Normaal gesproken bespreken we bij GameQuarter enkel videogames. Zo nu en dan maken we een uitstapje. We bespraken materialen die in het onderwijs te gebruiken zijn, maar ook monitoren en headsets komen regelmatig voorbij. Naast deze technische wereld is er ook een wereld van bordspellen. Deze wereld blijft zich ontwikkelen en weet ons zeer regelmatig de nodige pareltjes voor te schotelen. In deze special komen de meest uiteenlopende bordspellen voorbij. Van belachelijk laagdrempelig tot extreem pittig. Vandaag stel ik aan jullie voor: Betrayal at House on the Hill.
Het is avond. Een vrijdagavond in oktober om precies te zijn. Samen met vijf van je beste vrienden wordt de aandacht al een tijd getrokken naar een mysterieus huis. Een landhuis welteverstaan. Een bouwval van de bovenste plank. Het staat daar maar alleen te wezen, bijna opgeslokt door alle flora en fauna die zich aan het gebouw verheerlijken. Waarom trekt dit gebouw jullie zo? Waarom zie je er af en toe een licht branden? Het kan toch nooit meer bewoond zijn?
Hierboven lees je de situatie die zich aan het begin van elk spel afspeelt. Samen met je vrienden stap je in de foyer van het immense landhuis. Een landhuis dat je samen zult moeten ontdekken. Het doel van Betrayal at House on the Hill is in eerste instantie dan ook het ontdekken van het huis, totdat de Haunt wordt getriggerd. Daarover later meer.
Voordat het avontuur in de foyer namelijk van start kan gaan, kiest iedereen een personage met specifieke kwaliteiten. Onderverdeeld in twee fysieke en twee mentale kwaliteiten. Denk aan kracht, snelheid, wijsheid en geestelijke gezondheid. Deze kwaliteiten worden aan de hand van een persoonlijke kaart weergegeven met een cijfertje. Gedurende het spel kan dit cijfer stijgen en dalen, afhankelijk van de gebeurtenissen. Want dat is waar dit spel bol van staat: gebeurtenissen. Laat een getal echter niet zijn dieptepunt bereiken, dan is het avontuur namelijk sneller afgelopen dan je hoopt...
Eenmaal je spelerskaart in de aanslag en je pion in de foyer kan het feest beginnen. Wanneer je aan de beurt bent, kun je kiezen om door een deur te stappen waar geen tegel aan ligt. Dit betekent namelijk dat er een nieuwe kaart van de stapel wordt getrokken en een nieuwe kamer wordt ontdekt. Zo ontvouwt zich een mansion van meerdere verdiepingen die telkens anders is. Dit zorgt ervoor dat de herspeelbaarheid van dit spel erg hoog is: het landhuis zal namelijk altijd anders zijn.

In het begin van het spel ben je de beste vrienden. Je ontdekt items die nuttig kunnen zijn, loopt hier en daar tegen nare situaties aan en vindt wellicht nog wel een metgezel. Maar op een gegeven moment is het uit met de pret. Bepaalde voorwaarden zullen, vaak halverwege het spel, een Haunt triggeren. Dit betekent dat zich een van de meer dan vijftig scenario's ontvouwt. Een scenario dat een van jouw vrienden als verrader bestempeld.
Wat vervolgens gebeurt is het sterkste gedeelte van het spel. Wanneer een van de spelers tot verrader wordt gedoopt, krijgt hij een aparte handleiding en moet hij even de kamer verlaten. In zijn handleiding staat wat zijn nieuwe missie is, terwijl de overgebleven spelers een andere handleiding krijgen met een andere missie. In het geval van zes spelers zal het dus vaak vijf tegen een worden. Vaak krijgt de lone wolf de beschikking over bovennatuurlijke krachten of relikwieën, wat hem zeker niet van tevoren kansloos maakt. Let the games begin!
Waar iedereen elkaar in het begin nog vertrouwde, is de sfeer nu volledig omgeslagen. Er wordt gemompeld, gefluisterd en gehandeld. De ervaring is dat het echt twee kanten op kan gaan. Het ene scenario is overduidelijk sterker dan het andere, maar ze blinken regelmatig uit in originaliteit. Zo was er ooit een scenario waarin een gigantische vogel het huis de lucht in tilde en mij en mijn vrienden in gevaar bracht. Er bleken te weinig parachutes aanwezig te zijn, waarna er een chaotische situatie ontstond. Iedereen sprintte naar de dichtstbijzijnde parachute om levend uit het huis te komen. Zo was er opeens geen verrader, maar was het ieder voor zich...
Betrayal at House on the Hill heeft onlangs een derde versie gekregen. Deze versie bevat verbeterde materialen en een nieuw design. Het spel is rond de € 60,- op te pikken en is volledig in het Engels. De game is redelijk laagdrempelig en zeker na enkele potjes steeds meeslepender. Het maakt het spel extra leuk wanneer je tijdens het verraad wat olie op het vuur gooit. Steek de kaarsjes aan en doe de lampen uit... het is tijd om het verlaten landhuis op de heuvel te gaan verkennen!
Betrayal at House on the Hill
Aantal spelers: 3-6
Speelduur: +/- 60 min
Leeftijd: 12+
0 reacties op "Board Game Special: Betrayal at House on the Hill"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier