de formule gesleuteld moeten worden voordat het zover is.

0 reacties op "Recoil"