hotness 0
Returnal
News

Returnal

PlayStation 5 exclusive krijgt een versie op de PC

Gepost door

Selene is een ambitieuze vrouw die al vanaf haar jeugd de ruimte in wilt. Na een lange en zware opleiding komt haar droom uit en krijgt ze haar eigen ruimteschip. Tijdens haar reis krijgt ze 'white noise'. Dit is een onbekend signaal. Tegen haar orders in besluit ze het signaal te volgen, met het gevolg dat haar ruimteschip crasht op de planeet Atropos. Hier komt ze in een soort loop terecht waar zij constant sterft en dan weer terug lijkt te gaan in de tijd, zodat ze vanaf het moment van de crash alles opnieuw kan beleven. Ze komt steeds terug. Het verhaal van Returnal is begonnen.

Sony staat er tegenwoordig om bekend dat ze vaak na enkele jaren PC-versies van hun exclusives laten maken. Voor PC gamers als ik is dit goed nieuws, want het kan niet worden ontkend dat veel PlayStation exclusives zeer goede games zijn. Daar komt ook nog eens bij dat de kwaliteit van deze ports vaak erg goed is. Zo is bijvoorbeeld Days Gone op de PlayStation niet zo positief ontvangen als men had verwacht, maar is de PC-versie zo goed, dat hij daar veel op verkocht is. Nu is het de beurt aan Returnal. Dit is de eerste game die exclusief voor de PlayStation 5 is die een versie heeft gekregen voor de PC.

Een vreemde eend in de bijt

Returnal is een vreemde eend in de bijt. Het gaat hier om een AAA roguelite. Een shooter die zijn naam waardig is. Toen hij twee jaar geleden op de PlayStation 5 uitkwam, kon hij op veel lovende recensies rekenen. Het gemiddelde cijfer dat OpenCritic geeft is 86 en dat is erg hoog voor het type game. Dit is echter de PC-port en heeft deze game na twee jaar nog steeds de bravoure die het twee jaar geleden had? Het eerste deel zal ik het vooral hebben over de game zelf. Daarna zal ik specifiek de PC-versie behandelen en bespreken of dit goed is gegaan.

Returnal

Het verhaal achter Returnal is niet erg sterk, maar dat is ook niet zo heel belangrijk voor een roguelite shooter. Het verhaal is op zichzelf helemaal niet slecht, maar wel wat chaotisch om te volgen. Selene ziet af en toe een stoffelijk overschot van haarzelf liggen en daar ligt meestal een geluidsopname bij. Deze geluidsopnames helpen de speler verder het verhaal in. Echter is het probleem dat ik altijd moeite heb de aandacht vast te houden aan de geluidsopname, omdat ik dan nog vrij kan bewegen en gewoon liever verder ga met knallen.

De game bestaat uit meerdere biomes. Het begint in een zeer blauw gekleurde wereld die me een beetje doet denken aan onderdelen in Subnautica. Planten geven licht op het moment dat je in de buurt komt en het ziet er allemaal even prachtig uit. Daarna kom je in stukken van de game die er steeds weer compleet anders uitzien. Allemaal zijn ze heel mooi gemaakt en volgen ze een beetje hetzelfde patroon. Aan het einde van iedere biome is een eindbaas die je moet verslaan. Als je die eenmaal hebt verslagen zijn ze echt dood en komen ze niet meer terug. Dit is enigszins terecht. De eindbazen zijn niet zo moeilijk als bij Dark Souls, maar moet je ze na iedere run weer doen, dan komt er geen einde aan.

Returnal

Een heerlijke besturing

De game is een third person shooter, wat betekent dat je bijna altijd tegen de rug van Selene aankijkt. De besturing is voor mijn gevoel uniek goed gedaan. De snelheid is hoog, dus ze kan lekker vlot door de game heen rennen. Ze heeft een wapen waarmee ze kan schieten, wat erg fijn is bij een shooter. Het wapen heeft ook een alt-fire. Dit is een alternatief dat eenmaal een salvo van vernietiging kan geven en daarna tijd nodig heeft om op te laden. De alt-fire is vrij vernietigend en kan je enorm helpen als een vijand vervelend wordt.

Het beste van de game is de dodge. Die is heerlijk. Ze heeft een soort raket op haar rug, waarmee ze projectielen kan ontwijken, doordat ze zichzelf een stuk naar voren lanceert. Er zijn maar weinig games die dit zo goed hebben gedaan. Het is pure perfectie te noemen. Het past goed in de gameplay en het ziet er ook nog eens spectaculair uit.

De game is een roguelite en dat betekent dat er elementen in het spel zijn die je meeneemt als je opnieuw begint. In dit geval heeft dit iets weg van een Metroidvania. Zo krijg je al vroeg een zwaard, waarmee je mĂȘlee-aanvallen kunt uitvoeren. Ook deze aanvallen zijn fantastisch. Op het moment dat je het zwaard gebruikt in de buurt van de vijand, dan beweegt ze automatisch naar de vijand toe en geeft er een hengst tegen. Dit is voor de gemiddelde kleine vijanden in het begin meer dan genoeg om ze in duizend stukjes te laten klappen. Meer attributen komen later in de game, waardoor het gemakkelijker wordt om door de spelwereld te navigeren.

Returnal

Heel veel mechanics

Roguelites hebben als nadeel dat het op den duur erg vervelend kan worden dat je steeds opnieuw moet beginnen. Hiervoor hebben ze random generated content. De spelwereld is voor een groot deel hetzelfde, maar onderdelen zijn iedere keer anders. Zo begin je altijd in de eerste biome en is de volgorde van biomes nooit anders. Je loopt in de game van kamer naar kamer en deze zijn allemaal op den duur herkenbaar.

Zoals bijna alle games, heeft Returnal zijn eigen resources. Zo is er resin om jezelf te healen. Op het moment dat je healthbar vol zit, slaat hij de resin op en na drie opgeslagen resin, krijg je meer health. Omdat een goed lichaam een gezond lichaam is, is het altijd beter om meer health te hebben. Verder zijn er Obelites. Dit is de in-game currency. Hiermee kun je onderweg bij bepaalde machines items halen die je op wat voor manier verder kunnen helpen. Een voorbeeld is dat je een item kan kopen die de damage op het zwaard verhoogt.

De werkelijk goede upgrades hebben echter altijd een scherp randje. De zogenoemde melignant items zijn altijd beter dan normale items, maar hebben wanneer je een dergelijk item oppakt, kans dat je er een negatieve specs bij krijgt. Zo zijn er door de spelwereld Atropian Keys. Dit zijn sleutels die bepaalde deuren kunnen openen en ze zijn vrij zeldzaam. Als je er eentje vindt, dan moet je hem zeker oprapen. Soms zijn ze echter melignant en wanneer je hem dan oppakt, dan kan het zijn dat je bijvoorbeeld health verliest bij het oprapen van latere items. Er is altijd een objective te zien, waardoor je de negatieve effecten weghaalt. Bijvoorbeeld door tien vijanden te doden.

Returnal

De eerste port van een exclusieve PlayStation 5 game

Voor mij was deze game spannend. Deze game is alleen voor de PlayStation 5 gemaakt en ik was dan ook benieuwd of Returnal op mijn PC goed zou draaien. Dit blijkt geen probleem. De game ziet er prachtig uit en draait soepel. Met een framerate van minimaal zestig fps huppel ik vrolijk door de biomes met Selene en schiet op alles wat beweegt. Er is niet echt te merken dat deze game heel zwaar is voor mijn systeem. Ik betwijfel echter of dit komt doordat de game zo goed speelt of doordat dit een zeer goede port is.

Ik moet het nageven dat Climax Studios zeer goed werk heeft geleverd. Deze studio is gespecialiseerd in het porten van games en dat ze deze ervaring hebben laten ze zien. Het lijkt op momenten wel alsof deze game helemaal geen console exclusive is. Sterker nog, er zijn games die alleen op de PC uitkomen en die minder geschikt aanvoelen voor het platform. De grafische instellingen zijn zeer uitgebreid. Alle details kun je hoger en lager zetten, zodat je de game zo goed mogelijk kunt spelen naar je voorkeuren. Je ziet netjes een balkje met hoeveel GPU-geheugen je gaat gebruiken en je kunt benchmarks uitvoeren die je een grafiek laten zien hoe de fps is vergeleken met eerdere instellingen. Als ik dat zie, word ik altijd heel gelukkig en de laatste PC-porten van PlayStation games hebben dit uitstekend gedaan.

Toen ik een PlayStation 5 kocht vorig jaar, deed ik dat met Returnal in mijn achterhoofd. Het is een game die alles uit de PlayStation 5 haalt en vooral de controls waren geweldig. De DualSense controller werd tot het maximale benut op een manier die ik niet bij andere games heb gezien. Ik was dan ook benieuwd hoe ze dit zouden oplossen op de PC. Ik ben niet goed in shooters met een controller en een muis en toetsenbord is voor mij dan ook echt nodig om iets te kunnen raken. Nu zou Returnal dit al ondersteunen op de PlayStation, maar dat was niet heel geweldig. Op de PC is het fantastisch. Ik heb geen moment het gevoel gehad dat ik iets miste zonder DualSense. Het voelde allemaal heel natuurlijk aan.

Het laat een beetje zien waar PlayStation werkelijk goed in is. Als ze een game uitbrengen, willen ze dat hij zo goed is als hij kan zijn en ze hebben dan ook wel een paar zeer goede klassiekers op de markt gebracht. Ze laten met de ports die recentelijk zijn uitgebracht ook zien dat ze weigeren half werk te maken als een game op de PC uit moet komen. Dit is in het verleden wel anders geweest, maar Returnal is weer een nagenoeg perfecte port naar de PC.

Conclusie:

Ondanks dat Returnal een roguelite is, is deze game denk ik redelijk goed te doen voor de meeste liefhebbers van shooters. Voor de mensen die, zoals ik, niet zo goed zijn met een controller en altijd de muis en toetsenbord missen bij het spelen van console games, is dit een perfect alternatief. Voor mensen die geen console hebben is dit een zeer goede game en ik kan geen reden bedenken om hem niet te spelen. Het is veruit de mooiste roguelite die er is gemaakt en de besturing is fantastisch. Het verhaal is misschien wat chaotisch, maar er zijn weinig games met een betere gameplay. Alles bij elkaar is dit een game die je een keer gespeeld moet hebben. Hij is echter niet geschikt voor alle gamers. Het is en blijft een roguelite en is ook erg moeilijk. Geduld is met dit type games een vereiste, maar ken je dit systeem en vind je dit geen probleem, dan ga je niet veel beter vinden.

0 reacties op "Returnal"