Peter
De ontwikkelaars achter Yakuza: Like a Dragon deden iets briljants. In plaats van dat ze real-time combat toepasten, wat ze in de voorgaande Yakuza's altijd hebben gedaan, is de combat in deze game turn-based. Waarom? Omdat Ichiban, de hoofdpersoon in de game, de hele tijd speelt alsof hij zich in de wereld van Dragon Quest bevindt. Zo vragen zijn vrienden hem nog weleens waarom hij steeds de klappen niet probeert af te weren. Omdat hij zijn beurt af moet wachten is altijd zijn antwoord. Dit vind ik het grappige van turn-based combat. Het gaat allemaal zo netjes om de beurt. Ik zie al voor me hoe ze dit gaan toepassen in de werkelijkheid. "Nee, nu moet jij daar gaan staan en netjes wachten. Goed zo. Dan pak ik nu mijn knuppel en ram die in je kruis. Zo... gedaan. Mijn beurt is voorbij, nu mag jij." Daarom ben ik werkelijk van mening dat turn-based combat nergens op slaat en vandaar de stelling.
Dat betekent niet dat ik het een verkeerde spelmechaniek vind. Integendeel. Het bekendste klassieke spel dat bestaat, schaken, is tenslotte ook niet veel meer dan turn-based combat. Eén van mijn favoriete games, XCOM 2, is zo goed vanwege de geweldige turn-based combat. FC 24 zul je nooit in mijn lijstje tegenkomen, maar de turn-based variant wil ik zeker proberen. Baldur's Gate 3 is mijn beste game van het jaar 2023 en dat komt onder andere vanwege de zeer diepgaande turn-based combat. Het is alleen dat als ik erover nadenk ik niets anders kan bedenken dat het echt een heel maf begrip is dat je alleen toe kunt passen in spelvorm. De andere kant van het verhaal is dat geweld überhaupt een maf, chaotisch en vooral onnodig begrip is.
Sil
Ik snap niet hoe je daarbij komt? Gamers hebben ieder hun eigen voorkeuren en net zoals je mij niet dood zal vinden in een multiplayer-titel als Overwatch of League of Legends, ben ik verzot op turn-based combat. De oude Final Fantasy, Dragon Quest, Persona, Star Ocean en andere JRPG's zijn fantastische games, die lang niet altijd beter worden door real-time combat (looking at you Final Fantasy XV). Maar het gaat ook wat voor game het is. Een turn-based God of War of Ninja Gaiden lijkt me bijvoorbeeld echt enorm saai. En dat is het belangrijkste: zoals alle mechanics moet ook het combat-system passen bij de game die men maakt.
Mario
Uit een realisme standpunt kan ik mij er er iets bij voorstellen dat je turn-based combat nergens vind op slaan. En het past ook zeker niet bij elke game, Call of Duty, Assassin's Creed of Grand Theft Auto bijvoorbeeld zullen nooit werken met turn-based combat. Maar bij sommige games en dan vooral RPG's en strategie games kan turn-based combat zeker wel wat toevoegen. Wat ik heerlijk vind aan turn-based is dat je tactisch kan spelen en je je moves van tevoren al kan plannen. Een goed voorbeeld daarvan is Baldur's Gate 3. Maar ik ben qua turn-based combat redelijk biased want het is echt mijn favoriete soort gameplay.
Sander
Totaal mee oneens. Ik vind turn-based fighting veel interessantere gameplay dan real-time fighting. Turn-based geeft je de mogelijkheid om stappen vooruit te denken, tactieken te bepalen en te zien hoe dit zich ontvouwt, terwijl real-time vaker direct doen is. Turn-based maakt games ook toegankelijk voor eenieder die niet zo vlug met de knoppen is en dat heeft zeker ook veel waarde.
David
Ik ben dol op turn-based combat! Toen ik kennismaakte met JRPG's dankzij Breath of Fire 3, ging er een hele nieuwe wereld voor me open en dat zorgde ervoor dat ik steeds meer games met zulke mechanics ging verkennen. Het bleef niet bij JRPG's, ik ben ook begonnen met strategiespellen op PC en een van mijn favorieten was UFO Enemy Unknown (nu beter bekend als XCOM). Ruim vijftien jaar geleden begon turn-based combat steeds minder populair te worden. Het paste gewoon niet bij 3D-ontwerpen en dit is wat ze dachten dat gamers niet leuk vonden, maar uiteindelijk kwam het terug en is het sterker dan ooit met de games Slay the Spire, de reboot van XCOM en meer recentelijk het glorieuze Baldurs Gate 3, evenals vele nieuwe JRPG-achtige projecten.






Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie