hotness 0
News

Column: Hoe ik smacht naar de nieuwe PlayStation VR

Gepost door

Eind februari was het een donderslag bij heldere hemel dat Sony een nieuwe PSVR-headset uit de doeken deed. Natuurlijk was het aannemelijk te noemen dat er een opvolger zou komen voor de in 2017 verschenen PSVR-headset, maar een aankondiging tijdens een State of Play of misschien wel de E3 had logischer geleken. Afijn, een aankondiging is een aankondiging en mijn fantasie had weer een reden om op hol te slaan.

Het was het jaar 2019 dat ik met een goede vriend van mij de originele PSVR-headset op de kop tikte. Eerder had ik in een verlaten winkelruimte in Rotterdam kennis mogen maken met een paar demo’s. Onder andere Until Dawn: Rush of Blood en The London Heist passeerden de revue. Ik was onder de indruk van het apparaat, maar wil niet meteen beweren dat ik verkocht was. Het deed meer overkomen als een leuke gadget dan een essentiële accessoire voor elke gamer. Daarom besloot ik een tijdje na de release ook niet de volle mep te betalen, maar een tweedehands exemplaar te zoeken. Deze vond ik in een penthouse in Rotterdam. De verkoper wilde mij per sé eerst kennis laten maken met de Kitchen Demo van Resident Evil VII: Biohazard, in bijzijn van een veel te jong kind die daar de nodige nachtmerries aan over zou kunnen houden. De apparatuur was in orde en met een envelop met geld armer vertrok ik weer richting huis met een PSVR-headset.

Het aanbod aan noemenswaardige VR-games was op dat moment nog niet memorabel en vandaag de dag is dat het eigenlijk nog steeds niet. Dat is dan ook waar de schoen knelt. PlayStation VR heeft ongekend veel mogelijkheden, maar memorabele games werden er nagenoeg niet voor ontwikkeld. Het absolute huzarenstukje is ongetwijfeld het eerdergenoemde Resident Evil VII, met daaromheen de nodige casual games die wel vermakelijk zijn, maar niet grensverleggend. Wanneer ik dan ook de balans opmaak wat betreft mijn PSVR-ervaringen, dan is de meeste tijd gestoken in games als Shooty Fruity, Headmaster, A Fisherman’s Tale en Astro Bot Rescue Mission. Geen memorabele avonturen, maar eerder lekkere tussendoortjes.

Daar waar de mogelijkheden voor PSVR op creatief vlak ongekend leken, daar liep de hardware al snel tegen zijn grenzen aan. Grafisch gezien is deze eerste headset simpelweg niet imponerend genoeg, zeker niet wanneer je als metgezel op het beeldscherm meekijkt. Daar komen nog eens de gebrekkige PlayStation Camera en stokoude Move controllers bij, wat niet altijd vlekkeloze tracking opleverde. De hardware had dus een flinke boost nodig om weer de nodige stappen te zetten op entertainmentgebied. Deze stap lijkt nu gezet te gaan worden.

De PSVR 2, zoals we hem voor het gemak maar even noemen, gooit het roer volledig om. Om te beginnen zou de headset simpelweg via een USB C-kabel op de PS5 kunnen worden aangesloten. Weg dus met die lompe unit waar allerlei kabels in en uit staken. Daarnaast is de resolutie van de bril flink opgevijzeld. Het zou gaan om 2000 x 2040 pixels per oog. Ter vergelijking: de huidige PSVR-headset heeft een resolutie van 960 × 1080 per oog. Ook zou de headset gebruik maken van eye-tracking, waardoor de headset beter reageert op waar jij als speler daadwerkelijk naar kijkt. Dit klinkt allemaal al een stuk veelbelovender, vind je niet?

Maar daarmee is de pret nog niet over. De externe camera zou plaats maken voor on board camera’s, waardoor je dus niet meer een geschikte plek voor een cameraatje hoeft te vinden. Daarnaast kunnen de Move controllers eindelijk worden afgeschreven. Er komen nieuwe controllers die wel wat weg hebben van die van de Oculus. De controllers bevatten een adaptieve trigger met haptische feedback, iets dat we al kennen van de DualSense controller. Kortom, alles waar je je aan de originele headset aan kon ergeren, daar lijkt nu een oplossing voor gevonden te zijn.



De nieuwe hardware lijkt veel nieuwe mogelijkheden met zich mee te brengen. Mijn droom is nog altijd om online in een wereld te stappen en samen met enkele vrienden de vijanden, menselijk of onmenselijk, te trotseren. Om samen een survivalgame te spelen waarin we jagen op wild en een huisje in elkaar timmeren. Mijn hoop daarvoor is gevestigd op de PSVR 2, die volgens de laatste geruchten tijdens de kerst van 2022 moet verschijnen. Hopen jullie met mij mee?

0 reacties op "Column: Hoe ik smacht naar de nieuwe PlayStation VR"