hotness 24
FWP-1170x658-1
News

Stelling van de maand: Het wordt, mede door mijn ervaring als redacteur, steeds moeilijker voor games om mij te verrassen

Wat een luxeprobleem

Gepost door

Stefan

Eens, al weet ik niet of dat per se door mijn recenseerwerk komt. Ik heb in de loop der jaren heel wat games gespeeld en verrast worden is steeds lastiger. Nu moet ik bekennen dat ik vaak binnen mijn comfortzone blijf of in ieder geval in de buurt daarvan, waardoor ik wel weet wat ik kan verwachten. De laatste keer dat ik werd verrast was dat niet vanwege gameplay of iets dergelijks, maar vanwege het uitstekende verhaal.

Mario

Ik moet het er inderdaad mee eens zijn dat weinig games mij nog kunnen verrassen qua concept en gameplay. In mijn ogen worden er niet veel unieke games meer gemaakt. Zelfs een game als Red Dead Redemption 2 of Elden Ring is op geen enkele manier uniek. Dat er nog weinig verrassende games zijn, komt denk ik ook wel een beetje omdat veel al gemaakt is en daarnaast spelen veel developers/uitgevers ook op safe en maken ze games met veel concepten die met zekerheid geld in het laatje brengen. Overigens denk ik ook dat de gamer daar ook schuld aan heeft omdat we vaak terugkeren naar wat we kennen en leuk vinden.

Sil

Agreed. Doordat ik van tevoren onderzoek moet doen om mijn recensies uit te zoeken, ben ik zelden nog echt verrast. Dat ik ondertussen ruim 1500 games verslonden heb, zal daarbij niet helpen. Immers is elk boek een remix zodra je het woordenboek hebt gelezen! Al zijn er zeker games die mij echt vrolijk maken, zoals Inscryption of Billie Bust Up.

Sander

De hoeveelheid games die de afgelopen zestien jaar als redacteur voor GameQuarter de revue heeft gepasseerd, heeft ervoor gezorgd dat ik zelden nog verrast wordt door een game. De voorspelbaarheid viert soms hoogtij door veilige keuzes die ontwikkelaars maken. Er zijn vooral indie games die weten te verrassen en na een echte blockbuster gamer te zijn geweest, merk ik dat de indie-titels in de loop der jaren steeds meer van mijn aandacht hebben gewonnen. Lang leve de indie-ontwikkelaars!

David

Dit is typisch iets voor ouder worden. Alles wordt saaier en minder spannend. De magie die spelletjes als kind met zich meebrachten, heb ik al lang niet meer. Maar soms is dat maar goed ook. Ik weet nog hoe geweldig ik Virtual Hydlide vond op Saturn en blijkbaar wordt het beschouwd als een van de slechtste spellen ooit gemaakt. Games verrassen me minder zeker, maar een paar keer per jaar verrast een indie game me nog steeds en af en toe verrast een big budget game me nog steeds met pure kwaliteit. Zolang je niet vasthoudt aan oude gewoontes zul je zien dat deze enorme markt van videogames nog steeds veel magie in zich heeft.

Doeke

Zelf ben ik pas net begonnen als redacteur, dus ik heb nog niet echt veel last hiervan. Ik merk echter wel dat de laatste jaren de originaliteit toch wel ver te zoeken is. Echter verwacht ik wel dat dit de komende jaren weer gaat toenemen wanneer echt goede AI toegevoegd gaat worden aan games. Dan komt er weer een hele lading aan mogelijkheden bij met zowel verhaalvertelling als tegenstand in games.

Qua echte gameplay denk ik dat wel al op de top zitten. Natuurlijk ligt het bij de ontwikkelaars om dit zo goed mogelijk naar de games te vertalen. Soms wordt er gewoonweg teveel gameplay in een game gestopt waardoor het onoverzichtelijk wordt en soms te weinig zodat het snel saai wordt.

De truc voor de ontwikkelaars is om de sweet spot te vinden. Dat kan mij nog steeds altijd verrassen. Perfect uitgevoerd gameplay, want gameplay is voor mij altijd belangrijker dan graphische pracht.

Peter

Ik denk dat het algemeen is dat games niet zozeer minder verrassen, maar dat het vooral te maken heeft met het type games dat veel wordt gespeeld. Wat mij bijvoorbeeld opvalt, is dat er in deze redactie al meerdere personen zijn die steeds alles met God of War IV en The Last of Us 2 vergelijken, waarbij je de vereisten voor jezelf bijzonder hoog legt en niet zo snel meer zal kiezen om een game te reviewen die buiten je comfortzone valt. Dit zegt overigens niets over de redactieleden, maar wel over welke games er veel gespeeld worden en geliefd zijn bij een grote groep gamers. PlayStation heeft zijn draai gevonden en brengt de laatste jaren voornamelijk steeds dezelfde soort games uit: grote open werelden met een prima verhaal. Daar is niets mis mee, maar je moet niet bij ze aankloppen voor iets nieuws. Overigens vind ik dan wel dat je Astro Bot vergeet, die wel degelijk iets nieuws deed voor PlayStation exclusives, ware het niet dat ik persoonlijk vind dat hij extreem wordt overgewaardeerd.

Waar je wel aan moet kloppen voor nieuwe concepten, zijn indie games. Onafhankelijke ontwikkelaars kunnen meer bereiken, omdat er geen grote uitgever is die garantie wil dat de game goed verkoopt. De meeste mensen kopen niet iets nieuws, maar juist waar ze bekend mee zijn. Dit is exact waarom de strategie van PlayStation zo goed werkt. Wie echter zegt dat ze niet verrast meer worden, hebben vorig jaar games als Balatro gemist of bijvoorbeeld Vampire Survivors. Je hoeft het niet goed te vinden, maar als het je niet verrast dan heeft dat meer te maken met desinteresse dan dat games niet verrassend meer zijn. Beide deden echt iets anders dan de rest en zo zijn er wel meer in de afgelopen jaren die in ieder geval een dappere poging hebben gedaan.

0 reacties op "Stelling van de maand: Het wordt, mede door mijn ervaring als redacteur, steeds moeilijker voor games om mij te verrassen"