hotness 35
Sweet Transit
Preview

Sweet Transit

Bouw jouw eigen complexe treinnetwerk

Gepost door

Treinen hebben mij altijd gefascineerd. Deze grote bakbeesten, die zich alleen maar kunnen voortbewegen op rails, zijn tegenwoordig voor veel mensen het symbool van voorspelbaarheid en ook ergernis. Wie in Nederland met de trein reist, zal in de regelmaat zich afvragen hoeveel blaadjes er nu weer op de rails liggen, waardoor de trein niet rijdt. Een paar minuten vertraging zorgt ervoor dat het ongeduld als stoom door mijn hoofd schiet en moet ik rood aangelopen zo vriendelijk mogelijk blijven als het kan. Treinen zelf zijn echter wonderen van de technologie en dit is terug te zien in games, waar zeer veel ontwikkelaars een zekere fascinatie hebben voor het onderwerp. Er zijn best wel wat games, waarbij je jouw eigen treinnetwerk moet bouwen. Sweet Transit is er één van en op zijn manier doet die er toch iets unieks mee.

De simbuilder Cities Skylines laat al zien dat het belang van een goede infrastructuur essentieel is voor iedere stad. Kunnen goederen goed van en naar de stad worden vervoerd, dan zal de stad groeien en succesvol zijn. Sweet Transit gaat op zijn manier aan de haal met dit gegeven.

De city builder

Je begint met het bouwen van een stad. Het bouwen lijkt erg op een uitgeklede versie van Anno games. Om leegloop te voorkomen, moeten inwoners tevreden worden gehouden en hiervoor is het belangrijk om te helpen met het voldoen aan hun levensbehoeften. Dit is waar de hele game om draait. Om de inwoners te helpen om te overleven, is infrastructuur van essentieel belang.

Sweet Transit

Je plaatst wat huizen en mensen gaan daar wonen. Je bouwt een visserij in de buurt en dat is werkgelegenheid. Er komen dan meer mensen bij wonen en vervolgens is er behoefte aan meer. Het gaat hier om steden van de negentiende eeuw, toen wagons nog werden voortgetrokken door stoomlocomotieven. Het resultaat is misschien wel de meest bijzondere en ingewikkelde machines die de mens ooit gemaakt heeft, maar ze vraten steenkolen bij de vleet, dus ga je mijnen bouwen. Deze mijnen moeten op een bepaalde manier verbonden worden met de bewoonde wereld om arbeiders te vervoeren. Alleen al voor kolen is een vrij complex treinnetwerk nodig en dat is nog maar het begin.

Steenkool is een essentiële brandstof voor treinen en je wilt niet dat de treinen leeg komen te staan. Daarom is het van belang dat bij bepaalde stations een kolenvoorraad is, die de treinen kan bevoorraden als dit nodig is. Dit is op zichzelf al een hele uitdaging en mijn advies is dan ook een speciale trein een beetje steenkool te geven die niets anders doet dan de belangrijkste stations van kool voorziet.

Nu is er voedsel en er is vis. Er is een infrastructuur en inwoners van de stad krijgen het niet snel koud. Voor de diversiteit kun je nu doorgaan met het maken van een nieuwe industrie, namelijk aardappelen. Je kunt volledig zelf kiezen waar je een paar aardappelboerderijen laat bouwen en vervolgens zorg je ervoor dat ook hier arbeiders heen kunnen en de aardappelen bij de stad aankomen.

Zo gaat het spel door. Je hebt een soort tijdlijn waarin iedere keer een nieuwe opdracht wordt gegeven. Na het bouwen van aardappelboerderijen opent de sawmill en kun je planken laten maken. En zo gaat alles door. Voor alle industrie zijn arbeiders nodig en voor al die arbeiders is voedsel nodig. Al dat voedsel moet worden vervoerd door meer en meer treinen en deze hebben brandstoffen nodig, die op hun beurt worden vergaard door arbeiders. Op den duur is een tweede stad noodzakelijk en zijn snellere treinen geen overbodige luxe.

Sweet Transit

Van wat rails tot zeer complex spoornetwerk

De trein bestaat uit een aantal onderdelen. Als eerst is er de motor. Je begint met een eenvoudige stoomlocomotief die enorme bergen steenkool verbruikt. Naarmate de game vordert speel je diverse locomotieven vrij. Dit begint met locomotieven die sterker zijn of juist zuiniger. Daarna krijg je andere brandstoffen die je kunt gebruiken. Een trein met een dieselmotor zal later bijzonder efficiënt blijken, maar de meest geweldige is de locomotief met een jetmotor. Dat zijn dezelfde motoren die straaljagers hebben. Het gaat misschien helemaal nergens over, maar het ziet er geweldig uit. Achter de trein kun je ervoor kiezen dat ze wat extra brandstof meenemen. Bij langere ritten is het geen gek idee twee van deze wagons mee te nemen, omdat zeker in het begin de steenkolenvoorraad snel slinkt. Daar achter kun je de wagons doen die lading vervoeren. Dit zijn alle goederen en ook alle passagiers. Persoonlijk heb ik altijd de voorkeur dat er passagierstreinen zijn en goederentreinen, maar de speler kan zelf helemaal beslissen hoe hij dit wil doen.

Al dat vervoer van arbeiders en goederen van de ene naar de nadere plek zorgt voor enorm veel treinverkeer en uiteindelijk kom je er niet op onderuit: je hebt meer treinen dan spoorlijnen. Het beste bouw je een complex treinnetwerk, zoals je dit nu vaak in het verkeer ziet. Een centraal spoor waar alle treinen langskomen en afslagen naar de plekken waar de treinen naartoe gaan.

Met een complex treinnetwerk kom je op een moment dat treinen elkaar in de weg zitten. Bij een kruising of bij een samenvoeging of splitsing van de spoorlijn is het altijd gevaarlijk en voor je het weet liggen er twee treinen op elkaar een aangezien daar geen kinderen uit voortkomen is dit bijzonder ongezond voor de passagiers. Om dit te voorkomen kun je verkeerslichten plaatsen. Er zijn er in het begin twee. De Block signal is een signaal dat je neerzet op plekken waar de trein moet oversteken. Hij bekijkt dan in het blok voor de trein of er iets is. Bij het normale signaal kijkt hij niet wat voor de locomotief gebeurd, maar rondom de locomotief. Deze zet je overal voor in, behalve waar je een block signal gebruikt. Dit is een lastig onderwerp van de game en bij iedereen is dit anders. De game doet bijzonder hard zijn best om je uit te leggen hoe dit zit, maar uiteindelijk is de enige manier om het te leren door uren te maken in de game.

Sweet Transit

Om alles te bouwen is er een UI en hier valt wel iets over te zeggen. Wanneer jij de stad selecteert zie jij alles wat je voor de stad kunt bouwen, maar normaal zie je al deze gebouwen niet. Dit kan nog weleens wat verwarrend zijn. In trailers over de game is te zien dat de UI eerder er anders uit heeft gezien, maar dat zal niet heel overzichtelijk zijn geweest. Op dit moment is er overzicht. Wat ik wel jammer vind, is dat je niet echt goede statistieken hebt om bijvoorbeeld te zien hoe het gaat met de economie in de game en dat vind ik een groot nadeel.

Het complexe treinverkeer is heel spectaculair om te zien, maar op een gegeven moment komt toch echt het onvermijdelijke moment. Je verliest het overzicht. Als je de game volledig uitzoomt, krijg je een overzicht van alle lijnen te zien en hoe de rails gaat en waar de treinen zijn, maar op den duur raakte ik toch een beetje de tel kwijt. Dat is niet zo raar, er waren toen een flinke hoeveelheid rails gelegd. De game zelf ziet er prachtig uit en het is zeker bevredigend om zo'n treinnetwerk te bouwen, maar zodra het overzicht kwijt is gaat de game vervelen. Persoonlijk had ik dit echter stukken later dan de meeste andere games die dit onderwerp aansnijden. Het blijkt wel degelijk een goede combinatie te zijn. Sweet Transit bewijst dat een city builder en train management game heel goed samen kunnen gaan.

Verwachting:

Momenteel is de game in Early Access, maar hij voelt al volledig aan en alles wat erbij komt, is alleen mooi meegenomen. Deze game is overduidelijk met het bouwen van een treinnetwerk in gedachten, want dat gedeelte staat als een huis. Het bouwen van huizen echter is net iets minder complex. Dat is maar goed ook. Je kunt niet aan gedetailleerd bevolkingsmanagement doen, zoals bekend is bij de Anno-games, en dan de wereld ook nog eens van een zo'n complex netwerk voorzien. Deze game is overduidelijk een liefdeskind van zijn maker en ik ben dan ook zeer benieuwd wat komende updates te bieden hebben.

0 reacties op "Sweet Transit"