hotness 17
Ubisoft franchises Cover
News

Column: Ubisoft in stukjes

Een fictief scenario

Gepost door

Met al het slechte nieuws rondom Ubisoft in recente weken, kun je er niet omheen dat de uitgever zich in zwaar vaarwater bevindt. Star Wars: Outlaws is geflopt, Assassin’s Creed: Shadows bespot en uitgesteld, en als hun aandelen nog dieper duiken, komen ze nog de restanten van de OceanGate Titan tegen.

Daar vrijwel iedereen in mijn omgeving ook actief bezig is met games, is dit onderwerp al vaker ter sprake gekomen. Zou Ubisoft failliet gaan? Zou Assassin’s Creed wederom een gigantisch succes worden? Of worden ze enkel van de beurs gehaald? De toekomst zal het uitwijzen, maar één discussie die werd gevoerd, vond ik dermate interessant dat ik er dit artikel aan wil wijden. Wat zou er gebeuren als Ubisoft in de voetsporen van THQ treedt en al diens IP’s individueel worden verkocht? Wie zou ze realistisch gezien kopen en waarom?

Just Dance

Laten we beginnen met de serie die deze week nog een nieuw deel heeft gekregen: Just Dance. Op zichzelf is het niet een dermate onderscheidende serie dat een geïnteresseerde partij niet makkelijk een eigen deel kan maken, maar de Just Dance legacy sales en vooral naam geven je wel een voorsprong als je in die markt wil stappen óf erin uit wil breiden.

Een makkelijk inkoppertje zou in dit geval Nintendo zijn. Al sinds de Wii proberen ze mensen meer te laten bewegen en dankzij games als Fitness Boxing hebben ze al ervaring met het onderhandelen over, licenseren van en gameplay bouwen rondom bestaande muziek. Toch zie ik het niet gebeuren.

Wie ik wel zie happen, is de Embracer Group, specifiek voor hun PLAION-tak. Met Let’s Sing hebben ze al een jaarlijkse muziektitel en voldoende ervaring met alle rompslomp die eromheen komt kijken. Hiernaast zijn ze in tegenstelling tot Nintendo multiplatform, wat beter kapitaliseert op dit type game. Let’s Sing is niet zo bekend als Just Dance, maar door ze slim samen te marketen, kan die dat wel worden. Of je koopt gewoon Just Sing erbij…

Just Dance

Rayman

Waar ik Nintendo wel zie happen, is Rayman. Met Kirby, Donkey Kong en Mario hebben ze geen tekort aan platformhelden, maar toch zie ik de ledemaatloze held prima aan het rijtje toegevoegd worden, vooral als ze het team van Micheal Ancel erbij kunnen krijgen. De kleurrijke werelden, vrolijke muziek en opvallend sterke games – vooral Origins en Legends – zouden in dat geval echt kunnen floreren op de volgende Nintendo console. En hoewel multiplatform, wordt de held al jaren in één adem genoemd met Nintendo, al dan niet door de Raving Rabbids die er hun oorsprong vonden en optrekken met Mario & Co.

Trackmania

Als het aankomt op racing games, zijn er eigenlijk nog maar twee uitgevers die écht relevant zijn in 2024. Electronic Arts (vanwege Codemasters) en Milestone. En als ik uit die opties moet kiezen, is Milestone de duidelijke winnaar. Niet enkel hebben ze dankzij Hot Wheels Unleashed al ervaring met knotsgekke kleurrijke racers, maar de gelikte games van Codemasters zijn redelijk ver verwijderd van wat ik associeer met Trackmania. Het team achter die game zou zelfs beide kunnen maken, met ieder een iets andere insteek en elkaar afwisselend. Zo krijg je ook niet te snel franchise fatigue.

Anno

Hier zou het makkelijk zijn om 2K Games te zeggen. Met Firaxis hebben ze immers het team achter Civilization in huis en die hebben meer dan genoeg ervaring met dit type game. Dat is echter ook waarom ik ze niet kies. In tegenstelling tot Trackmania, denk ik dat deze games te dicht bij elkaar liggen om eenzelfde synergie te krijgen. Daarom kies ik voor Paradox Interactive.

Met games als Cities Skylines en Hearts of Iron hebben ze al behoorlijk wat soortgelijke games gemaakt in verschillende settings, waaronder meerdere in het verleden. Anno geeft ze de kans deze te verkennen als één franchise, waardoor de naamsbekendheid meer gefocust kan worden. Kalypso Media zou eveneens een prima optie zijn, maar vind ik net wat minder lekker passen gezien het budget dat een degelijke Anno vereist.

Raving Rabbids

Ik noemde ze al toen we het over Rayman hadden, maar de Raving Rabbids hebben al een sterke band met Nintendo en in mijn optiek moeten ze die lekker voortzetten. Gooi de Rabbids in Mario Party erbij, maak een Rabbids-planeet in de volgende Mario Odyssey of Galaxy, of maak ze weer vijanden van Rayman. Het marketingpotentieel is er en eens gecombineerd met de geliefde IP’s van The Big N kan dat exploderen.

Raving Rabbids: Travel in Time

Far Cry

Met deze franchise heb ik oprecht moeite gehad. Een grote open wereld FPS? Daar schiet me niet direct iets voor in de kop. Echter toen zag ik de originele game in mijn kast staan, gemaakt door niemand minder dan Crytek voor Ubisoft er zelf intern mee aan de haal ging.

Je hoort nog maar weinig over deze developer, maar het is op dit moment de grootste ontwikkelaar van Duitsland, welke vooral bekend staat om diens CryEngine. Een game als Far Cry, met een grote open wereld vol flora en fauna, kan hier een perfect paradepaardje voor zijn. Of ze gaan terug naar de meer lineaire oorsprong met nóg meer pracht en praal. Ik zie het wel zitten!

Watch_Dogs

Het is waarschijnlijk voor velen een vreemde keuze, maar Watch_Dogs is een franchise waar ik CD Projekt graag mee aan de slag zou zien gaan. Met Cyberpunk hebben ze al laten zien imposante verhalen te kunnen vertellen over hoe technologie te ver gaat, terwijl ze daarvoor al met The Witcher bewezen prachtige werelden en verhalen neer te kunnen zetten. Laat ze die skills fijn toepassen voor Watch_Dogs! Dan wordt die misschien eindelijk zo goed als hoe de eerste game destijds werd voorgedaan.

Beyond Good & Evil

Het wordt repetitief en ik beloof dat het de laatste keer is: Nintendo! Niet enkel omdat ook hiervoor Michael Ancel echt nodig is en die al van mij mee moest komen met Rayman, maar ook omdat ik denk dat ze echt een visie nodig hebben om dit project weer op de rails te krijgen. Van Nintendo kun je zeggen wat ze wil, maar een visie is iets waar men nooit een tekort aan heeft gehad.

The Settlers

Hier kan ik bijna hetzelfde verhaal afsteken als met Anno en hoewel ik denk dat Paradox ook hier prima mee uit de voeten kan, zie ik Kalypso hier net als een betere match. The Settlers is immers nogal in verval geraakt onder Ubisofts bewind en ik denk dat een kleinere uitgever het meer de liefde kan geven die het verdient, om zo de franchise weer gezond te maken.

Prince of Persia

Dit is wederom een lastige, want wat is Prince of Persia nu helemaal? De games zijn door de jaren heen nogal divers geworden qua stijl, genre én kwaliteit. Dus idealiter komt het terecht bij een uitgever die net zo veelzijdig is. Om de een of andere reden kwam Warner Bros. in mij op, maar met hoe zij recent bezig zijn, bleef die gedachte niet lang hangen. Wie ik echter wel als een goede optie zie, is THQ Nordic. Niet enkel kopen zij maar wat graag IP’s op, maar ze hebben diverse ontwikkelaars die aan heel verschillende games werken en zijn ook niet bang andere partijen aan boord te halen waar nodig. Zo kan het Dead Cells-team gewoon verder met The Rogue Prince of Persia, terwijl andere teams aan bijvoorbeeld een 2D-platformer of action-adventure werken.

Prince of Persia: The Lost Crown Cover

Might & Magic

Square Enix probeert al jaren om meer de Westerse markt aan te spreken en daar slaagt het redelijk in. De kopers van diens games blijven echter voornamelijk weebs zoals mij. Een gekende naam als Might & Magic kan allicht helpen om ook eindelijk de meer Westerse georiënteerde spelers aan boord te krijgen en ook al is het geen JRPG, dan nog heb ik er geen twijfel over dat deze uitgever er raad mee weet. Ze hebben door de jaren heen immers zoveel soorten RPG’s uitgebracht…

Wie dacht aan Larian, kan ik dat niet kwalijk nemen. Ook die gedachte kwam in mij op, maar daar ze even niet meer willen werken met bestaande franchises om zo hun creativiteit op hun beloop te kunnen gaan, zie ik dit niet gebeuren. Daarnaast hebben zij hun handen al vol zat.

Tom Clancy

Endwar, Rainbow Six, Splinter Cell, The Division, Ghost Recon; ik gooi ze allemaal op één hoop. Niet enkel omdat ik teveel raakvlakken zie, maar vooral ook omdat het allemaal Tom Clancy is en ik me niet voor kan stellen dat je dit van elkaar losgerukt krijgt.

Ook hier dacht ik aan THQ Nordic, maar kijkend naar diens portfolio doen ze maar weinig met de meer realistische shooter(achtige) games als deze. Mijn uiteindelijke keuze NACON, is in dat opzicht niet veel beter, maar de net niet écht goede verhalen van Tom Clancy passen zo goed bij het B-gevoel dat ik bij die uitgever heb, dat het voelt als een match made in heaven.

The Crew

Het is hier waar we terug moeten denken aan Trackmania. Waar Milestone voelt als de perfecte partner voor die franchise, staat The Crew Electronic Arts op het lijf geschreven. Codemasters kan realistische race games als dit slapend maken en daar de serie onlosmakelijk is verbonden met een live-service-aspect, krijgt Andrew Wilson waarschijnlijk al een spontane erectie bij de gedacht aan hoeveel DLC hier in gestopt kan worden. Het is niet de game die we willen, maar wel de game die het beste past…

The Crew: Motorfest Cover

Assassin’s Creed

En daar is die dan. Dé grote franchise van Ubisoft. Wie zou hiermee aan de haal gaan? Ik kan maar twee partijen bedenken: Microsoft en Sony. Beide hebben voldoende studio’s in huis om deze franchise in verschillende mallen te gieten en hebben het geld om wél degelijk onderzoek te doen en historici in te schakelen *kuch* Shadows *kuch*. Sucker Punch heeft zelfs al een game gemaakt die redelijk in de buurt komt met Ghost of Tsushima, maar daar AC niet gebonden is aan Japan, kan het hiermee hele andere kanten op gaan zonder diens Ghost IP te verwateren.

Microsoft daarentegen probeert al tijden grote Westerse IP’s te hoarden, zoals Minecraft, Call of Duty, The Elder Scrolls en Fallout. Assassin’s Creed zou prima in dit rijtje passen en kunnen ze allicht wel exclusief houden, zodat mensen ook nog reden zien om gebruik te maken van het Xbox ecosysteem. Of ze gebruiken het als de zoveelste poging om mensen naar Game Pass te lokken. Jij mag kiezen.

En de rest?

Lang niet elke IP van Ubisoft is aan bod gekomen in dit artikel. Trials, Brothers in Arms, Call of Juarez, Driver, Red Steel, Zombi en meer zijn echter al zo lang slapend of zijn als Immortal: Fenyx Rising, For Honor, Steep en Riders Republic en bestaan uit slechts één deel, dat deze waarschijnlijk weinig bekijks trekken of moeilijk in te schatten zijn. En over Skull & Bones gaan we het maar gewoon niet hebben…

0 reacties op "Column: Ubisoft in stukjes"