hotness 17
Immortals of Aveum Cover

Immortals of Aveum

Pew pew pew!

Een nieuwe IP van uitgever Electronic Arts is ten alle tijden een bijzondere gebeurtenis. Het bedrijf dat het voornamelijk van FIFA/FC, Battlefield en Apex moet hebben, bouwt immers het liefste door op bekende namen. Zal Immortals of Aveum ook een langlopende serie worden of blijft het bij een uitstapje?

In deze first-person shooter is Jak de inwoner van een achterbuurt die wanhopig probeert te overleven. Met zijn vrienden steelt hij om zichzelf te voeden, wetende dat zijn leven in gevaar kan zijn als hij gepakt wordt. Zijn leven verkeert echter in hele andere problemen wanneer zijn thuis wordt binnengevallen door een buitenlands leger.

Immortals of Aveum Review-1

Uiteraard

Een kat in het nauw maakt rare sprongen en vastberaden om te overleven ontdekt Jak dat hij een Magni is, een magiër in dit universum. Dat is bovendien niet alles! Hij is een van de weinige Magni die alle drie de soorten magie kan gebruiken en daarmee op vrijwel elk slagveld inzetbaar is. Hij sluit zich daarom bij het leger om zijn thuis én de wereld te verdedigen.

Ondanks deze dramatische omschrijving moet je niet verwachten dat de debuuttitel van Ascendant Studios je een literair hoogstandje voorschotelt. Als FPS zijnde haalt het spel duidelijk de mosterd bij titels uit het begin van de eeuwwisseling, waarbij shootout-secties in voornamelijk lineaire secties worden afgewisseld met stukjes verhaal met een humoristische noot. Zowel de humor als de plot twists slaan echter de plank mis en dienen vooral als afwisseling tussen het schieten door.

Immortals of Aveum Review-2

Pew Pew

Hoe dat schieten precies werkt, hangt af van welke kleur magie je gebruikt. De drie soorten magie die we eerder noemden zijn respectievelijk blauw, rood en groen en kunnen losjes worden vertaald als pistool, shotgun en machinegeweer. Hiernaast kun je middels de skill tree en artifacts die je kunt vinden een hoop extra vaardigheden tot je beschikking krijgen, waarbij een leuk detail is dat abilities die je met de rechterhand gebruikt met de rechterkant van de controller zitten en het tegenovergestelde voor links geldt.

Magie kan on the fly worden gewisseld en eens je jouw arsenaal een beetje hebt uitgebreid, is schieten in IoA een best plezante aangelegenheid voor de pakweg twaalf uur dat je er mee bezig bent. Dit kan een beetje worden opgerekt wanneer je nieuwe skills gebruikt om nieuwe gebieden te verkennen, maar backtracking op deze manier is echt minimaal, dus veel langer dan die twaalf uur zal het ook echt niet worden.

Natuurlijk kun je dit oprekken zoveel als dat je wil. Niets weerhoudt je er immers van om een new game te starten, behalve het gebrek aan een New Game+. Dit vind ik persoonlijk een echt gemis, want je gaat niet alle vaardigheden in een playthrough vrijspelen. Vooral gezien Immortals of Aveum een volledige singleplayer-aangelegenheid is, had dit de levensduur van het spel wat kunnen rekken.

Immortals of Aveum Review-3

Technische troubles

Voor deze review heb ik Immortals of Aveum gespeeld op de PlayStation 5. De console van Sony is geenszins zwak, maar had toch merkbaar wat moeite met deze game. Om een vloeiende 60FPS te garanderen, wordt getoornd aan de resolutie. Mijn persoonlijke vermoeden is dat de game rendert op een lage interne resolutie en dit opschaalt met FSR. Dat zou immers verklaren waarom de game op momenten echt een rommeltje wordt met delen die een pixelbrij worden door de upscaling. Dan heb ik het niet over kleine elementen in de omgeving of verre aangezichten, maar zelfs de handen waar je prominent op let, die al in de introductie visueel worden verminkt.

Daar Ascendant Studios’ game is gebouwd op Unreal Engine 5.1, vermoed ik dat die op PC een stuk beter draait, mits die natuurlijk de kracht daarvoor heeft. En ik heb me goed genoeg vermaakt dat ik verwacht dat in de nabije toekomst nog zelf aan de lijve te gaan ondervinden. Dat zegt denk ik ook nog wel wat.

Ondanks dat Immortals of Aveum als een shooter zijnde best wel lekker speelt, heeft het teveel problemen om echt boven de meute uit te stijgen. De belangrijkste zijn de technische problemen op PS5 en de humor die volledig zijn doel mist. Hiernaast is het gebrek aan New Game+ ook best pijnlijk.